روایت مطالبات و دغدغه های دانشجومعلمی در روز دانشجو
به مناسبت ۱۶ آذر و در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که با حضور وزیر آموزش و پرورش کشور و رئیس دانشگاه فرهنگیان در پردیس شهید چمران برگزار شد، نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه فرهنگیان دغدغه ها و مطالبات خود را با مسئولین در میان گذاشتند؛ در ادامه به گزیده ای از سخنان این دانشجویان می پردازیم.
نماینده دفاتر انجمن های اسلامی: نخبه یافتنی نیست، پروراندنی است

امین زیبایی، نماینده دفاتر انجمن های اسلامی پیرامون آیین نامه جذب نخبگان به دانشگاه فرهنگیان می گوید: «نخبه یافتنی نیست، پروراندی است. و حالا رفتگانمان ما را انذار می دهند از فارغ التحصیلی و ورود رسمی به آموزش و پرورش که مسلخ گاه اصلی استعدادها است.» زیبایی در ادامه، عدم بهروری را اصلی ترین دلیل هدررفت منابع انسانی عنوان می کند و ادامه می دهد: «بهروری غریب ترین واقعیت در آموزش و پرورش است. باید بدانیم بهروری را نمی توان در آیین نامه های بی چهارچوب، مدیران دولتی کهنه کار و سازمان های عریض و طویل پیدا کرد. لازمه بهروری، نوآوری است؛ مسئله ای که باید آموزش و پرورش سرآمد آن باشد؛ جلوتر از دانشگاه ها؛ دانشگاه هایی که برخی پیرمردهای بروکراتیک بی خاصیت، چرخ های آن را به گل نشانده اند. اینجا جایی است که باید جوانان ورود کنند و البته راه داده شوند.»
نماینده شورای صنفی کشور: تجهیز، ترمیم و مرمت دانشگاه فرهنگیان در دستور کار قرار بگیرد. / کاری کنید تا ما با افتخار بگوییم در دانشگاه تربیت محور فرهنگیان درس می خوانیم.

فاطمه آصفی، دومین سخنران دانشجو به نمایندگی از شورای صنفی کشور، سخنان خود را در خطاب به وزیر آموزش و پرورش این گونه آغاز می کند: «بیش از ۱۰۰ هزار دانشجومعلم کشور آخرین امید هایشان به صحبت های امروز ماست. ما اگر در گذشته گفتیم و نشد امروز امید داریم که بگوییم و بشود ما می دانیم که شما تمام تلاش خود را می کنید تا فرزندان خود را از مشکلات موجود رهایی بخشید ولی این کافی نیست ما امروز آمده ایم تا از شما بخواهیم ظرفیت دولت و حمایت های رهبری را به کمک دانشگاه فرهنگیان بیاورید.» عاصفی مطالبات خود را با موضوع کمبود فضای ورزشی در دانشگاه فرهنگیان آغاز می کند و می گوید: «ما می دانیم همیشه باید قدردان اتفاقات خوب باشیم؛ پس می دانیم در دانشگاه فرهنگیان با ۱۰۵ سال قدمت که تنها ۸ دهم سرای ورزشی داشته، در همین چند ماه به همت معاونت دانشجویی، ۲۰ درصد فضای ورزشی و ۱۰۳ مرکز تندرستی اضافه شده است؛ اما این کافی نیست. ما می خواهیم در تمام ۱۶ استانی که به صورت تخصصی رشته تربیت بدنی آموزش شود امکاناتی مثل استخر برای آموزش شنا محیا باشد.» وی در ادامه، خطاب به وزیر آموزش و پرورش، خواستار نوسازی و تجهیز مراکز و پردیس های دانشگاه فرهنگیان می شود: «ما نمی خواهیم در این بافت فرسوده که به یادگار مانده از مراکز تعلیم و تربیت سابق هستند، تحصیل کنیم؛ ما می خواهیم به دستور وزیر از طرف سازمان نوسازی برای تجهیز و ترمیم و مرمت به دانشگاه فرهنگیان بودجه اختصاص پیدا کند. مگر نه اینکه دانشگاه ما وابسته به آموزش و پرورش هست. پس بیاید یکبار برای همیشه با کمک دولت، ظرفیت های زیرساختی دانشگاه فرهنگیان را مانند سایر دانشگاه ها فراهم کنیم تا ما با افتخار بگویم در دانشگاه تربیت محور فرهنگیان درس می خوانیم.» نماینده شورای صنفی کشور در ادامه سخنانش، خواستار راه اندازی ۳۱ آشپزخانه صنعتی برای دانشگاه فرهنگیان در ۳۱ استان کشور می شود و خطاب به وزیر آموزش و پرورش بیان می کند: «دانشجویان شما برای کمک در روند توزیع غذا خودشان در سلف نیروی کمکی هستند و هیچ گله ای به مسئولین دانشگاه ندارند؛ زیرا ما واقف به شرایط هستیم. اما مطالبه ما این است که ۳۱ آشپزخانه صنعتی برای ۳۱ استان کشور راه اندازی شود؛ اقدامی که صرفه جویی در وقت، نیروی انسانی و انرژی و همچنین افزایش کیفیت و بهداشت را به دنبال دارد؛ برای تحقق این خواسته، معاونت دانشجویی سازمان، ۱۲۰ میلیارد بودجه تخصیص داده است اما این بار هم این گره به دست شما و اختصاص ۱۲۰ میلیارد دیگر از سازمان بهسازی باز می شود.»
نماینده نخبگان ورزشی: تربیت نسلی قوی در گرو توجه به ورزش معلمان و دانشجومعلمان است/ سرانه فضای ورزشی را در دانشگاه فرهنگیان افزایش دهید

فاطمه حسن نیا، نماینده نخبگان ورزشی دانشگاه فرهنگیان، به عنوان سومین سخنران دانشجو، در ابتدای سخنان خود با استناد بر برخی فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون جایگاه معلم و اهمیت ورزش در کشور بیان می کند: «اگر کشوری قوی و نسلی قوی می خواهید، ورزش معلمان یا بهتر است بگویم ورزش دانشجومعلمان را جدی بگیرید.
امام بزرگترین معلم معاصر ما یک ملت را تربیت کرد؛ او آرمان های دنیایی را گرفت و آرمان شهادت در راه اسلام و آزادسازی قدس را آموخت؛ امروز مهم ترین آزمون معلمان و دانش آموزانشان مسئله مقاومت و فلسطین است.»
امیدرضا سبحانی با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری، به لزوم برپایی کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه فرهنگیان اشاره می کند و می گوید: «آیا هسته گزینش و حراست پردیس ها می گذارند به معنای واقعی در دانشگاه فرهنگیان، شاهد کرسی های آزاد اندیشی باشیم؟ آیا بستر اینچنین فعالیت هایی وجود دارد؟ و چه نیکو گفت رهبر و نائب بر حق امام زمان عجل الله تعالی فرجه که خدا لعنت کند دست هایی را که نمی گذارند دانشجو و دانشگاه سیاسی بشود و بماند.»
نماینده فعالان پژوهشی: لازمه تربیت دانش آموزان پژوهشگر، تربیت معلمانی پژوهشگر است. / در شیوه جدید جذب دانشجومعلم به دانشگاه فرهنگیان تجدید نظر کنید

طهورا صادقی، نماینده فعالان پژوهشی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، پژوهش و امور پژوهشی را یکی از ارکان مهم در هر کشور عنوان می کند و توجه ویژه مسئولین را به فضای علمی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان خواستار می شود و ادامه می دهد: «دانشگاه فرهنگیان به عنوان سنگر تعلیم و تربیت می بایست مملو از معلمان پژوهشگر باشد تا با القای روحیه پژوهشگری خود به دانش آموزان در راستای تعلیم افراد پژوهشگر و دغدغه مند گام موثر بردارد.» عدم وجود مراکز کارآفرینی و نوآوری به عنوان بستری برای امور علمی و پژوهشی به دلیل نبود فضای مناسب و کافی در استان ها، عدم وجود امکانات و تجهیزات کافی در آزمایشگاه ها و ارائه دروس عملی آزمایشگاهی به صورت نظری و تئوری، لحاظ امتیاز طرح تحولی صلاحیت پژوهشی در رتبه بندی دانشجومعلمان شرکت کننده، صدور مجوز استفاده از آزمایشگاه ها برای اساتید و دانشجومعلمان جهت انجام کارهای پژوهشی از دیگر موضوعاتی است که نماینده فعالان پژوهشی به آن ها می پردازد. صادقی درخصوص شیوه جذب دانشجومعلمان و اساتید دانشگاه فرهنگیان می گوید: «در سال های گذشته دانشجومعلمان از طریق آزمون هماهنگ کشوری و با رتبه های عالی و خوب وارد دانشگاه فرهنگیان می شدند اما اکنون متاسفانه به دلیل برگزاری آزمون مجزا و تاثیر بیشتر آن، شاهد ورود دانشجویان با تراز نمره پایین تر به دانشگاه فرهنگیان هستیم که این امر جامعه بزرگ فرهنگیان را در سطح کشور خدشه دار کرده است و سبب زیر سوال رفتن سطح علمی دانشجویان در مقاطع بالاتر شده است. خواهشمندیم با توجه به اینکه معلم در خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت قرار دارد، تجدیدنظری درخصوص نحوه جذب دانشجومعلمان صورت گیرد.» وی ادامه می دهد: «جذب اساتید دانشگاه فرهنگیان تاکنون زیر نظر وزارت علوم انجام می شد که این امر، جذب اساتیدی باسواد و توانمند در رشته های گوناگون را به همراه داشت. اما متاسفانه شاهد جذب برخی اساتید به دانشگاه فرهنگیان هستیم که توانمندی لازم برای ارائه دروس را ندارند؛ لذا از مسئولین خواستاریم که اساتید باسواد، زیرنظر هیأت عالی جذب وزارت علوم جذب شوند تا سطح علمی دانشگاه فرهنگیان هم تراز با سایر دانشگاه های برتر کشور باشد.» نماینده فعالان پژوهشی دانشگاه فرهنگیان به عدم توجه و حمایت از موفقیت ها و دستاوردهای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اشاره می کند و می گوید: «در سال جاری، نهاد نوپای نانوی دانشگاه فرهنگیان توانست در اولین سال تاسیس خود در رقابت با دانشگاه های بزرگ و معتبری همچون دانشگاه تهران، صنعتی شریف و... رتبه اول نهادهای ترویجی نانو در سطح کشور را کسب کند و همچنین مدال طلای مسابقات ملی نانو توسط یکی از دانشجومعلمان اصفهان کسب شود؛ اما شاید تعداد اندکی از دانشجومعلمان این خبر را شنیده باشند. افسوس و صد افسوس که هیچ حمایت و تشویقی از سوی مراکز و استان ها انجام نشده است؛ به گونه ای که حتی هنوز بحث مالی و حق الزحمه اساتید کارگاه ها پرداخت نشده است، چه برسد به یک تقدیر کوچک از دانشجویان فعال این نهاد.»
نماینده نخبگان قرآنی: تربیت نسل مومن و بصیر در گرو توجه به فعالیت های قرآنی در دانشگاه فرهنگیان است

فاطمه قزوینیان، نماینده نخبگان قرآنی دانشگاه فرهنگیان، سخنان خود را این گونه آغاز می کند: «اینجا دانشگاه فرهنگیان جایی که معلمان آینده این مرز و بوم تربیت می شوند؛ قرآن نه فقط یک کتاب مقدس بلکه چراغی است که مسیر تعلیم و تربیت را روشن می کند؛ فعالیت های قرآنی جانمایه هویت ما و گامی استوار در جهت تربیت نسلی مومن، اخلاق مدار و بصیر است.» فاطمه قزوینیان ضمن ابراز خرسندی از اجرای طرح سنجش سواد قرآنی در پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان کشور، خواستار لحاظ ضمن خدمت برای دانشجومعلمان ممتاز در این طرح شد و بیان کرد: «در راستای اجرای طرح سنجش سواد قرآنی در دانشگاه فرهنگیان، از مجموع ۱۰۰هزار دانشجومعلم ورودی های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، ۴۲ هزار نفر در سامانه هدف ثبت نام کرده اند که ۱۷ هزار نفر از آنان مشمول دریافت ضمن خدمت ۶۰ تا ۱۰۰ ساعت شده اند؛ اما متاسفانه بدلیل عدم هماهنگی بین آموزش و پرورش و سازمان هنوز هیچ یک از این دانشجو معلمانی که حدنصاب نمره را
۰۱:۳۵ بعدازظهر
کسب نموده اند، موفق به دریافت ضمن خدمت نشده اند که از شما خواهشمندیم جهت تسریع این مسئله دستورات لازم را اتخاذ فرمایید.» وی ادامه می دهد: « الحمدالله ما در استان تهران موفق به تربیت ۲۰۰ نفر حافظ جزء سی قرآن کریم شده ایم؛ در سایر استان ها نیز اهتمام ویژه به این امر دارند؛ در آذربایجان شرقی با برگزاری کلاس های حفظ، ۶۰۰ نفر حافظ قرآن تربیت شده اند و آموزش و پرورش می تواند در تسهیل این امر بسیار مهم و ارزشمند، ما را یاری نماید؛ از جمله به کارگیری ظرفیت اساتید دارالقرآن ها بصورت رایگان در دانشگاه فرهنگیان و یا استفاده از کانون پرورش فکری جهت ارتقای سواد مجازی و علمی و هنری تا دانشجومعلمان قرآن پژوه ما بتوانند با یادگیری و استفاده از داده ها، تولیدات قرآنی و مجازی نیز داشته باشند.» نماینده نخبگان قرآنی دانشگاه فرهنگیان خطاب به وزیر آموزش و پرورش می گوید: «این راه روشن با موانعی همراه بوده و هست. ما اینجا گردهم آمده ایم تا از شما به عنوان مسئول عالی تعلیم و تربیت بخواهیم که ما را در برافراشتن این پرچم نورانی حمایت کنید. امید داریم که با تدابیر شما، فعالیت های قرآنی در دانشگاه فرهنگیان جان تازه بگیرد، معلمان ما در سایه قرآن رشد یابند و جامعه ای بر پایه ایمان و اخلاق بنا شود.»
نماینده بسیج دانشجویی: تربیت معلم را برای دستیابی به تمدنی شکست ناپذیر در ستیز حق و باطل می خواهیم/ امروز مهم ترین آزمون معلمان و دانش آموزانشان مسئله مقاومت و فلسطین است

رضا الفتی، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، سخنان خود را این گونه آغاز می کند: « روز دانشجو، گرامیداشت سه تن از آزاد مردانیست که شهادت را به خفت و ذلت ترجیح دادند؛ تمام دنیا متعجب شدند از مردمی که زندگی را در کشته شدن می بینند؛ چراکه از ابتدا پا گذاشتن انسان به عرصه وجود، سرآغاز یک نبرد حق و باطل بود؛ نبردی که امروز به گواه وقایع و لحظات به نقطه اوجش رسیده و ماموریت هدایت و تربیت، مهم ترین دستور کار در این تقابل است و حاضرین این جلسه فرزانگانی در حال انجام فعل انبیا هستند.» نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خطاب به وزیر آموزش و پرورش می گوید: «این جوانان با امید به ساخت ایرانی که قلب این نبرد تمدنی ست وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند، اما چه دانشگاهی؟ دانشگاهی که نسبت هیات علمی آن به دانشجویش ۱ به ۷۷ است، در حالیکه مطلوب آن باید ۱ به ۳۰ باشد. دانشگاهی که در کل کشور با ۹۸ هزار دانشجو تنها ۳۰۰ هکتار مساحت دارد، در حالیکه یک دانشگاه دولتی در زنجان با ۱۰ هزار نفر دانشجو، مساحت ۴۰۰ هکتاری دارد. دانشگاهی که عدالت را در اجرای کسورات شناور رعایت نمی کند و به ناحق دست در جیب دانشجومعلمان می کند. دانشگاهی که با وجود این مشکلات امروز مورد بحث برای تغییر کاربری به خانه سالمندان با پذیرش دانشجویان ۳۰ ساله نیز قرار گرفته است؛ بیننا و بینکم، این کار با کدام یک از اصول تعلیم و تربیت سازگار است؟» رضا الفتی ادامه می دهد: « برنامه درسی که تنها معطوف به کتب درسی نیست و بحث فعالیت های فرهنگی- هویتی و زیست شبانه روزی دانشگاهی از ارکان ضروری آن است که این خلل در مدارس نیز ریشه دوانده است ؛ تدریس دروس حافظه محوری که دست معلم و ذهن متربی را می بندد؛ کمتر کسی با کتاب دین و زندگی دیندار می گردد. برخی مفاهیم را بجای آنکه درست بنویسیم درشت نوشته ایم؛ آنقدر درشت که واژگان مقاومت، آزادگی، حلب و فلسطین بجای ارزش در ذهن ها کلیشه شده اند.» الفتی، کمبود بودجه را یکی از عوامل کم توجهی به امر پرورش می خواند و بیان می کند: «چرا حقایق ناب را این قدر ناباب ارائه کرده ایم؟ چگونه فقط به آموزش پرداختیم و از پرورش غافل شدیم؟ بخشی از پاسخ این سوالات را باید در بودجه آموزش و پرورش جست وجو کرد. بودجه ای که ضلع دیگر تربیت معلم و پرورش دانش آموزان است؛ مطلوب بودجه آموزش و پرورش، ۲۰ درصد بودجه عمومی است؛ درحالی که از مطلوبمان در دهه ۶۰ تا به حال، به ۱۱ درصد رسیده ایم.» وی ادامه می دهد: «انتظار این است، از ظرفیت های درآمدزایی موجود مثل مولد سازی هنرستان ها و ایجاد بستر تبدیل خیرین مدرسه ساز به واقفین مدرسه یار استفاده کنیم و تربیت را از قید و بند اقتصادی رها سازیم و جای نگرانی های اقتصادی، دغدغه های اجتماعی را اولویت قرار دهیم؛ دغدغه هایی که با محوریت پیدا کردن معلم و افزایش قدرت سیاسی اجتماعی آن ها قابل حل است.» نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، مهم ترین آزمون معلمان و دانش آموزان امروز را مسئله مقاومت و فلسطین می خواند و تصریح می کند: «تربیت معلم را برای دستیابی به تمدنی شکست ناپذیر در ستیز حق و باطل می خواهیم؛ برای رسیدن تمدن، به هدایت و تربیت محتاجیم و این در گرو تربیت معلم است.
چرا که یکی از موثرترین ابزارها برای غنی سازی اوقات فراغت، ارتقاء سطح سلامت جسمانی و روانی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی با توجه به زیست شبانه روزی دانشجو معلمان، توجه جدی مسئولین به توسعه زیرساخت ها و فعالیت های ورزشی درون پردیس ها و مراکز می باشد.» نماینده نخبگان ورزشی دانشگاه فرهنگیان ضمن قدردانی از همت ریاست دانشگاه فرهنگیان و معاونت امور دانشجومعلمان و مسئولین تربیت بدنی دانشگاه به واسطه توجه به ورزش دانشجویی و راه اندازی ۱۰۳ مرکز ورزش و تندرستی در تمامی پردیس ها و مراکز، خواستار توجه بیشتر به امر ورزش در دانشگاه فرهنگیان می شود و در ادامه بیان می کند: «یکی از مهم ترین مشکلات، کمبود امکانات و تجهیزات ورزشی و فرسوده بودن آن ها و همچنین کمبود فضاها و زیرساخت های ورزشی است؛ به گونه ای که متاسفانه در دانشگاه فرهنگیان، به ازای هر دانشجو کمتر از یک متر فضای ورزشی وجود داشته و با استانداردها فاصله زیادی دارد.» حسن نیا ادامه می دهد: «مشکل دوم، توزیع نامتوازن فضاها و تجهیزات ورزشی در دانشگاه فرهنگیان است؛ برخی از استان ها تا حدودی از زیرساخت های مناسب برخوردار هستند اما در بسیاری دیگر، امکانات ورزشی به حداقل ها نیز نمی رسد. به نظر می رسد امروز به واسطه حضور یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان در رأس دستگاه تعلیم و تربیت، وقت آن رسیده پردیس ها و مراکز محروم در حوزه ورزش محرومیت زدایی شوند.» این دانشجوی مطالبه گر، اعتبارات محدود برای برگزاری فعالیت ها و مسابقات ورزشی را از دیگر مشکلات میخواند و می افزاید: «برگزاری المپیادها و لیگ های ورزشی که می تواند نشاط و شادابی خوبی را در بین دانشجومعلمان ایجاد کند. اما سوال اینجاست چرا امسال المپیاد و مسابقات کشوری در دانشگاه فرهنگیان برگزار نشد؟ مگر نمی دانید تنها دلخوشی ما در پردیس ها و مراکز، شرکت در مسابقات ورزشی است؟ چرا هر زمان که به روسای پردیس ها و مراکز برای برگزاری مسابقات مراجعه می کنیم می گویند اعتباری نداریم؟» کمبود اردوهای ورزشی- تفریحی، ارزش قائل نشدن برای قهرمانان ورزشی، عدم وجود کارشناس تخصصی تربیت بدنی در برخی از پردیس ها و مراکز، عدم حمایت اساتید از دانشجویان شرکت کننده در مسابقات ورزشی، لزوم دقت بیشتر در جذب هیأت علمی توانمند در دروس عملی رشته تربیت بدنی از دیگر موضوعاتی است که نماینده نخبگان ورزشی دانشگاه فرهنگیان به آن ها اشاره می کند.
نماینده دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان: مشکلات نقل و انتقالات زوج های فرهنگی را برطرف کنید

امیدرضا سبحانی، به عنوان نماینده دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، مهم ترین و اصلی ترین مشکل معلمان و دانشجومعلمان را عدم رعایت شأن، اهمیت و جایگاه آن ها نزد سازمان های ناظر و مکلف همچون وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم می خواند و بیان می کند: «مسئله تثبیت مدیریتی در آموزش و پرورش که مقام معظم رهبری فرمودند، هم اکنون تا آبدارخانه های ادارات و وزارت خانه نگرانی و اضطراب تغییر دارند؛ چرا تعلیم و تربیت که یک نظام منسجم، زمان بر و استراتژیک است، باید هر ماه و هر سال، دستخوش تغییر و دخالت های سیاسی مجلس و دولت باشد.» سبحانی در تشریح مشکل ادامه تحصیل برای معلمان می گوید: «خدا نکند که یک معلم قصد ادامه تحصیل داشته باشد، موانع ریز و درشت است که در مسیر انتظار او را می کشد؛ در این راستا، خیلی از معلمان نمی توانند به علت عدم تطبیق رسته و رشته تخصصی در رشته های مرتبط به آموزش و پرورش و علوم تربیتی ادامه تحصیل بدهند.» وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش، به مشکل نقل و انتقالات برای زوج های فرهنگی اشاره و بیان می کند: «دستگاه ها مدام دم از تشکیل خانواده و جوانی جمعیت می زنند اما وزارت آموزش و پرورش چه گام موثری در این زمینه برداشته است یا حتی چه برنامه موثری دارد؟ یک نقل و قول را از مطالبات تجمیع شده از دانشجومعلمان سراسر کشور عرض می کنم؛ بنده و همسرم زوج فرهنگی هستیم که ۵۰۰ کیلومتر فاصله داریم و ادارات و وزارت خانه در نقل و انتقالات، هیچ همکاری در سامانه ندارد و قانون تبعیت از همسر فقط مختص نظامی ها است؛ یعنی یک معلم به جرم معلم بودن باید از خانواده و ادامه تحصیل خود محروم بماند.» نماینده دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ادامه می دهد: «هویت دانشجومعلم مشخص نیست؛ اگر دانشجو هستیم پس چرا از صندوق رفاهی و خوابگاه متاهلی محرومیم؛ اگر معلم هستیم پس چرا حداقلی ترین حقوق یک معلم از حق عائله مندی گرفته تا کسر از حقوق برای ما برقرار نیست؟»