Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

برنامه های تحولی دانشگاه فرهنگیان در سال 1403 برای اجرا ابلاغ شد

رئیس دانشگاه فرهنگیان برنامه های تحولی دانشگاه فرهنگیان در سال 1403 را به معاونت های مختلف دانشگاه برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، رجبعلی برزویی رئیس دانشگاه فرهنگیان برنامه های تحولی  سال 1403 مصوب جلسه 357 هیأت رئیسه دانشگاه را برای اجرا به معاونت های ذیربط ابلاغ کرد.

دانشگاه فرهنگیان به منظور حرکت در مسیر تحولی و تحقق بیش از پیش چشم اندازها و رسالت های آن با هدف توسعه کمی و کیفی و ارتقا هویتی این دانشگاه تکالیف تحولی را متناسب با فعالیت ها و ماموریت هر معاونت تهیه و تدوین کرده است که پس از بررسی و تصویب در هیات رئیسه برای عملیاتی کردن و اجرا به معاونت ها ابلاغ شد.

اجرای دقیق و کیفی آزمون اختصاصی "تربیت معلم" و نظام "سنجش و پذیرش دانشجو " با رویکرد استعداد یابی و احراز شایستگی معلمی، اجرای‌ آیین‌نامه "جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در دانشگاه فرهنگیان"، اصلاح نظام کارآموزی و کارورزی دانشجو معلمان و اختصاص مدارس وابسته به دانشگاه، تدوین و تصویب آیین نامه "راتبه معلمی" برای دانشجویان و طلبه های برگزیده دانشگاه ها و مراکز حوزوی، تدوین و تصویب آیین نامه "نحوه به‌کارگیری و همکاری اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور با دانشگاه فرهنگیان" حین خدمت و بعد از بازنشستگی، بازنگری "طراحی کلان (معماری) برنامه ریزی درسی تربیت معلم" و بازنگری در برنامه های درسی و آموزشی دانشگاه، ایجاد "شناسنامه صلاحیت حرفه ای مدرسی برای مدرسان حق التدریس" غیرهیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، طرح تسریع جذب هیات علمی با استانداردها و شاخص های نظام تربیت معلم، به‌کارگیری راهکارهای قانونی "جذب دانشجویان نخبه" از طریق آیین نامه استعداد‌های درخشان وزارت علوم و استفاده از ابزارهای جدید تکنولوژی آموزشی و هوش مصنوعی در نظام آموزشی تربیت معلم از جمله برنامه های تحولی ابلاغی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بود.

همچنین معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه مکلف شد موضوعات طراحی و استقرار الگوی "نظام ملی تربیت معلم" با هدف کیفیت بخشی به نظامات تربیت معلم، تدوین و تصویب آیین نامه اختصاصی "ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان" و بازنگری آیین نامه "پایه های استحقاقی"، نهضت تولید منابع درسی (چاپ کتب تخصصی) تربیت معلم، عملیاتی نمودن نان (نظام ایده‌ها و نیازها) تعلیم و تربیت، با هدف تعیین موضوعات تعلیم و تربیت و تربیت معلم و جهت گیری پژوهش ها در این راستا، راه اندازی پژوهشکده علوم شناختی در حوزه تعلیم و تربیت با هزینه و حمایت پژوهشگاه علوم شناختی، استقرار نظام جامع هوش مصنوعی ویژه دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر راه اندازی نظام تولید و تأمین محتوای الکترونیکی، طراحی برنامه جامع صلاحیت پژوهشی دانشجومعلمان و اجرای طرح باور(برنامه‌ریزی ارتقای امیدآفرینی و روحیه ملی) و همچنین طرح سطح آمادگی فناوری (TRL) ویژه تعلیم و تربیت را در دستور کار خود قرار دهد.

ساماندهی کسورات دانشجومعلمان جهت اعمال قانون، نظم بخشی هزینه‌ها و رضایت مندی دانشجویان، ایجاد خانه های "ورزش و تندرستی" در پردیس‌ها و توسعه ورزش‌های همگانی و بازی‌های بومی و محلی، پیگیری احداث خوابگاه متاهلین برای دانشجومعلمان متاهل حداقل در ۱۰ استان، تدوین شاخص‌های "سرای مطلوب تربیت معلم" و پیاده‌سازی آن و پیاد‌ه‌سازی طرح "همیار دانشجو"، جهت مشارکت دانشجویان برای توسعه خدمات به سایر دانشجویان نیز از برنامه های تحولی ابلاغی به معاونت امور دانشجو معلمان بود.

بر این اساس معاونت فرهنگی و تربیتی دانشگاه ضمن تکمیل، تصویب و استقرار "نظام جامع فرهنگی و تربیتی دانشگاه" و صدور کارت تمام ساحتی برای دانشجو - معلمان، تکمیل و عملیاتی سازی طرح دبیرخانه های کشوری (هراستان یک موضوع کلان فرهنگی) و هر استان یک برنامه جامع فرهنگی و تربیتی بومی را در اقدامات خود خواهد داشت.

ایجاد یک نهضت ملی برای دغدغه‌مند کردن و در اولویت قرار دادن موضوع کمبود فضای فیزیکی نظام تربیت معلم برای مقامات اصلی و تصمیم گیران (دولت، مجلس و شورای عالی)، پیگیری برای اختصاص فضاهای آموزشی و خوابگاهی بلا‌استفاده کلیه دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی در مراکز استان ها به دانشگاه فرهنگیان، پیگیری تصویب پروژه عمرانی جدید برای استان ها ( هر استان حداقل یک پروژه) و گذر از ۶۲ پردیس استانی به استقرار ۳۱ دانشگاه استانی با دانشکده های زیر مجموعه از موضوعات تحولی معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع است.

تدوین، تصویب و اجرای آیین نامه جامع " ارزشیابی صلاحیت حرفه ای معلمان" با همکاری مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش، انجام پایش منابع ورودی دانشگاه از طریق: الف) سنجش صلاحیت و شایستگی ورودی های دانشگاه (دانشجومعلمان و جامعه هدف) ب) اعتبار بخشی شناسه تدریس آموزشگران و مدرسان مدعو، انجام پایش خروجی های دانشگاه از طریق: الف)سنجش شایستگی های حرفه ای مهارت آموزان و اعطای گواهی صلاحیت حرفه ای به آنان ب) رتبه بندی پردیس ها و مراکز تابعه دانشگاه مبتنی بر نتایج ارزیابی برنامه های تحولی در مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت می باشد.

بر اساس تکالیف تحولی ابلاغی همچنین مرکز توسعه و بهسازی منابع انسانی موظف شد اقدامات خود را در راستای تدوین، تصویب و اجرای آیین نامه "ارتقای سطح تربیتی، دانشی و مهارتی فرهنگیان کشور" از طریق آموزش های کوتاه مدت و ضمن خدمت مستمر و کیفی، با ایجاد یک نهضت ملی آموزش فرهنگیان، برگزاری آزمون های با کیفیت و قابل اتکاء با استفاده از ابزار هوش مصنوعی برای شناسایی و احراز هویت، بصورت ملی و استانی و ایجاد سامانه جامع تولید محتوای دوره های کوتاه مدت دانشگاه فرهنگیان (موک) و تامین محتوای آن، برنامه ریزی نماید.