رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت خبر داد:
آزمون اصلح صبح جمعه 6 مهر در 81 حوزه در سراسر کشور برگزار می شود
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عنوان کرد: آزمون اصلح صبح جمعه 6 مهر در 81 حوزه در سراسر کشور برگزار می شود. ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای معلمی بخشی از نظام جامع ارزیابی و تضمین کیفیت برون دادهای نظام دانشگاه فرهنگیان است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، ایوب ابراهیمی رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت موفقیت هر نظام آموزشی را وابسته به دانش و مهارتهای حرفهای معلم دانست و گفت: از این رو، میتوان گفت معلم، مهمترین عضو نظام آموزشی در فرایند یاددهی-یادگیری است.
وی اطمینان از کسب شایستگیها در خروجیهای دانشگاه، بدون توجه به ارزشیابی کیفیت تربیتمعلم امکانپذیر ندانست و افزود: در اسناد بالادستی آموزش و پرورش توجه ویژهای به امر تربیت معلم و کیفیت آن شده است.
ابراهیمی اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش (راهکار 2-10) و طراحی کلان (معماری) برنامه درسی تربیت معلم، را از بسترهای لازم پیش بینی شده برای تحقق کیفیت مورد نظر عنوان و اظهار کرد: تربیت معلمانی برخوردار از شایستگیهای حرفهای، نیازمند بهرهگیری از برنامههای درسی منسجم و سازوکارهایی برای ارزشیابی برنامهها است و بدین منظور شیوههای متعددی برای ارزشیابی کیفیت در دانشگاه فرهنگیان پیشبینی شده است که هر کدام بر اجزای خاصی از نظام دانشگاه تمرکز دارد.
وی با بیان اینکه ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای معلمی با تأکید بر سنجش کیفیت دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان و توجه به فرایند تربیتی آنان، در تلاش است بخشی از نظام جامع ارزیابی را تحقق بخشد، افزود: ابعاد شایستگیهای رسمی و تصریح شده در برنامه درسی تربیت معلم به عنوان مواد سنجش، در نظر گرفته میشوند.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت با اشاره به طراحی ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای معلمی بر اساس شش ویژگی خاطر نشان کرد: سرنوشت ساز بودن ارزشیابی (در نظر گرفتن تأثیر جدی ارزشیابی بر زندگی حرفهای و شخصی، همراستایی با ملاکهای مورد عمل در دانشگاه (مغایر نبودن ملاکهای نمرهدهی با ملاکهای مورد استفاده در دانشگاه، اندازهگیری کلنگر (عدم تناظر یک به یک با ملاکهای دروس و توجه به برآیند کلی شایستگیهای پرورش یافته، قابلیت اجرایی و اندازهگیری (امکانپذیری اندازهگیری مؤلفههای در نظر گرفته شده، دقت اندازهگیری (اندازهگیری دقیق با درجه بالایی از روایی و اعتبار) و عینیت نمرهگذاری (استفاده از ملاکهای استاندارد و به حداقل رساندن ذهنیات متفاوت ارزیابان و نمرهدهندگان) تنظیم شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس بند 1 ماده 2 اساسنامه دانشگاه، "تأمین و تربیت معلمان، مدیران، مربیان، کارکنان و پژوهشگرانی مومن و متعهد، معتقد به مبانی دینی و ارزشهای اسلامی و انقلابی، دارای فضایل اخلاقی و ارزش های والای انسانی، کارآمد و توانمند در طراز جمهوری اسلامی ایران" بر عهده دانشگاه فرهنگیان است و دانشگاه مکلف است در مدیریت تمام عیار و همه جانبه کیفیت از خود اهتمام ویژه ورزد.
ابراهیمی در ادامه حصول اطمینان از کسب انواع شایستگیها در دانشجو معلمان بدون پیشبینی سازوکاری برای ارزشیابی بروندادهای تربیت معلم امکانپذیر ندانست و گفت: این موضوع در راستای تحقق تضمین کیفیت که از مطالبات جدی نظام جمهوری اسلامیاز دانشگاه فرهنگیان است، اهمیت بیشتری دارد.
وی از اجرای ارزشیابی صلاحیتهای حرفه¬ای معلمی (اصلح) به عنوان زمینه مناسبی برای پیادهسازی عدالت در بین دانشجویان (با دخالت دادن کیفیت تحصیل در سرنوشت حرفهای آنان) و در میان دانشآموزان آینده آنان (که معلمان واجد صلاحیت را تجربه میکنند) یاد کرد و ادامه داد: ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای معلمی تنها یکی از سازوکارهای تضمین کیفیت بروندادهای نظام دانشگاه فرهنگیان است.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، با اشاره به مهمترین اهداف طرح ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای دانشجو معلمان (اصلح) اظهار کرد: صیانت از آموزش و پرورش از نظر صلاحیتهای حرفهای معلمان در بدو ورود، پاسخگو نمودن دانشگاه فرهنگیان در قبال کیفیت خروجیهای آن، فراهم نمودن شواهد ناظر به اثربخشی برنامه درسی رسمی و غیر رسمیدانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی مأموریتگرا، تقویت انگیزه تحصیلی در دانشجو معلمان گروههای هدف (در این دوره از ارزیابی، مهارتآموزان سری هشتم، نهم و دهم و همچنین تعدادی از جاماندگان از سریهای قبل ) از اهداف این طرح می باشد.
وی با بیان اینکه ملاک و معیار چهارچوب سنجش در این دوره، صرفا برنامه درسی مصوب و ابلاغی معاونت محترم آموزش و تحصیلات تکمیلی برای مهارت آموزان است که از طریق رسانههای جمعی و به طور ویژه به اطلاع مشمولان مذکور رسانده شده است، تصریح کرد: محتوای آزمون از دروس عمومی تمام رشتهها (معلم تحولآفرین و آسیب شناسی کودک و نوجوان) و دروس اختصاصی هر یک از گروههای آموزش ابتدایی، کودکان استثنایی، آموزش متوسطه (17 رشته دبیری)، تربیتبدنی، مراقب سلامت، مربی آمورتربیتی و مشاور واحد آموزشی می باشد.
ابراهیمی در ادامه از برگزاری آزمون اصلح صبح جمعه 6 مهر خبرداد و گفت: به منظور رعایت حال شرکت کنندگان و آسودگی خاطر ایشان، تلاش شده است تا داوطلبان عزیز بتوانند از طریق رزرو محل آزمون خود از طریق سامانه ابلاغی در استان مورد دلخواه در روز جمعه 06/ 07/ 1403 راس ساعت 10 صبح شرکت نمایند.
وی با اشاره به شرکت حدود 28هزار نفر در 81 حوزه آزمون سراسر کشور در این مرحله از آزمون و خاطر نشان کرد: آمار دقیق آن پس از اتمام ثبت نام و رزرو محل آزمون مشخص خواهد شد.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در پایان بر ضرورت شرکت در آزمون با توجه به اینکه قبولی در آزمون یکی از الزامات ساماندهی و بهرهمندی از مزایای اشتغال در آموزش و پرورش است تاکید کرد.