مسئول کانون کتاب و کتابخوانی پردیس بنت الهدی صدر گفت:
برنامه ریزی و نیازسنجی نقطه قوت کانون کتاب و کتابخوانی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر در پی درخشش کانون کتاب و کتابخوانی پردیس بنت الهدی صدر بوشهر در یازدهمین جشنواره ملی رویش بر آن شدیم تا با مسئول پر تلاش آن فاطمه دهقانی مسئول کانون کتاب و کتابخوانی پردیس بنت الهدی صدر گفتگویی داشته باشیم.
1- لطفا خودتان را معرفی کنید و برای مخاطبین این گفتگو بفرمایید که از چه زمانی احساس کردید به کتاب خواندن علاقمندهستید؟
بنده فاطمه دهقانی، دانشجوی رشته آموزش ابتدایی ورودی ۹۹ از پردیس بنتالهدی صدر بوشهر هستم. اگر بخواهم از علاقه خودم نسبت به مطالعه صحبت کنم، باید بگویم که این علاقه مربوط به سال هایی هست که هنوز وارد مدرسه نشده بودم، فرهنگ کتابخوانی در خانه ما رواج داشت و مطالعه روند عادی منزل و اعضای خانواده بود. معلمینم به خصوص معلم شیمی من و دوستان همراهم خیلی به کتاب علاقه داشتن و ما همه نیروی محرکه همدیگر در این راه بودیم.من قصد دارم تا پایان عمرم لذت خواندن کتاب رو بچشم و این لذت را به بقیه هدیه کنم.
2- در خصوص اهداف و سیاست ها و زمینه فعالیت کانون و دستاورد آن در جشنواره ملی رویش بفرمایید؟
قبل از هرچیزی باید بگویم که هدف ابتدایی ما که باعث شد به کانون ملحق شویم چیزی نبود جز دعوت دانشجو معلمان عزیز برای محقق کردن این توصیه رهبر گرانقدرمان که در دیدار با دانشجویان میفرمایند:«مسئلهی کتابخوانی و نهضت کتابخوانی خیلی در بین مجموعههای دانشجویی رواج مطلوب را نداشته... شما[دانشجویان] احتیاج دارید بخوانید، احتیاج دارید بدانید... شما نهضت کتابخوانی باید راه بیندازید، واقعاً کتاب بخوانید، مطالعه کنید. من البتّه... مکرّر صحبت کتاب های شهید مطهّری را کردهام امّا نمی خواهم بگویم صرفاً آن؛ نه، شماها خودتان، هیئت های اندیشهورزتان، بچّههای پیشکسوتترتان بنشینند فهرست مطالعاتی و برنامهی مطالعاتی برای جاهای مختلف، قشرهای مختلف برنامهریزی کنند، طرّاحی کنند و تعریف کنند، و مانند این کارها. این خیلی چیز لازمی است.» نبود ما هدفمان را دانشجومعلمان قرار دادیم تا فرهنگ کتابخوانی به صورت ریشهای در میان این قشر تاثیرگذار اصلاح شود و به دانشآموزان و آینده سازان کشورمون انتقال داده شود. از آنجا که جشنواره رشد هم دارای هدفی غیر از این نیست موفق شدیم در جشنواره حضور پیدا کنیم و تجربیات مان را با بقیه دوستان به اشتراک بذاریم که به لطف خدا آثار ما منتخب اعلام شد و امیدواریم که دیگر دوستان هم به فراگیری فرهنگ کتابخوانی کمک کنند.
3- چه تعدادی در کانون شما فعالیت دارند؟ تیم اصلی ما شامل پنج نفر از ورودیهای مختلف اما همه از رشته آموزش ابتدایی هستند.
4- ویژگی و امتیاز نقطه قوت تان برای اینکه کانون شما تقدیر شده چه بوده است؟ چه برنامهای برای آینده و ارتقاء کانون و افزایش و جذب مشارکت دانشجو معلمان در کانون را دارید؟
به نظرم نقطه قوت کار ما برنامهریزی و نیازسنجی بود که به کمک خود دانشجویان صورت گرفت و اعتقاد دارم که همفکری گروهی باعث رسیدن به بهترین ایده ها می شود؛ من معتقدم که ابتدای هر کار بعد از توکل به خداوند باید برنامهریزی دقیق داشت و به همین علت قبل از شروع کار کانون و جلسه با تعداد زیادی از دانشجویان گفتگو کردم و از اینکه چقدر مطالعه دارند و چرایی و اینکه به چه صورت هست، سئوالاتی پرسیدم. در انتها به یک دسته بندی حدودی رسیدم که دانشجوها را به سه دسته تقسیم کردیم.
گروه اول اهل مطالعه بودند و بدون هیچ محرکی بیرونی به صورت خودجوش به این کار علاقه داشتند. اما گروه دوم که بزرگترین گروه بود، دارای علاقه بودند و تنها به تلنگر نیاز داشتند تا به جمع فرهیخته کتابخوانان ملحق شوند و گروه سوم که جمعیت کوچکی را تشکیل می دادند علاقهای نداشتند و حتی با محرکهای بیرونی هم احساس نیاز نمیکردند.
ما گروه دوم رو جامعه هدف خودمان قرار دادیم؛ اما ابتدا سعی کردیم در گروه اول شوقی ایجاد کنیم که به عنوان مبلغین کتابخوان به گروه ما کمک کنند و امیدوار بودیم گروه سوم هم با فعالیت های ما دچار تغییر نگرش به کتابخوانی شده و حداقل دید مثبت و علاقه قابل قبولی به مطالعه در آنها ایجاد شود.
ما پنج نفر با کمک گروه اول و با همفکری آنها ایده کافه کتاب را طراحی کردیم و جزئیات به مرور زمان با نیازسنجیهای مکرر به کار ما اضافه شد.
موفقیت در جشنواره ملی که به لطف خداوند محقق شد، امیدی تازه به ما بخشید تا کارمان را ادامه دهیم و ما قصد برگزاری اردوهای علمی و ایجاد صمیمیت بیشتر بین دانشجویان را با گسترش فعالیت های کتابخوانی در سطح پردیس داریم.
5- چه توصیه ای به کانون های دیگر دارید؟
کانونها باید نیازهای دانشجویان را بررسی کنند و حس کنجکاوی و نیاز را قبل از هرچیزی در آنها ایجاد کنند؛ همچنین زمانی که فعالیت کانونها از گروه پنج نفره به فعالیت عمومی تغییر می کند و دانشجوها به جای مهمان به کارگزاران مراسم تبدیل می شوند انگیزه شرکت در برنامهها و طرحها بالا می رود، پس حتما اگر از دانشجویان جهت برگزاری کوچکترین مراسم دعوت به عمل آید، فکر می کنم کارساز و تاثیرگذار باشد.
در پایان از شما بابت این گفتگو تقدیر و تشکر می کنم.