Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

گفتمان کیفیت با حضور رئیس دانشگاه فرهنگیان

هفدهمین نشست تخصصی شورای نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، هفدهمین نشست تخصصی شورای نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان به ریاست رجبعلی برزویی رئیس انشگاه فرهنگیان روز یکشنبه 9 دی ماه 1403 در محل سالن شهید چمران سازمان مرکزی  دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

در این نشست ایوب ابراهیمی رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در بیان چرایی و چگونگی تشکیل جلسات شورای نظارت اظهار کرد: کیفیت با تمامی معاونت‌های ماموریتی دانشگاه مرتبط است و مهم‌ترین موضوع بحث حوزه‌های تخصصی، مدیران در ستاد و استان ها است.

وی با اشاره به  ابعاد مختلف کیفیت، تصریح کرد: کیفیت به عنوان تعالی  به معنای سطح بالای کیفیت برجسته ای که دانشگاه را از بقیه متمایز می‌کند، کیفیت به عنوان کمال که بر فرایندها و مشخصاتی که باید برآورده شود تمرکز دارد: شامل ارزیابی کیفیت خدمات دانشگاه در حوزه‌های مختلف، نظرسنجی از دانشجومعلمان و ارزیابی سرمایه ارزشمند منابع انسانی، کیفیت به عنوان تناسب با هدف که بر دستیابی به حداقل استانداردها و شاخص‌های عددی برای قضاوت در مورد کیفیت یا خروجی خدمات  تاکید می‌کند و شامل مدیریت عملکرد سازمانی، ارزیابی مدارس کارورزی و مدارس همکار، کیفیت به عنوان ارزش برای پول که کیفیت را بر حسب بازگشت مخارج یا سرمایه ارزیابی می‌کند و تمرکز بر رابطه کیفیت خروجی و هزینه‌های مالی دارد: شامل بحث بهره‌وری و تبدیل منابع به ارزش‌های افزوده قابل سنجش( سدید)، کیفیت به عنوان تحول که کیفیت را به عنوان فرآیند تغییر کیفی  از یک حالت به یک وضعیت سطح  با تاکید بر تقویت و توانمندسازی دانشجویان تعریف و ارزش افزوده به آنان را از طریق فرآیند یادگیری اعمال می‌کند و شامل کیفیت بخشی به آموزش دانشجو معلمان و فرآیند یادگیری است.

ابراهیمی با تاکید بر اهتمام مدیریت دانشگاه بر تشخیص درست، افزود: یکی از حقوق و تکالیف مدیران ارشد دانشگاه بدست آوردن اطلاعات دقیق و موثق از کف میدان و حوزه عملیات دانشگاه است. مدیران باید از کم و کیف سلامت بخش‌های مختلف دانشگاه آگاه شوند و این یک وظیفه نظارتی است که باید به آن جامه عمل پوشاند. کیفیت منابع، کیفیت عمل دانشگاه در سازه‌های اصلی، کیفیت عمل دانشگاه در حوزه‌های پشتیبان، کیفیت نظام اداری دانشگاه در بهره‌وری، کمیت و کیفیت شاخص بهره‌وری دانشجو و تناسب اجرای برنامه‌های مصوب هیات امنا  همه در دستور کار مرکز نظارت و ارزیابی قرار دارد که بدون همکاری حوزه‌های تخصصی قابل تحقق نخواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد: کیفیت‌بخشی امر و دغدغه‌ای عمومی باید باشد و همه در برابر آن مسئولیت تضامنی و مشترک دارند.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت با معرفی معاونت‌های سه‌گانه مرکز نظارت و ارزیابی  اظهار کرد: پس از تغییر ساختار دانشگاه مرکز نظارت و ارزیابی با  سه معاونت نظارت و ارزیابی و تعالی سازمانی،  نظارت بر توسعه سرمایه انسانی و سنجش شایستگی منابع انسانی  به کار خود ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به تدوین شناسنامه استان‌ها، گفت: تلاش مرکز نظارت و ارزیابی بر این است که رئیس دانشگاه و معاونان هر زمان که در استان‌ها حضور پیدا می‌کنند و بازدیدی را در دستور کار قرار می‌گیرد، باید از کم و کیف ابعاد مختلف آن استان و فرآیندهای جاری آن مطلع باشند. شناسنامه استان ها که در معاونت نظارت، ارزیابی و تعالی سازمان تدوین می‌شود، مستندی است که به این موضوع به عنوان دستمایه‌ای اثربخشی به بازدیدها کمک می‌کند.