Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت خبر داد:

آزمون اصلح صبح جمعه 6 مهر در 81 حوزه در سراسر کشور برگزار می شود

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عنوان کرد: آزمون اصلح صبح جمعه 6 مهر در 81 حوزه در سراسر کشور برگزار می شود. ارزشیابی صلاحیت‏ های حرفه ‏ای معلمی بخشی از نظام جامع ارزیابی و تضمین کیفیت برون دادهای نظام دانشگاه فرهنگیان است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، ایوب ابراهیمی رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت موفقیت هر نظام آموزشی را وابسته به دانش و مهارت‌های حرفه‌ای معلم دانست و گفت: از این رو، می‌توان گفت معلم، مهم‌ترین عضو نظام آموزشی در فرایند یاددهی-یادگیری است.

وی اطمینان از کسب شایستگی‌ها در خروجی‌های دانشگاه، بدون توجه به ارزشیابی کیفیت تربیت‌معلم امکان‌پذیر ندانست و افزود: در اسناد بالادستی آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای به امر تربیت معلم و کیفیت آن شده است.

ابراهیمی اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش (راهکار 2-10) و طراحی کلان (معماری) برنامه درسی تربیت معلم، را از بسترهای لازم پیش بینی شده برای تحقق کیفیت مورد نظر عنوان و اظهار کرد: تربیت معلمانی برخوردار از شایستگی‌های حرفه‌ای، نیازمند بهره‌گیری از برنامه‌های درسی منسجم و سازوکارهایی برای ارزشیابی برنامه‌ها است و بدین منظور شیوه‌های متعددی برای ارزشیابی کیفیت در دانشگاه فرهنگیان پیش‌بینی شده است که هر کدام بر اجزای خاصی از نظام دانشگاه تمرکز دارد.

وی با بیان اینکه ارزشیابی صلاحیت‏‌های حرفه‌‏ای معلمی‌ با تأکید بر سنجش کیفیت دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان و توجه به فرایند تربیتی آنان، در تلاش است بخشی از نظام جامع ارزیابی را تحقق بخشد، افزود:  ابعاد شایستگی‌های رسمی و تصریح شده در برنامه درسی تربیت معلم به عنوان مواد سنجش، در نظر گرفته می‌شوند.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت با اشاره به طراحی ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی بر اساس شش ویژگی خاطر نشان کرد: سرنوشت ساز بودن ارزشیابی (در نظر گرفتن تأثیر جدی ارزشیابی بر زندگی حرفه‌ای و شخصی، هم‌راستایی با ملاک‌های مورد عمل در دانشگاه (مغایر نبودن ملاک‌های نمره‌دهی با ملاک‌های مورد استفاده در دانشگاه، اندازه‌گیری کل‌نگر (عدم تناظر یک به یک با ملاک‌های دروس و توجه به برآیند کلی شایستگی‌های پرورش یافته، قابلیت اجرایی و اندازه‏‌گیری (امکان‏پذیری اندازه‌گیری مؤلفه‌های در نظر گرفته شده، دقت اندازه‌گیری (اندازه‌گیری دقیق با درجه بالایی از روایی و اعتبار) و عینیت نمره‌گذاری (استفاده از ملاک‌های استاندارد و به حداقل رساندن ذهنیات متفاوت ارزیابان و نمره‌دهندگان) تنظیم شده است.

 وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس بند 1 ماده 2 اساسنامه دانشگاه، "تأمین و تربیت معلمان، مدیران، مربیان، کارکنان و پژوهشگرانی مومن و متعهد، معتقد به مبانی دینی و ارزش‌های اسلامی و انقلابی، دارای فضایل اخلاقی و ارزش های والای انسانی، کارآمد و توانمند در طراز جمهوری اسلامی ایران" بر عهده دانشگاه فرهنگیان است و دانشگاه مکلف است در مدیریت تمام عیار و همه جانبه کیفیت از خود اهتمام ویژه ورزد.

ابراهیمی در ادامه حصول اطمینان از کسب انواع شایستگی‌ها در دانشجو معلمان بدون پیش‌بینی سازوکاری برای ارزشیابی برون‌دادهای تربیت معلم امکان‏پذیر ندانست و گفت: این موضوع در راستای تحقق تضمین کیفیت که از مطالبات جدی نظام جمهوری اسلامی‌از دانشگاه فرهنگیان است، اهمیت بیشتری دارد.

وی از اجرای ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه¬ای معلمی (اصلح) به عنوان زمینه مناسبی برای پیاده‌سازی عدالت در بین دانشجویان (با دخالت دادن کیفیت تحصیل در سرنوشت حرفه‌ای آنان) و در میان دانش‌آموزان آینده آنان (که معلمان واجد صلاحیت را تجربه می‌کنند) یاد کرد و ادامه داد: ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی تنها یکی از سازوکارهای تضمین کیفیت برون‌دادهای نظام دانشگاه فرهنگیان است.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، با اشاره به مهم‌ترین اهداف طرح ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای دانشجو معلمان (اصلح) اظهار کرد: صیانت از آموزش و پرورش از نظر صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در بدو ورود، پاسخگو نمودن دانشگاه فرهنگیان در قبال کیفیت خروجی‌های آن، فراهم نمودن شواهد ناظر به اثربخشی برنامه درسی رسمی‌ و غیر رسمی‌دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی مأموریت‌گرا، تقویت انگیزه تحصیلی در دانشجو معلمان گروه‌های هدف (در این دوره از ارزیابی، مهارت‌آموزان سری هشتم، نهم و دهم و همچنین تعدادی از جاماندگان از سری‌های قبل ) از اهداف این طرح می باشد.

وی با بیان اینکه ملاک و معیار چهارچوب سنجش در این دوره، صرفا برنامه درسی مصوب و ابلاغی معاونت محترم آموزش و تحصیلات تکمیلی برای مهارت آموزان است که از طریق رسانه‌های جمعی و به طور ویژه به اطلاع مشمولان مذکور رسانده شده است، تصریح کرد: محتوای آزمون از دروس عمومی تمام رشته‌ها (معلم تحول‌آفرین و آسیب شناسی کودک و نوجوان) و دروس اختصاصی هر یک از گروه‌های آموزش ابتدایی، کودکان استثنایی، آموزش متوسطه (17 رشته دبیری)، تربیت‌بدنی، مراقب سلامت، مربی آمورتربیتی و مشاور واحد آموزشی می باشد.

ابراهیمی در ادامه از برگزاری آزمون اصلح صبح جمعه 6 مهر خبرداد و گفت: به منظور رعایت حال شرکت کنندگان و آسودگی خاطر ایشان، تلاش شده است تا داوطلبان عزیز بتوانند از طریق رزرو محل آزمون خود از طریق سامانه ابلاغی در استان مورد دلخواه در روز جمعه 06/ 07/ 1403 راس ساعت 10 صبح شرکت نمایند.

وی با اشاره به شرکت حدود 28هزار نفر در 81 حوزه آزمون سراسر کشور  در این مرحله از آزمون و خاطر نشان کرد: آمار دقیق آن پس از اتمام ثبت نام و رزرو محل آزمون مشخص خواهد شد.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در پایان بر ضرورت شرکت در آزمون با توجه به اینکه قبولی در آزمون یکی از الزامات ساماندهی و بهره‌مندی از مزایای اشتغال در آموزش و پرورش است تاکید کرد.