غلامعلی حداد عادی در آیین استقبال از نودانشجومعلمان:
توسعه دانشگاه فرهنگیان مطمئن ترین راه برای تامین عدالت آموزشی و تقویت آموزش و پرورش
غلامعلی حداد عادل عنوان کرد: بهترین و مطمئن ترین راه برای تقویت، توسعه و خدمت به آموزش و پرورش و برای تامین عدالت آموزشی توسعه کمی و کیفی صحیح دانشگاه فرهنگیان است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، غلامعلی حداد عادل عضو هیات امنا دانشگاه فرهنگیان در آیین آغاز سال تحصیلی 1403-1404 و استقبال از نو دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه مهر امسال پنجاه و نهمین سال معلمی خود را اغاز کردهام با اشاره به سابقه معلمی و تدریس خود، گفت: افتخارم این است که بیش از آنچه عمر خود را صرف تدریس در دانشگاه کنم پس از انقلاب در آموزش و پرورش بوده ام و تجربه زیسته بنده معلمی است.
وی با بیان اینکه اگر به معلمی به عنوان شغل می نگرید شغل شریفی است، تصریح کرد: اما فرق است میان کسی که در شغل خود با ماده بی جان سرکار دارد و کسی که با روح ، جان، خرد و دل سرکار دارد.
عضو شورای عالی آموزش وپرورش موضوع حرفه معلمی را جان و روح انسان ها یاد کرد و افزود: موضوع شغل شما چیزی است که خداوند به خلقت آن افتخار می کند، اگر خداوند انسان را در احسن تقویم آفریده بخاطر روح و خرد اوست که شما با آن سرکار دارید.
وی معلم را تنها عنصر ذی روح و ذی شعور در میان عناصر و اضلاع گوناگون آموزش و پرورش نام برد و گفت: نقش معلم در آموزش و پرورش مانند نقش روح در تن بوده و زنده بودن آموزش و پرورش به معلمان ان است.
حداد عادل خطاب به دانشجومعلمان اظهار کرد: از شغل خود راضی باشید به آن افتخار کنید و به آن عشق بورزید.
وی با بیان اینکه در مدرسه ای با تمام امکانات نبود معلم خوب منجر به نتیجه خوبی نمی شود، افزود: اگر معلم توانا و شایسته باشد تا حدود زیادی می تواند کمبود ها را جبران کند.
عضو هیات امنا دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه باید کار را از دانشگاه فرهنگیان آغاز کرد، گفت: بهترین و مطمئن ترین راه برای تقویت، توسعه و خدمت به آموزش و پرورش و برای تامین عدالت آموزشی توسعه کمی و کیفی صحیح دانشگاه فرهنگیان است.
وی ادامه داد: گزینش معلم شایسته و تربیت مناسب آن در دوره 4 سال تحصیل، 30 سال سرنوشت نسل آینده حاضر در کلاس درس او را بیمه کرده است و با هرکوتاهی و نقصی، 30 سال این نقص به دانش آموزان منتقل می شود.
حداد عادل در تاکید کرد: بهترین خدمت این است که شما دانشجومعلمان در این دوره ۴ ساله خود را برای دوران طولانی خدمت آماده کنید.
وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اهمیت این دانشگاه و ضرورت توسعه آن، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی در ردیف و عرض باقی دانشگاه ها نیست اگر در این دانشگاه نقص داشته باشیم، دانشگاههای دیگر هرگز موفق و موثر نخواهند بود.
عضو هیات امنا دانشگاه فرهنگیان، برطرف کردن آسیب و عیوب جامعه را از مدرسه و به دست معلم دانست و افزود: هر حسن و ارزشی که برای ایران، انقلاب و جامعه آرزومندید، باید در مدرسه و در وجود دانش آموز نهادینه شود، کاری که از مدرسه و تربیت آغاز نشود گذرا است.
وی ادامه داد: شخصیت محکم که در مدرسه و به دست شما ساخته می شود ایران محکمی را خواهد ساخت.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش، از معلم به عنوان بهترین مجری سند تحول بنیادین نام برد و افزود: به شرط انکه معلم ابتدا خود را بسازد تا بتواند دیگران را بسازد، تا ارزش مطلوب در خود نداشته باشد نمی تواند به دیگران نیز منتقل کند.
وی خطاب به دانشجومعلمان به عنوان معلمان آینده اضافه کرد: دانش آموزان به وجود و شخصیت شما به عنوان آزمایشگاه راستی آزمایی ارزش ها نگاه می کنند.
عضو هیات امنا دانشگاه فرهنگیان با طرح این سوال که تمایز میان عالم و معلم در چیست؟ تصریح کرد: هر معلمی باید عالم باشد اما هر عالمی معلم نیست معلم بجز تسلط علمی بر رشته خود باید هنر و مهارت معلمی نیز داشته باشد.
وی مهارت معلمی را به دو دسته مهارت های عمومی مشترک و مهارت خاص در هر درس تقسیم کرد و اظهار کرد: تمایز شما با دیگر دانشجویان در دانشگاه ها این است که غیر از تسلط بر علم باید روش تدریس برایتان با اهمیت باشد.
حداد عادل در پایان ابراز امیدواری کرد: دانشجو معلمان در طول خدمت خود پاسدار ارزش های انقلاب که در 3 مفهوم بنیادی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی متجلی است بوده و ایران با وجود آنان آینده ای بسیار درخشان داشته باشد.