پیام رئیس دانشگاه فرهنگیان به دومین همایش ملی آموزه های تربیت در مکتب شهید سلیمانی
بسم الله الرحمن الرحیم
من عمل صــلحا من ذکر او انثی وهو مؤمن فلنحیینه حیوة طیبة ولنجزینهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون. نحل/سوره۱۶، آیه۹۷.
«هر کس عمل صالح کند، در حالی که مؤمن است، خواه مرد باشد یا زن، به او حیات پاکیزه میبخشیم، و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام دادند خواهیم داد."
ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکاران و مسئولان برگزاری این همایش که زمینه ساز ایجاد فرصت گفتگو و ژرف اندیشی علمی درحیطه ها عملکرد شهید سلیمانی درباره تربیت است و به افزایش درک صحیح جامعه دانشگاهی ازفضای ذهنی شهید سلیمانی کمک می کند، باید گفت که سردار دل ها مصداق بارزی از حیات طیبه است که در این آیه شریفه به آن اشاره شده است.
با مطرح شدن برنامههای توسعه کشور و نظام تربیت معلم و نیز وجود اسناد تحولی همچون سند تحول برنامه درسی و مبانی نظری تحول در نظام تعلیم و تربیت؛ دستیابی به الگویی مناسب برای ارتقاء کیفیت تربیت معلم با توجه به نیازهای زمان و روزآمدی آن لازم و ضروری به نظر میرسید.
همچنین همگان به این امر واقف هستند که مهمترین عنصر فعال در آموزش و پرورش بیگمان معلم است و موفقیت این نظام بدون شک تاثیر مستقیمی با کیفیت مهارتهای او در همه ابعاد دارد. شاید در این میان، آنچه کمتر به آن توجه شده است، بهرهبرداری از الگوهای موفق و انسانهای مکتب ساز برای تربیت معلم است آموزههای مکتب شهید سلیمانی میتواند یکی از این میان باشد .
برای تحقق آن می بایست روشهای تربیت معلم و در نتیجه آن سوق دادن اساتید و معلمان به سمت تربیت دانشجومعلمان و دانش آموزان با توجه به آرمانهای جامعه اسلامی که در مسیرتحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی ودرتمدن سازی به وظایف خود عمل کنند به روز رسانی و شیوههای تربیتی، فضای فکری تعلیم و تربیت را با توجه به آن متحول گردد.
کارکرد صحیح نظام تعلیم و تربیت کشور و تربیت نسلی تأثیرگذار بر آینده کشور، وابستگی نسبتاً زیادی به معلمان داشته و از این رو، شیوه آموزش معلمان به خصوص چگونگی تربیت آنان در جهت دادن به سرنوشت و آینده کشور در تمامی حوزه ها از جمله دستیابی به اهداف توسعه پایدار نقشی تعیین کننده و حیاتی دارد.
مدیران آینده جامعه باید از اکنون تربیت شوند تا بتوانند به عنوان مدیران جهادی تمدن سازنقش آفرینی کنند. لازمه ی گرایش به تمدن نوین اسلامی، نشر نظری و عملی مکتب اسلام است.
مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) خود تربیت یافته مکتب امام )ره) بود به عنوان یک الگوی اثرگذار و شایسته برای تربیت معلمان است که میتوان از آن در کنار بهره گیری از تعالیم و دستورات الهی، برای رسیدن به اهداف متعالی، بهره برد.
شهید سلیمانی با شناختی که از قرآن و عترت اهل بیت علیهم السلام داشت و از سوی دیگر بودن بی چون و چرا در خط ولایت امام زمان و به تبع آن ولایت فقیه و حضور در فعالیتها و عرصههای مختلف فرهنگی و اجتماعی، حتی در زمان جهاد نشان میدهد که این شخصیت از منظر الگوپروری در ایجاد یک مکتب، الگویی تمام نما از ساحتهای ششگانه سند تحول است.
شهید سلیمانی در سخت کوشی عبادت و توسل به اهل بیت توجه به حق الناس مردمداری رفتار حرفهای و زیست اجتماعی و سیاسی و توجه به تمامی ظرافتهای هنری با توجه به گزارشات موجود و قابل بررسی و واکاوی است که میتواند الگویی برای همه ما اساتید و نیز تربیتِ معلمان باشد.
بدین منظور درک مبانی اعتقادی مکتب شهید سلیمانی تربیت معلمانی مبتنی بر این مکتب و طراحی الگو برای تربیت دانشجومعلمانی در تراز گام دوم انقلاب اسلامی به منظور تربیت مدیران تمدن ساز اهمیت ویژه ای دارد.
بر همین اساس در سند بنیادین تحول آموزش و پرورش تربیت فرآیندی تعاملی و زمینه ساز تکوین و تعالی پیوسته هویت متربیان به صورتی یکپارچه و مبتنی بر نظام معیار اسلامی جهت راهنمایی ایشان در مسیر آماده شدن برای تحقق مراتب حیات طیبه در همه ابعاد است. و جهت گیری همه ی اقدامات به منظور دستیابی دانشجومعلمان به حیات طیبه، جایگاه ویژه ای خواهد داشت و از آنجایی که رویکرد مقاومتی و دوری از سلطه پذیری از الزامات دستیابی به حیات طیبه است، اتخاذ مکتب شهید سلیمانی و ویژگی ها و ابعاد با اهمیت خواهد بود.
نقش برنامه درسی و منابع درسی در این راستا انکار ناپذیر است و با توجه به چنین هدف متعالی واجب است که در تربیت معلم تراز جمهوری اسلامی با توجه به مشاهدات و مولفههای موجود تلاش شود و از الگوهای برتر استفاده دقیق تربیتی صورت پذیرد.
تربیت به سبک سردار سلیمانی برای یک زمان یا افراد خاص نیست بلکه مدلی تربیتی است که در آن همواره مخاطب آن در هر سن، جنس و جایگاه، مهم است؛ رفتار آموزشی و تربیتی این مکتب با پشتوانه قوی از ایدئولوژی ولایتمداری و بصیرت سازماندهی شده است لازم است دانشگاه فرهنگیان و متولیان امر تربیت معلم در کنار مسائل آموزشی به بحث بسیار مهم بصیرت افزایی معلمان آینده، اقدام کنند و این وظیفه اساتید انقلابی است.
نخبگان تعلیم و تربیت با آشنایی با سیره و سبک سردار و استفاده از ایدهها و روشهای خلاقانه میبایست معلمان آینده را برای کیفیت بخشی هرچه بیشتر زمینههای تربیتی ایشان در میان نسلهای آینده جامعه انقلاب اسلامی و توانمندسازی آنها در مباحث تمدن اسلامی آماده سازند.
اساتید این دانشگاه می بایست به صورت همه جانبه در شناخت و آگاهی از مکتب شهید سلیمانی کوشیده و برای ایجاد ساختار فکری و نگرشی بر این مبنا اقدامات فرهنگی و تربیتی و پژوهشی انجام دهند.
در این مسیر دانشگاه نیز موظف است برای دانش افزایی و ارتقاء ظرفیتهای تربیتی اساتید خود گامهای موثری بردارد تا بتواند اساتید انقلابی خود را در ابعاد مختلف الگوهای موثر در گام تمدنی انقلاب اسلامی آماده کند بیگمان خارج شدن از بخشی از مشکلات کنونی دانشگاه که همه شما اساتید محترم در این همایش از آن به خوبی مطلع هستید این فرصت را برای سیاستگذاران دانشگاه فراهم میکند تا به دغدغههای اصلی نظام تعلیم و تربیت یعنی کارکردهای اصلی تربیت معلم بپردازد و آن رشد و آموزش معلمانی تمام ساحتی با توجه به نیازهای روز جامعه است.
با تشکر از همه شما اساتید محترم که در کنار تمام مضایق دانشگاه با سعی و تلاش خود می کوشید تا کفه وزنه تربیتی این دانشگاه همچنان سنگین تر ماند و در ساخت معلم مکتبی ایرانی اسلامی هرچه بیشتر از گذشته درخشان تر اثرگذاری آن مشاهده گردد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
رجبعلی برزویی
رئیس دانشگاه فرهنگیان