آرش بهرامی عنوان کرد:
افزایش رضایت، تسهیل فرآیندها و چابکی سیستم با هوشمند سازی سامانه ها و فرآیند ها
مدیر کل هوشمند سازی و امنیت فضای مجازی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با روابط عمومی افزایش رضایت، تسهیل فرآیندها و چابکی سیستم را حاصل هوشمند سازی سامانه ها و فرآیند ها عنوان کرد.
روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان در راستای اطلاع رسانی و پاسخگویی شفاف اقدام به برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با معاونان و مدیران کل دانشگاه فرهنگیان کرده است که در نشست نخست با آرش بهرامی مدیرکل هوشمندسازی و امنیت فضای مجازی دانشگاه فرهنگیان به گفتگو نشست.
در این گفتگو مدیرکل هوشمندسازی و امنیت فضای مجازی دانشگاه با بیان اینکه طی سالهای گذشته اقدامات خوبی در حوزه فناوری اطلاعات صورت گرفته است، گفت: به منظور الکترونیکی و دیجیتال کردن فرآیندهای یک دانشگاه از وقوع برخی رویدادها گریزی نیست، حدود ۲۰ سال پیش خیلی از امور در دانشگاهها و سازمان ها به صورت دستی انجام می شد که کم کم نقش فناوری اطلاعات، مزایا، ظرفیتها و پتانسیل آن مشخص و بخشهای مختلف از اداری گرفته تا مالی و آموزشی به این سمت رفتند که چه کارهایی را میتوان با هدف تسهیل و سرعت ببخشیدن به کار و استفاده از مزایا و ظرفیتهای این فضا به سمت الکترونیکی شدن برد، در دوران گذار معمولا اتفاقی که رخ می دهد این است که تا حد خیلی زیادی همان فرایندی دستی، مکانیزه می شود.
وی با بیان اینکه قریب ۹۵ درصد فرآیند های دانشگاه الکترونیکی شده، خاطر نشان کرد: ۵ درصد هم برای این است که هر ساله موارد و ماموریتهای جدیدتری به مجموعهها و دانشگاه اضافه می شود و باید برای آنها هم فکری کرد.
بهرامی در ادامه با اشاره به بحث تحول دیجیتال در سالهای گذشته، گفت: بحث دیگهای که پیش آمده این است که با الکترونیکی کردن همه بخشها آیا همان بازدهی که مد نظراست به دست آمده، از زاویه دیگر بخواهیم نگاه کنیم در گذشته موبایلهای هوشمند نبود و10-20 درصد افراد با موبایل متصل میشدند، اکنون بالای 70 درصد هستند، نسل عوض شده اکثر مخاطبان جوان اند، با ابزار آشنا شدن، ابزار و تجربه زیاد شده و با این ابزار میتوانند فعالیت های روزمره از سفارشها گرفته تا.. انجام دهد و به یک تقاضا در آمده است. در دوران کرونا هم در دنیا آموزشها به این سمت رفت.
وی با تاکید بر اینکه نیاز است وارد تحول دیجیتال شد و بسیاری در این خصوص برنامه دارند، تصریح کرد: در تحول دیجیتال برای اینکه ببینیم الکترونیکی شدن آیا کفایت میکند یا خیر؟ باید سیستمها و خدمات الکترونیک را ارزیابی کنیم و دید که مخاطبانمان چقدر از آن رضایت دارند؟ اتفاق دیگر این است که آیا آن فرآیندی که سامانه الکترونیک پشتیبانی میکند خودش نیاز به بازنگری ندارد؟
مدیرکل هوشمندسازی و امنیت فضای مجازی، ادامه داد: ممکن است ببینیم که بازنگری این کار میتواند آن را تسهیل کند مثلاً فرض کنید در فرآیندی یه سری اقدامها و گردش ساده کار نیاز به نظر ۵ نفر دیگر در آن موضوع دارد و در بازنگری فرایندها به این میرسیم که خب واقعاً نیازی نیست و خیلی راحت با یک وب سرویس و یا ابزار سخت افزاری و نرمافزاری این کار را بتوان انجام داد، بنابراین به سمت تحول دیجیتال باید حرکت کرد این گونه رضایت بیشتر، فرآیندها تسهیل و سیستم چابک می شود.
وی در ادامه اضافه کرد: به عنوان مثال در ایجاد ایمیل برای اعضای هیئت علمی و یا دانشجویان روال انجام دستی است، در این برنامه (تحول دیجیتال) این امور تا حد زیادی به صورت خودکار انجام می شود.
بهرامی همچنین با اشاره به بحث یادگیری الکترونیک، گفت: در دانشگاه فرهنگیان در حوزه یادگیری الکترونیک کارهای خوبی شده، اما با توجه به اقتضائات هر زمان در ادامه با نیازهای جدیدتری روبرو می شویم و کاربر انتظار دارد خدماتی روانتر و بیشتری ارائه شود. بنابراین همیشه نیاز به اصلاح است و نمیتوان گفت نیازها کاملا احصا شده است.
وی با بیان اینکه در حوزه یادگیری الکترونیکی زیرساختهای خوبی وجود دارد، افزود: با توجه به ماموریتها، زیرساختها تقویت و برنامه ریزی شده زیرساختهای جدیدی به مجموعه اضافه شود مانند ایجاد سامانه vod برای اشتراک محتواهای تصویری و الکترونیکی.
مدیرکل هوشمندسازی و امنیت فضای مجازی، تصریح کرد: در بحث محتوا، تولیدات در حوزههای مختلف دانشجویی، آموزشی پژوهشی فناوری اطلاعات تجمیع و یا با استاندارد مشخصی تولید نشده است و تلاش می شود آموزش هایی در خصوص اصول تولید محتوا در قالب وبینارها و مستندات ارائه، محتوا تجمیع و به اشتراک گذاشته شود.
وی در ادامه به بحث ایجاد سامانه یکپارچه پرداخت و اظهار کرد: یکپارچه شدن پیش نیازهایی دارد، این که از چه معماری برای آن استفاده شود، در سال های گذشته حرکت به سمت معماری سرویس گرا سامانه بود، سامانهها باید از حالت جزیرهای درآمده با هم تعامل داشته و سیاستهایی بر آن ها اعمال شود. به این معنی که معماری اطلاعات و داده، گردش درست، راحت و روان و با استاندارد باشد.
بهرامی ادامه داد: در سال گذشته مستنداتی تولید شدui) و (uxکه به این می پردازد که ظاهر صفحات و تجربه کاربری، کاربران به چه صورت باشد و امیدوارم در کمتر از یک ماه آینده فاز نخست آن، ایجاد پنجره واحد در خدمات الکترونیک دانشگاه، رونمایی شود.
وی در ادامه تصریح کرد: بر این اساس فرد پس از وارد شدن به سیستم، با توجه به نقشهای خود (دانشجو، هیئت علمی و یا پرسنل اداری) به خدمات الکترونیکی سامانهها دسترسی پیدا کند.
مدیرکل هوشمندسازی و امنیت فضای مجازی دانشگاه با اشاره به بحث هوشمندسازی، گفت: اطلاقی که از هوشمندسازی داریم یک نقش خیلی ساده که باید دارای یک فرم باشد نیست با ورود هوش مصنوعی و تجربه آن توسط افراد به عنوان سرگرمی و یا ابزارهای کاری، دیگر ذهنیت و انتظاری از هوشمندسازی چیز دیگری است.
وی با بیان اینکه در بحث هوشمندسازی طرحی پیرامون استفاده از IOT مطرح و در حال تکمیل است، اظهار کرد: این طرح به دنبال مدیریت بهینه منابع مصرفی یا سیو انرژی است. سیستمهایی که به عنوان سیستمها BMSشناخته می شود که با سنسورها مصرف انرژی رصد و وضعیت محیطی شناسایی می شود.
بهرامی همچنین بحث امنیت را از موضوعات برجسته دانست و خاطر نشان کرد: هرچه فناوری اطلاعات در کل دنیا مطرح شود، تجربه ها افزوده و نیز مخاطرات آن افزایش و بیشتر شناسایی می شود و به تناسب آن ما ملزم هستیم موارد امنیتی بیشتری رو رعایت کنیم و رعایت این موارد (ازجمله رمز دو عاملی) این امنیت را برای این عزیزان فراهم میکند.حال ممکن است در ادامه با همین هوش مصنوعی اتفاقایی بیافتد که ضمن اینکه امنیت برقرار شود کار سادهتر گردد.
وی تصریح کرد: اهمیت پرداختن به امنیت باعث می شود که فرآیندهای برقراری سرویس، تولید و بهره برداری سامانه و نگهداری آن از سمت ما که پشتیبانی میکنیم سختتر شده و به تناسب آن اجرای کار طولانیتر شود اما اطلاعات کاربران امنیت قابل قبولی خواهد داشت گرچه نمی توان گفت امنیت 100درصد است و همیشه برای هر اقدامی بدلی است که باید اقدام دیگری برای ان انجام دهیم.
دانلود فیلم
