Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

دانشگاه فرهنگیان و مدلهای شبکه ای؛
الگویی در برنامه ریزی، مدیریت و تصمیم گیری

مدل های شبکه ای، نقشه و مفاهیم ذهنی از جمله مفاهیمی است که بارها در تحلیل ها و مباحث  مدیریتی و آموزشی مطرح شده است و در طراحی مدل های برنامه ریزی و شکل دهی ساختار ذهنی کمک شایانی می نماید. آشنایی با مدل های شبکه ای و حجمی زاویه دید وسیع و همه جانبه ای را بوجود می آورد.

نظریه شبکه معنایی  و مدل های مختلف آن و بویژه مدل کره معنایی نسبت به انگاره های پیشین شبکه‌های معنایی، از توانایی توجیهی بالاتر و محدودیت‌های کمتری در تعیین چگونگی روابط میان مفاهیم برخوردار می باشد و سازگاری بیشتر با برخی شواهد عینی از شیوه‌ فعالیت مغز و سازگار طبیعی سیستم مغز و اعصاب انسان دارا می باشد. یافته های این نظریه و مدل های مختلف آن را در علوم و فنون مختلف با توجه به ماهیت میان رشته ای بودن بحث، می توان تعمیم داد و در موضوع برنامه ریزی از یک سو و معرفی رهیافت تصمیم گیری چند معیاره با استفاده از مدل های شبکه ای و  شبکه های حجمی برای مدیریت استفاده نمود.

 از سوی دیگر مدیریت مبتنی بر تفکر سیستمی و مدل شبکه ای با تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که  خطاب به طراحان، برنامه‌ریزان و کارشناسان الگوهای توسعه کشور فرمودند: «دل به الگوی غربی و مدل‌سازی‌های غربی نسپارید که نمی‌تواند کشور را نجات بدهد و مدل‌سازی و الگوسازی، کار خود شما است منجر به ظهور و بروز «الگوی مدیریت شبکه‌ای» گردید که مناسب‌ترین الگو برای تحقق اهداف فوق می باشد، بویژه در دانشگاه ماموریت گرای فرهنگیان که مورد تاکید ایشان و سایر مسئولان نیز می باشد.

با عنایت به منویات مقام معظم رهبری در مورد اینکه همه‌ فرایندهایی که منتهی می شود به جذب معلّم، برای تدریس و تعلیم و تربیت، بایستی سالم و با معیار اسلام و انقلاب سنجیده شود و نیز با توجه به اهمیت این دانشگاه که مولّد یک نسل با عظمت و امید بخش باید باشد، نیازمند برنامه ریزی دقیق و همه جانبه و در ابعاد مختلف می باشد که الگوی مدیریت شبکه ای کمک شایانی در تعیین معیارهای به گزینی و  تحلیل ها و مباحث مرتبط با تعیین شاخص ها و سنجش ها دارد. 

مدل های شبکه ای و نقشه و مفاهیم ذهنی از جمله مفاهیمی است که در ابعاد آموزشی و مدیریتی و تصمیم گیری دید وسیع تر و جامع تری را ارائه می دهد. از این رو، شناخت نگرش سیستمی و بکارگیری تفکر سیستمی و تحلیل شبکه ای از سوی مسئولان و دست اندرکاران، ضرورتی برای درک بهتر مسائل و مشکلات به شمار رفته و به کارگیری تفکر سیستمی می تواند بر عملکرد مدیران و اثربخشی موثر باشد. تفکر سیستمی و تحلیل شبکه ای به عنوان ابزار کارآمدی برای مدیران در برخورد با چالش های حوزه کاری می باشد که اغلب این چالش ها در موقعیت های پیچیده و گاهی متضاد به وجود می آیند.

تفکر سیستمی و تحلیل شبکه ای راه موثری را برای مدیران در توصیف پیچیدگی های یک سیستم، تسهیل یادگیری گروهی و تصمیم گیری مشترک، افزایش هماهنگی و همکاری میان مدیران صف و ستاد در دانشگاه  و موفقیت و اثربخشی عملکرد در سطوح مختلف نشان می دهد.

بطور کلی  مدیریت مبتنی بر مدل شبکه ای و معرفی «الگوی مدیریت شبکه‌ای» مناسب‌ترین الگو برای تحقق اهداف کلان می‌باشد و روش تفکّر شبکه‌ای ‌و عملکرد نظام‌واره که محصول دید کلان و جامع نسبت به موضوعات است سکوی یک جهش علمی ‌و عملی به سوی حقایق هستی می باشد. امید که دانشگاه فرهنگیان با بهره برداری از این مدل های شبکه ای بر چالش ها فائق آمده و مسیر بالندگی و رشد را با سرعت روز افزون طی کند.

 

 

شراره سادات سرسرابی

رئیس پردیس زینبیه پیشوا