محسن حاجی میرزایی عنوان کرد:
نظام تعلیم و تربیت نقطه آغازین حرکت به سمت افق های روشن
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، محسن حاجی میرزایی وزیر پیشین آموزش و پرورش و رئیس دفتر رئیس جمهور در نخستین همایش ملی حکمرانی در نظام تعلیم و تربیت، نسبت نظام حکمرانی با مسائل جامعه را تعیین کننده درجه بلوغ آن جامعه نام برد و گفت: برای تعیین میزان بلوغ هرجامعه باید دید نسبت حکمرانی با مسائل چگونه است.
وی با بیان اینکه برخی تا مسائل در معرض حس قرار نگیرد به آن توجه و در مورد آن اقدام و عملی ندارند برخورد واکنشی دارند و برخی ها فراتر از حس، با فهم تجریدی و انتزاعی مسائل را پیش بینی، شناسایی و در قبال آن اقدامی انجام می دهند برخورد کنشی دارند، اظهار کرد: وقتی مسئله را رویت می کنند چه در مرحله حس و یا تجرید یا تلاش می کنند صورت مسئله و یا وجه آنچه ازار می دهد درمان کنند یا اهتمام می کنند به ریشه ها و نظام حکمرانی از این حیث که مسئله را کی مشاهده می کنند و چگونه با آن مواجه می شوند قابل طبقه بندی است.
رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر موضوع آموزش و پرورش به عنوان بنیادی ترین و ریشه ای ترین مسئله یک جامعه، خاطر نشان کرد: برای همه آنچه ما مطالبه می کنیم آموزش و پرورش نقطه عزیمت است.
وی در ادامه افزود: اگر بپذیریم که کیفیت نیروی انسانی و سرمایه اجتماعی مهمترین سرمایه های یک جامعه برای حرکت به سمت افق های بالا و روشن است، نظام تعلیم و تربیت نقطه آغازین آن است.
وزیر پیشین آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع تعلیم و تربیت از موضوعاتی است که آرام و خزیده وارد شده و فرایند های آن تدریجی است، اظهار کرد: محصول این فرایند ها تمام بنیان های حیاتی جامعه را متاثر می کند.
وی با اشاره به فرصت بینظیر و طلایی نظام تعلیم و تربیت، برای تحقق آرمان های انقلاب، تصریح کرد: برای پاسداشت ارزش ها و اینکه بتوانیم جامعه خود را به سطحی از پیشرفت و تعالی برسانیم که قادر باشد در سند چشم انداز به نقطه مورد نظر و تصویری که مقام معظم رهبری ترسیم کرده اند برسد، باید به نظام تعلیم و تربیت توجه داشت.
حاجی میرزایی در ادامه به آموزش وپرورش به عنوان یکی از مهمترین اولویت های رئیس جمهور اشاره کرد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید به سه سوال مهم پاسخ دهد که بنا است دانش آموز پس از ترک مدرسه به چه سطح از قابلیت، ظرفیت و شایستگی رسیده باشد؟ چرا باید به این سطح رسیده باشد و چگونه می توان به آن رسید و چطور می شود مطمئن شد این شایستگی تحقق پیدا کرده؟، ادامه داد: در این راستا نیاز به معلمی است که آن را انجام دهد، محتوا و نظام جبران خدماتی می خواهیم که این هدف را محقق کند و نظام ارزشیابی که این هدف را سنجش کند.
رئیس دفتر رئیس جمهور نقطه عزیمت توجه به آموزش و پرورش برنامه درسی برشمرد و اظهار کرد: برنامه درسی روشن می کند که بنا است دانش آموز در انتهای دوره به چه سطحی از قابلیت، شایستگی و ظرفیت برسد.
وی در پایان تاکید کرد: چرخ دنده های نظام تعلیم و تربیت باید در هم افزایی کامل، تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت را تضمین کند.