در سی و نهمین جلسه هیات امنای دانشگاه فرهنگیان تصویب شد:
30 مصوبه راهگشا، در راستای رشد و تعالی دانشگاه فرهنگیان
سی و نهمین جلسه هیات امنای دانشگاه فرهنگیان در سالن شهید چمران سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ سی و نهمین جلسه هیات امنای دانشگاه فرهنگیان در سالن شهید چمران سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.
در این راستا، رجبعلی برزوئی دبیر هیات امنا و رئیس دانشاه فرهنگیان در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه به تشریح مصوبات این جلسه پرداخت.
وی این نشست را یکی از پربارترین نشست های هیات امنا دانشگاه دانست که حاصل آن 30 مصوبه بود و گفت: در این جلسه 30 دستور مصوب شد که بسیاری از برنامهها و سیاستهای دانشگاه طی آن تدوین می شود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به برگزاری سه نشست از هیات امنای دانشگاه در این دولت، افزود: اولین آن با حضور رئیس جمهور شهید برگزار و آخرین آن با حضور معنوی ایشان امروز در دانشگاه برگزار شد.
وی یکی از مهم ترین مصوبات را پیرامون دغدغهی دانشجو معلمان عزیز نسبت به کسورات شهریه عنوان و اظهار کرد: بر این اساس ساماندهی بسیار خوب و دقیقی با رویکرد توجه به دانشجومعلمان انجام شد طی آن در چند طبقهبندی مختلف و بهره مندی دانشجو معلمان از امکانات خدماتی، رفاهی، تغذیه ساماندهی می شود.
برزوئی ابراز امیدواری کرد: این مصوبه بتواند عدالت خوبی را ایجادکند.
وی بررسی و تصویب شاخصهای تاسیس مراکز آموزشی در دانشگاه فرهنگیان را از دیگر مصوبات نام برد و گفت: طبق قانون، دانشگاه فرهنگیان مشتمل بر یک دانشگاه ملی و 31 دانشگاه است، با توجه به رویکرد ملیبودن و استانی بودن این دانشگاه قرار بر این شد با طراحی شاخصهای منطقی و معقول، مراکز پیشین در یک بازه به این استانداردها رسیده و مراکز جدید براساس دارا بودن شاخصها و استانداردهای لازم، طرح در هیات امنا و تصویب در شورای گسترش آموزش عالی راه اندازی شوند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به تصویب اساسنامه پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی در این نشست، تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان محتوا و دروس بسیاری در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی دارد که باید پژوهشکده و تحقیقات محور تدوین محتواهای این دروس و این برنامهها باشد که این کار به پژوهشکده واگذار شد.
دبیر هیات امنا دانشگاه با اشاره به سیاست کسب مرجعیت علمی تعلیم و تربیت اسلامی در منطقه و جهان اسلام در دانشگاه فرهنگیان، خاطر نشان کرد: برای رسیدن به این مرجعیت نیاز به یک مرکز تحقیقات و یا پژوهشکدهای برای محوریت این جریان است تا از ظرفیت و امکانات مرکز تحقیقات اسلامی کشور بالاخص ظرفیت استان قم استفاده کند و جایگاه مدنظر و مرجعیت علمی با کمک همه ظرفیتهای کشور و استفاده از ظرفیت این پژوهشکده کسب شود.
وی همچنین از موافقت با همترازی حقوق مدرسان با اعضای هیات علمی خبر داد و افزود: خوشبختانه امروز همترازی این عزیزان - مدرسانی که با ما کار میکردند- تصویب شد.
در این جلسه، پس از بحث و تبادل نظر، 30 مصوبه تصویب شد.
طبق ماده۷ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، ترکیب هیأت امنای این دانشگاه به شرح ذیل است:
۱- رئیس جمهور (رئیس هیأت امنا)
۲- وزرای آموزش و پرورش و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
۳- معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور یا معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، حسب مورد
۴- رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
۵ – دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
۶ – معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
۷- رئیس دانشگاه (دبیر هیأت امنا)
۸ – دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش
۹- رئیس مرکز برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش
۱۰- سه تن از شخصیت های علمی – فرهنگی کشور که نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت علم و دانش داشته باشند (ترجیحاً اعضای هیأت علمی دانشگاه و مدرسین حوزه های علمیه دارای کرسی تعلیم و تربیت)
در ماده۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان؛ وظایف و اختیارات هیأت امنا به شرح ذیل آمده است:
۱- تعیین خط مشی کلی «دانشگاه» و سیاست های کلان آموزشی، فرهنگی، تربیتی، پژوهشی، دانشجوئی، اداری و مالی «دانشگاه» مبتنی بر مبانی و معارف اسلامی و متناسب با نیازهای وزارت آموزش و پرورش
۲- تصویب اصول و سیاست های کلان برنامه های توسعه «دانشگاه»
۳- تعیین شرایط و ضوابط تحصیل دانشجو و شاخص های آموزشی، فرهنگی، تربیتی، پژوهشی و دانشجوئی «دانشگاه»
۴- تعیین و تصویب ساختار و شرح وظایف کمیته های استانی هیأت امنای «دانشگاه»
۵ – تصویب نمودار سازمانی و تشکیلات «دانشگاه» براساس ضوابط و مقررات مربوط
۶ – تصویب آئین نامه داخلی هیأت امنا و مقررات، آئین نامه ها و شیوه نامه های لازم
۷- تصویب آئین نامه های مالی – معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی «دانشگاه» (ازجمله آئین نامه های سفرهای علمی، بورس های تحصیلی و فرصت های مطالعاتی) که پس از تأیید رئیس جمهور قابل اجرا خواهد بود.
۸ – بررسی و تصویب بودجه سالانه و تفصیلی «دانشگاه» و واحدهای تابعه که از طرف رئیس «دانشگاه» پس از تأیید شورای «دانشگاه» پیشنهاد می شود.
۹- تصویب حساب ها و ترازنامه سالانه «دانشگاه»
۱۰- تصویب دوره ها و رشته های تحصیلی، دانشکده های جدید، مؤسسات پژوهشی و علمی تابع دانشگاه و پیشنهاد آن به مراجع ذی صلاح برای تصویب
۱۱- تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
۱۲- جذب کمک ها و هدایا اعم از نقدی و غیرنقدی از اشخاص حقیقی و حقوقی
۱۳- تصویب میزان فوق العاده های اعضای هیأت علمی «دانشگاه»
۱۴- تعیین نحوه اداره واحدهای تولیدی، خدماتی، کارگاهی و … در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط
۱۵- تعیین میزان پژوهانه، آموزانه، ترجمانه، نویسانه و نظایر آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
۱۶- بررسی گزارش عملکرد سالانه «دانشگاه» که از طرف رئیس «دانشگاه» ارائه می شود و تصمیم گیری در مورد رفع موانع، مشکلات و نقایص آن به منظور پیشرفت بهتر امور
۱۷- نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات و مصوبات هیأت امنا