به میزبانی دانشگاه فرهنگیان اصفهان برگزار شد
نوزدهمین همایش ملی آموزش ریاضی و پنجمین همایش آموزش محتوا در آموزش ریاضی
به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاعرسانی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، نوزدهمین همایش ملی آموزش ریاضی و پنجمین همایش آموزش محتوا در آموزش ریاضی ۱۸ شهریورماه به میزبانی شهر اصفهان با حضور اساتید برجسته ریاضی کشور، شرکتکنندگان، داوران و میهمانان ویژه در سالن اجتماعات خورشید برگزار شد.
در این رویداد علمی که بهعنوان یکی از مهمترین گردهماییهای علمی کشور در حوزه آموزش ریاضی شناخته میشود، ۴۰۳ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد و در طول روزهای برگزاری همایش توسط متخصصان و داوران ارزیابی شدند.
این همایش که از ۱۸ تا ۲۱ شهریورماه ادامه داشت، فرصتی مناسب برای تعامل و تبادل دانش میان اساتید، پژوهشگران و علاقهمندان به حوزه ریاضیات و آموزش آن بود. برگزاری چنین رویدادهایی به بهبود کیفیت آموزش ریاضی و توسعه روشهای نوین تدریس کمک شایانی میکند.
در این راستا، نوروز هاشمی، دبیر علمی نوزدهمین کنفرانس ملی آموزش ریاضی ایران گفت: پس از اینکه مجوزها در اواخر فروردین گرفته شد، کمیته علمی تشکیل و در نهایت ۴۰۳ مقاله به کنفراس ارسال که ۱۸۶ مقاله پذیرفته شد که از این تعداد ۹۶ مقاله ارائه شفاهی و بقیه به صورت پوستر بودند.
وی افزود: همچنین شش کارگاه، چهار میزگرد و چهار نمایشگاه از دیگر برنامه های پیشبینی شده در این کنفرانس بود.
هاشمی در ادامه سخنان خود با اشاره به جایزه های متعدد پیشبینی شده در حوزه ریاضی گفت: به نظر می رسد جایزه آموزش ریاضی برای محققان این حوزه باوجود قدمت ۳۰ ساله در ایران خالی است.
درادامه رسول بخشی، استاد دانشگاه اصفهان و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در نوزدهمین کنفرانس ملی آموزش ریاضی ایران و پنجمین همایش ملی دانش آموزش محتوا در آموزش ریاضی اظهار کرد: در دانش مدرن امروزی ریاضیات بسیار نفوذ پیدا کرده است به نحوی که برخی از رشته ها را نمی توان بدون خواندن ریاضی خواند و برخی را نمی توان بدون فهمیدن ریاضی، فهمید و دانش اقتصاد از اینگونه است.
وی تصریح کرد: برای اینکه یک اقتصاددان شویم باید ریاضی را بفهمیم و این نکته بسیار مهمی است که در دانش اقتصاد در ایران مورد غفلت واقع شده و بخش قابل توجه مشکلات اقتصادی ما در حوزه تورم به همین مسئله مربوط میشود.
بخشی عنوان کرد: ریاضیات می تواند کمک کند، اقتصاد اسلامی را که در آیات قران و در بیان معصومین آمده است، مدل سازی کنیم.
بخشی افزود: این موضوع مستلزم آن است که از طرفی اقتصاددانان اسلامی به ریاضیات روی بیاورند و از طرف دیگر اساتید ریاضی در این حوزه وارد شوند.
نماینده مردم اصفهان، ورزنه، کوهپایه، هرند و جرقویه، گفت: برای آنکه اقتصاد کشور بهبود پیدا کند باید فهم اقتصادی در اقتصادیهای ما ایجاد شود و این فهم اقتصادی مستلزم فهم ریاضی است.
همچنین محمدرضا ابراهیمی، ریاست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، در افتتاحیه این کنفرانس اظهار کرد: در دوره ای، اول گرایش کیفی به درس ریاضی بود اما در سال های اخیر اینگونه نیست و گرایش زیادی به ریاضی نداریم که دلایل متعددی دارد.
وی تصریح کرد: البته با تلاش هایی که انجام شد در سه سال گذشته در استان اصفهان رشد دو تا سه درصدی گرایش به ریاضی کیفی را در دوره متوسطه دوم داشتیم.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: باید در دبستان دانشآموزان را عاشق ریاضی کنیم و دانش آموز بداند گره حل خیلی از مسائل در ریاضی است و ما باید به نحوی عمل کنیم که این اتفاق بیفتد و در درجه اول باید معلم ها را آگاهی دهیم و خانواده ها را همراه کنیم.
در ادامه حمید رضا کاشفی، قائم مقام کنفرانس اظهارکرد: در دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان ٩ عضو هیات علمی تمام وقت داریم و حضور چهار عضو هیات علمی آموزش ریاضی نکته برجسته این دانشگاه است.
معاون دانشگاه فرهنگیان اصفهان گفت: دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان هفت هزار و ۴۰۰ دانشجو در ۱۹ رشته و در گروه ریاضی ۳۱۷ دانشجو دارد.
مراسم اختتامیه این کنفرانس، ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ در سالن جلسات پردیس شهیدباهنر اصفهان برگزار شد. این رویداد علمی ، با حضور رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، اساتید برجسته، داوران کنفرانس و شرکتکنندگان به کار خود پایان داد.
در آغاز این مراسم، علیاکبر کجباف، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، با عرض خیرمقدم و قدردانی از حضور مسئولین، اساتید و شرکتکنندگان، بر اهمیت علمآموزی در مسیر ساخت ایران قوی تأکید کرد.
وی برگزاری چنین کنفرانسهایی را گامی اساسی در پیشرفت علمی و آموزشی کشور دانست و بیان کرد: برای تحقق چشماندازهای علمی کشور، نیازمند توسعه و ترویج کنفرانسهای علمی هستیم.
در ادامه، حجتالاسلام علیاصغر حمزه، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، سخنرانی خود را با موضوع ارتباط میان علم و دین ارائه کرد.
وی با اشاره به تاریخ علم در جهان اسلام، از دستاوردهای ریاضیدانان مسلمان همچون خوارزمی و ابن هیثم سخن گفت و تاکید کرد که علم ریاضی همواره در تاریخ تمدن اسلامی جایگاهی ویژه داشته است.
سپس، حمیدرضا کاشفی، قائممقام نوزدهمین کنفرانس ملی آموزش ریاضی، ضمن تشکر از تمامی شرکتکنندگان و دستاندرکاران برگزاری کنفرانس، به ارائه گزارش کاملی از جزئیات و روند برگزاری این رویداد پرداخت.
وی به موفقیتهای علمی بهدستآمده در این کنفرانس اشاره کرد و از استقبال گسترده اساتید و دانشجویان از مقالات و پژوهشهای ارائهشده خبر داد.
در بخش پایانی مراسم، با تقدیر از اساتید برجسته ریاضی، از نویسندگان سه مقاله برتر که در این کنفرانس ارائه شده بودند، تجلیل به عمل آمد. این مقالات به عنوان برترین پژوهشهای علمی شناخته شدند و در راستای ارتقاء سطح علمی آموزش ریاضی مورد تقدیر قرار گرفتند.
مراسم اختتامیه با عکس یادگاری و اهدای لوح تقدیر به پایان رسید.