رئیس دانشگاه فرهنگیان در برنامه صف اول:
اهتمام دانشگاه در جذب استعداهای برتر ملی و نخبگان در حرفه معلمی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان به نقل از خبرگزاری صداوسیما، برنامه تلویزیونی صف اول با حضور رجبعلی برزویی رئیس دانشگاه فرهنگیان به بررسی موضوع چشم انداز تربیت معلم در ایران پرداخت.
در این برنامه رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به نقش و جایگاه معلمان در موفقیت و توسعه کشورها، جذب و پذیرش با استعدادترین، توانمندترین و نخبهترین افراد در نظام تربیت معلم و معلمی را از اهداف مهم دانشگاه نام برد و گفت: با توجه به نقش مهم معلم، برای رسیدن به آن ابزارهایی لازم است به لطف خداوند اتفاقات خوب بسیاری رقم خورده هرچند هنوز کمبودها و فاصلهای برای رسیدن وجود دارد.
وی با اشاره به افزایش دو برابری بودجه دانشگاه و ایجاد ظرفیت جذب و تربیت۳۰ هزار نفر از مسیر دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: امروز میتوانم بگویم که دولت، مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مطالبه مردمی به سمت دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم آمده است، لذا به همین دلیل اتفاقات خوبی روی داده، مصوباتی در برنامه توسعه گرفته و فرصتهای خوبی ایجاد شده است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، در ادامه در پاسخ به برخی گلایه ها در موضوع زیر ساختی، با اشاره به افزوده شدن ۵۰۰ هزار مترمربع بنا به این مجموعه، خاطر نشان کرد: ببینید ما هنوز هم کمبودهایی داریم به هر حال این دانشگاه سالها، رها شده بود، امروز ما ۱۱۰ هزار دانشجوی نظام شبانه روزی داریم که ویژگیهای و زیرساختهای خاص خود را میخواهد، اتفاقات خیلی خوبی افتاده، اما هنوز قطعاً با استانداردهایی که در دنیا و ایران است، فاصله داریم.
وی با اشاره به میزان تحقق تربیت معلم تمام ساحتی، تصریح کرد: انتظارمان این است که توانیم معلمانی در تراز بسیار بالاتر و در ترازی که کشور نیاز دارد تربیت کنیم و هنوز با آن فاصله داریم، اما مدیران مدارس و مناطق اذعان داشتند اگر سه معلم از مسیرهای مختلف باشند استانداردهای معلم دانشگاه فرهنگیان با دیگران متفاوت است، نوع وظیفه شناسی، مسئولیت پذیری، دانش، برخورد و انگیزه ای که دارد، با این وجود ما هنوز انتظاراتمان فوق العاده بالا است.
برزوئی، با بیان اینکه برای جذب و تربیت معلم نخبه سه فرایند، پذیرش، آموزش و ارزیابی وجود دارد تا در پایان خروجیها بتوانند آن انتظاری که از معلم شایسته و توانمند داریم داشته باشد، تصریح کرد: در مرحله اول سه مسیر برای جذب معلم در دانشگاه فرهنگیان تعریف شده است و مسیر سوپاپ اطمینان، مسیر چهارم و همان مسیر آزمونهای استخدامی یا ماده ۲۸ است، آن فاز آخر خواهد شد که امیدواریم در سالهای آینده به حداقل رسیده و یا حذف شود.
وی ادامه داد: مسیر اولیه آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان است که امسال قریب به ۶۰۰ هزار نفر در این آزمون شرکت کردند و از این تعداد قریب به ۱۰۰ هزار نفر معرفی و حدود ۳۰ هزار نفر پذیرفته شدند، پذیرفته شدگان غالباً افرادی با ترازهای بالای ۱۰ هزار هستند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، در راستای جذب دانشجویان نخبه برای دانشگاه فرهنگیان، گفت: در این خصوص برای دانش آموزانی که ممکن است در آزمون ورودی موفق نبوده اما یک استعداد ورزشی، فرهنگی، هنری، قرآنی و المپیادی است ۹ حوزه استعدادی تعریف شده وآیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان جذب استعدادهای برتر دانشآموزی گرفته شده، دانش آموزانی که از سال نهم به بعد تا دو سال بعد از فارغ التحصیلی مطابق آیین نامه در یکی از این 9 حوزه قرار بگیرند بدون کنکور وارد دانشگاه میشوند.
وی از اعلام رسمی فراخوان جذب استعدادهای برتر در یکشنبه ۱۳ آبان روز دانش آموز خبر داد و افزود: در سطح کشور حدود ۳هزار نفر ظرفیت از مسیر فراخوان استعدادهای برتر دانشآموزی انشاءالله پس از طی مسیر قانونی و ارزیابی شایستگیها و مصاحبه در کانون ارزیابیها جذب خواهد شد.
برزوئی با اشاره به اختصاص10 درصد ظرفیت دانشگاه به استعدادهای برتر دانش آموزی، اظهار کرد: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی در برنامه توسعه هفتم، دانشگاه مکلف به افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت دانشگاه است که این موضوع هم به همان نسبت افزایش پیدا میکند.
وی راتبه دانشجویی را سومین مسیر ورود به دانشگاه عنوان و اظهار کرد: بر این اساس از سال دوم استعدادهای برتر دانشجویانی که در دانشگاهها در حال تحصیل هستند جذب میشوند و مانند دانشجومعلمان از تمام مزایا (سابقه خدمت، بیمه و برای پسرها معافیت سربازی) برخوردار خواهند بود، دانشجو در همان محل تحصیل خود درس را ادامه خواهد داد و در دو سال باقیمانده دانشگاه فرهنگیان برنامههای تربیتی، کارآموزی و کارورزی را برنامهریزی خواهد کرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، جذب استعدادهای برتر آموزش عالی که به هر دلیلی این فرصت را یا نداشته یا به لحاظ ذهنی آن موقع آمادگی ورود به این حوزه را نداشته، ایجاد بستر حضور نخبگان و برترین ها به آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت اساتید و زیرساخت های دانشگاه های برتر همراه با برنامه های تربیتی خود را از جمله اهداف این طرح دانست و گفت: پس از اطلاعیه فراخوان دانش آموزان تمام تلاش خود را می کنیم در اینده نزدیک فراخوان این موضوع هم اعلام و برای سال آینده پذیرش شوند. ظرفیت اینجا هم مسیرانتخاب و نخبگی است یعنی هر فردی نمیتواند بیاید و ۲۰ درصد ظرفیت گذاشته شده است.
وی با بیان اینکه در مدت ۶ ماه چهار مصوبه برای دانشگاه در شورای انقلاب فرهنگی گرفته شد با قدردانی از شورای عالی و مجلس محترم گفت: ما تنها دانشگاهی هستیم که جذب مرکزی دارد و برای هیات علمی آزمون اختصاصی داریم.
.
برزوئی از نیاز به جذب قریب ۶۰ تا ۷۰ هزار معلم در سالهای آینده نسبت به خروجیها اشاره کرد و افزود: تا پایان برنامه هفتم توسعه باید به این جایگاه برسیم اما این ۶۰ هزار نفر همانطور که عرض کردم همه را در دانشگاه فرهنگیان نخواهیم دید بخشی از ظرفیت را از سایر دانشگاهها استفاده خواهم کرد.
وی در پاسخ به سوال استفاده از شیوه ها جدید آموزشی و استفاده از فناوریهای جدید آموزشی اظهار کرد: در سفر به عمان و نشست وزرای آموزش آیسسکو که در خدمت آقای کاظمی وزیر محترم آموزش و پرورش بودیم یک روز اختصاص به استفاده از ابزار هوش مصنوعی و تکنولوژیهای نوین آموزشی محور داشت، آقای کاظمی به من دستور داد که تمام این موضوعات را به عنوان محور و بومی شده خودمان داشته باشیم کارگروهی تشکیل شود تا بتوانیم از تکنولوژیهای جدید استفاده کنیم. به ویژه یکی از مسائل مهم هم ارزیابی آموزش است، ابزارهای هوش مصنوعی و ابزارهای نوین تکنولوژیهای در واقع بستر مجازی این کمک را میکند که اول از خروجیها ارزیابی داشته باشم که انتظار من را برآورده میکند و مسئله دوم آزمایشگاه و کارآموزی و کارورزی است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به دغدغه اجرای شایسته کارآموزی و کارورزی گفت: ابزارهایی شبیه سازی که می توان فاز نخست کارآموزی کارورزیهایمان را باآن جلو ببریم و نهایی آن در مدرسه اجرا گردد.
وی افزود: در سایر دانشگاهها یکی از محورها محور پژوهش است، اما استاد من باید چند ساحته باشد برای تربیت دانش آموز ۶ ساحت که سند تعیین کرده باید معلم ۶ ساحت تربیت کرد و برای آن باید استاد اینگونه داشته باشم چنین استادهایی باید حتماً در بسترهای جدید فضای مجازی و بسترهای هوش مصنوعی هم توانمند باشند.
وی همچنین از حمایت ها و اهتمام وزیر آموزش و پرورش به دانشگاه فرهنگیان قدردانی و اظهار کرد: شاید تنها جایی است که در کارگروهها و نظام مسائل آن خودشان شرکت میکند میگوید اینجا برای من مهم است و این نگاه را دارد که آینده کشور اینجاست.
برزوئی در ادامه به برگزاری آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان اشاره و تصریح کرد: داوطلبان دانشگاه فرهنگیان در آزمون اردیبهشت ماه شرکت و برای دانشگاه فرهنگیان اعلام داوطلبی انجام میدهند که دو ماده درسی اختصاصی هم در واقع در آن آزمون اختصاصی خواهد بود، سه برابر ظرفیت معرفی میشود و بعد از مسیر کانونهای ارزیابی ارزیابی میشود، نمره کنکور و ارزیابی می شوند ملاک قبولی فرد.
وی با اشاره به پیگیری صدور کارت پایان خدمت نظام وظیفه برای دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان که تعهد خدمت خودشان را انجام داده در ستاد وزارت خانه ، گفت: دانشگاه عهده دار فرآیند تا پایان تحصیل است، وظیفه دارد در پایان آزمون صلاحیت گرفته گواهی صلاحیت به او بدهد که توانسته صلاحیت معلمی کسب کند و بعد تحویل وزارت آموزش و پرورش بدهد .
رئیس دانشگاه فرهنگیان، در پاسخ به مسائل مرتبط با کسورات دانشجومعلمان اظهار کرد: قانون مجلس تعیین کرده است که باید هزینه های رفاهی، خدماتی و فرهنگی دانشجو معلمان از حقوقی که به آن ها داده می شود پرداخت کند، این قانونی است که از قدیم اجرا می شود.این کار را مقداری ساماندهی کردیم، قبل تر این یک عدد بود، بعد در بازه آن هایی که استفاده می کنند یا نمی کنند و در دوره کرونا این عددها تغییر کرد.
وی با اشاره به تقسیم کسورات در هیات امنا به سه بخش استفاده کامل، استفاده از بخشی و عدم استفاده، تصریح کرد:یک بخش کسانی که از همه مزایا استفاده می کنند، همه مزایا ۴۵ درصد حقوقی که می گیرد آموزش و پرورش کم می کند. سه ماه پیش تمام هزینه تمام شده از صندوق رفاه دانشجویی عددها را گرفته شد، شامل صبحانه، ناهار، شام، خدمات رفاهی در آوردیم و برای نه ماه که این ها حضور دارند، ۷۶ درصد حقوق یک دانشجو معلم شد که این اصلا امکان پذیر نیست از یک دانشجو معلم چنین عددی بگیریم. به جای ۹ ماه تقسیم به ۱۲ ماه شد که عدد کم شود و چیزی نزدیک به ۵۶ تا ۵۸ درصد حقوق آن ها می شد. باز این عدد را آوردیم به ۴۵ درصد .
وی تصریح کرد: بعضی وقت ها عزیزان می گویند تابستان نیستم، اگر ۹ ماه حساب میشد باید چیزی ۷۶ درصد کم کنیم ما به ۱۲ ماه تقسیم کردیم و حتی آن عدد همه هزینه نیست و بقیه اش از سایر مزایا کم می کنیم.
برزوئی ادامه داد: وقتی کسی را آموزش می دهیم باید از آن محیط آموزشی اش بهترین حس را بگیرد. ما تلاش می کنیم با کمک مجلس و دولت ساماندهی کنیم و مدل دیگری باشد که منابع دانشگاه به این کسورات متصل نباشد و این نیاز به قانون مجلس دارد.
وی با اشاره به انگیزه های معلمی، خاظر نشان کرد: بسیاری از کسانی که وارد این مقوله شدند به معنی واقعی عاشق هستند، انگیزه ها فقط مادی نیست، بسیاری باور دارند و این شغل را مقدس می دانند که روی انسان ها اثر گذارند همچنین بحث ضمانت شغلی و خدمت سربازی و انگیزه های متفاوتی وجود دارد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، با تاکید بر لزوم ساخت دانشگاهی در شان دانشجو معلمان از لحاظ زیرساخت، معلم، امکانات، شیوه آموزش، برنامه درسی روزامد، مسائل آموزش گفت: دانشگاه باید در تراز نخبگانی که به این دانشگاه می آیند باشد، برای نخبه ها حتما پول مهم است ولی اولویت اول نیست، ساخت دانشگاهی با همه ابزارها تا بتوانم معلمی تربیت کنیم که آن چیزی که شما می خواهید شود.
وی ادامه داد: 80 درصد از دانشجوها بحث کسورات را عنوان نمی کنند و مسائل دیگری مانند کتابخانه خوب، استاد و زیرساخت های مناسب و منابع درسی روزآمد است که باید به آنها بپردازیم.
برزوئی با اشاره به پذیرش در دانشگاه براساس سه نمره آزمون، کانون های ارزیابی و صلاحیت های عمومی، افزود: دانشگاه کسی را رد یا قبول نمی کند ، نمره بدست آمده را تحویل سازمان سنجش می دهد. قبل از آن شغل معلمی باید افراد و انتخاب های ویژه ای باشند که یک سری صلاحیت ها را دارند، یک فردی ۲۰۰ کیلو وزن مثال می گویم می خواهد رشته تربیت بدنی را برود، ممکن است برای شغل دیگری خوب باشد ولی برای تربیت بدنی خوب نیست، یک فردی نابیناست، قطعا برای یک رشته خاص می تواندخوب باشد ، فرض کنید رشته ریاضی مدرسه عادی را زده است، شاید روشن تر شود، ۱۵ درصد نمرات ما نمره ارزیابی هایی و درواقع صلاحیت های معلمی است، ۱۰ درصد نمرات گزینش، ۲۵ درصد کنکور و ۵۰ درصد هم معدل است که کنار هم قرارمی گیرد و رتبه ای ایجاد می شود ، در هر کد رشته سه نفر برایش معرفی شده است، نفر اول قبول می شود، مقایسه می کنند می گویند من نمره ام همین بود یا بالاتر از آن بود اما نمی داند که یک کد رشته محل با تراز یازده هزار قبول می شود، یک کدرشته محل با تراز هفت هزار قبول می شود، اما ۹ هزار تراز در آن کد رشته قبول نمی شود، ولی ایشان آن جا را قبول و انتخاب نکرده بوده است که با آن مقایسه می کند.این ها دقیق در دفترچه است ولی مطالعه انجام نمی شود.
وی در پاسخ به این پرسش که راجع به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سند در ماموریت جدید دانشگاه معلمان برای رسیدن معلمان فهیم آموزش و تربیت و پژوهش محوری از حوزه های معلمی تعریف شد در حوزه پژوهش چه کردید ؟ تصریح کرد:یک سری پارامترها و موضوع ها جریان دانشگاه را می سازد از کارهایی که در حوزه پژوهش مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته شده که دانشگاه فرهنگیان آئین نامه ارتقای اختصاصی داشته باشد فاز اول آئین نامه ارتقا در دانشگاه ها با محوریت پژوهش تا یک ماه دیگر آماده خواهد شد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: اینجا آموزش، پژوهش، تربیت، فرهنگ توامان و باید استادمان چند ساحت باشد، فقط باپژوهش نیست، وقتی آئین نامه ارتقا به آموزش، شاگرد محوری، پرورش خاص و به تربیت اهمیت دهد، استاد من در کنار فعالیت های پژوهشی - تخصصی خود به فعالیت های پژوهشی حوزه تربیتی وارد می شود.، دومین بحث تربیت معلم و نظام ایده ها در خصوص تعلیم و تربیت یعنی گرندها، پروژه ها وپژوهش هایی که در حوزه تحقیقات تعلیم و تربیت باشد را حمایت می کنیم. نظام کلان دانشگاه فرهنگیان مغز متفکر آموزش و پرورش است و اساتید به سمت حوزه هایی که مسائل نظام پرورش و آموزش کشور را حل کند سوق پیدا کنند.
وی با اشاره به مسائل حوزه اعضای هیات علمی خاطر نشان کرد: دانشگاه فرهنگیان دارای هیات مرکزی جذب است ، مسیرهای چند گانه کلا بسته شده است و در دانشگاه یک مدل هیات علمی خواهیم داشت، امسال هفتصد هیات علمی جدید با استانداردهای مورد نیاز گرفتیم، هیات های علمی پیشین مشکلاتی دارند، حقوق هیات علمی می دهد و با حقوق کارمندی بازنشسته می شوند، جلساتی با آقای صراف و کاظمی داشتیم که قول های خوبی دادند.
برزوئی ادامه داد: در دانشگاه فرهنگیان حداکثر تا دو سال دیگر ، ما ۴ هزار هیات علمی داریم.
وی در پایان تصریح کرد من به همه همکاران خودم به دانشجو معلمانم و به تمام مجموعه خانواده بزرگ آموزش و پرورش می گویم که تمام تلاش این تیم و تلاش وزیر این است که تمام مشکلات را برطرف کنیم، این یک رویکرد است تا بتوانیم بهترین و نخبه ترین معلم را جذب و جایگاه معلم را به بالاترین حد ممکن برسانیم.