حضور نماینده دانشگاه فرهنگیان در کنفرانس فرهنگ و آموزش هنر یونسکو به میزبانی ابوظبی- امارات متحده عربی
اجلاس جهانی فرهنگ و آموزش هنر سازمان یونسکو ابوظبی- امارات متحده عربی از تاریخ 13-15 فوریه 2024 برابر با 24 - 26 بهمن ماه با حضور هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران جهت برگزار شد. یاسر احمدوند، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران (سرپرست هیات و نماینده بخش فرهنگ)، حسین امیدی، مدیر امور بین الملل دانشگاه فرهنگیان، نماینده بخش آموزش، ثمانه یزدانی، معاون بین الملل کمیسیون ملی یونسکو جمهوری اسلامی ایران، حسین دیوسالار، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مریم ترابی، کارشناس بین الملل وزارت امور خارجه اعضای تیم اعزامی کشورمان در این رویداد بودند.
عنوان پنل تعیین شده جهت اظهار نظر هیات ایرانی
Thematic Ministerial Panel: Skills to Shape Resilient, Just and Sustainable Futures
مهارتهایی برای شکل دادن به آیندههای تابآور، عادلانه و پایدار
بخشی از مطالب ارائه شده از سوی هیات ایرانی که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت به شرح زیر است:
اعتراض به سیاست های دوگانه دولت ها و سازمان های بین المللی در قبال مرم غزه
هیات اعزامی دولت جمهوری اسلامی ایران به ریاست جناب آقای یاسر احمدوند، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای جلسه ضمن تشکر از مسئولین سازمان یونسکو و امارات متحده عربی برای سازماندهی رویداد، اعتراض خود را نسبت به سیاست های دوگانه سازمان های بین المللی و برخی دولت ها در قبال مردم مظلوم فلسطین اعلام کرد.
ظرفیت فرهنگ و هنر و ضرورت دفاع از مردم مظلوم غزه
در بحبوحه تشدید بحران غزه، قلب مردم ایران برای مردم فلسطین می تپد. این مردم علاوه بر تحمل 75 سال تجاوز بی امان، خشونت، تبعیض نژادی و سیاست های آپارتاید، اخیراً به دلیل حملات هوایی و توپخانه ای ویرانگر رژیم صهیونیستی، بیش از هزاران نفر به ویژه زنان و کودکان خود را از دست داده و عذادار شدن. جمهوری اسلامی ایران این اقدامات شنیع را به شدت محکوم می کند و بر نیاز فوری برای رسیدگی به چالش های جهانی تأکید می کند. در این موضوع خطیر، تأکید بر اهمیت حفاظت از مؤسسات آموزشی به عنوان پناهگاه حیاتی برای دانش، توانمندسازی و امید در میان منازعه ضروری است. این مؤسسات بهعنوان چراغهای تابآوری، تقویت یادگیری، درک و وحدت عمل میکنند و باید از آسیبهای درگیری محافظت شوند تا از حق نسلهای آینده برای آموزش و فردای روشنتر اطمینان حاصل شود. جنگ همچنین به طور قابل توجهی دسترسی به آموزش را با مشکل مواجه کرده است و تعداد بیشماری از کودکان و جوانان را از حق اساسی خود برای یادگیری و پیشرفت در محیطی امن و مساعد محروم کرده است. این موضوع وضعیت وخیم بشردوستانه را تشدید می کند و بر نیاز فوری به اقدام بین المللی برای کاهش رنج و بازگرداندن فرصت های آموزشی برای همه افراد را ضروری میکند.
تاکید بر جایگاه فرهنگ و هنر در تمدن ایرانی اسلامی
جایگاه فرهنگ و هنر در ایران از دوران کهن تا به امروز والا و غنی بوده است. موقعیت راهبردی ایران، در میان چهارراه شرق و جنوب آسیا، میراث عمیقی از تبادل دانش را به ملت ایران بخشیده است. این پسزمینه تاریخی ایران را به پلی فرهنگی برای توسعه تعاملات فکری و فرهنگی فراتر از مرزها و تمدنها تبدیل کرده است. در طول اعصار، موقعیت جغرافیایی ایران، جریان افکار و خرد بین فرهنگهای گوناگون را تسهیل کرده و به چشمانداز فکری جهانی کمک قابل توجهی کرده است. میراث هنری جاودانه ایران در طول هزاران سال شکوفا شده است. از عظمت حیرت انگیز تخت جمشید گرفته تا کاشی کاری های پیچیده ای که مساجد اصفهان را تزیین می کند، میراث معماری ما به عنوان شاهدی بر خلاقیت و بینش انسان است. سفر هنری ما به همین جا ختم نمی شود. قلم موهای ظریف نقاشان مینیاتور کهن و مدرن که تصویرگر جوهر زندگی و معنویت ایرانی است، شاهدی بر این مدعاست. چه بومی بهتر از رنگ های زنده قالی های ایرانی که هر نخ به دقت توسط دستان ماهر بافته شده است؟ این قالیها، به مانند ملت ما، میراثدار قرنهای متمادی از سنتهای کهن و آمیخته با عناصر معاصر هستند.
توسعه برنامه درسی آموزشی هنر در ایران
در توسعه برنامه درسی آموزشی ایران، تمرکز ویژه ای بر ادغام آگاهی و ارزش گذاردن به فرهنگ وجود دارد. برنامه کارشناسی ارشد در برنامه ریزی درسی شامل بخش خاصی با عنوان "فرهنگ مدرسه و حرفه تدریس" است که بر اهمیت پذیرش و ارزش گذاری همه فرهنگ ها تاکید می کند. برنامه درسی مطابق با اسناد چشم انداز ملی مانند چشم انداز 1404 ایران، رویکردی جامع به آموزش فرهنگی دارد و گفتگو و تفاهم بین تمدنی را تقویت می کند. در سطح راهبردی، سیاستگذاران آموزشی ایران ارزش وافری برای آموزش هنر قائل هستند و این موضوع در اسناد آموزشی کلان منعکس شده است. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر «آموزش هنری و زیباییشناختی» بهعنوان مؤلفهای حیاتی در مأموریت آموزشی کشور تأکید میکند. نویسندگان کتابهای درسی با هدف پرورش افرادی با درک عمیق از میراث فرهنگی و بیان هنری، به توسعه کتابهای درسی هنر و فرهنگ مدارس ابتدایی و متوسطه تحت عنوان «آموزش هنری» نگاه میکنند.