Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
معاون آموزش و پژوهش موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی:

تربیت انقلابی در گام دوم انقلاب؛ معلم، محور تحول و هویت ملی

معاون آموزش و پژوهش موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی بر تقویت هویت ملی و نقش معلمان به عنوان محور تحول در نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، محمد اسحاقی، معاون آموزش و پژوهش موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در نخستین همایش ملی تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی که ۲۹ دی‌ماه در مجموعه فرهنگی و آموزشی آدینه برگزار شد، اظهار داشت: تعلیم و تربیت تنها مسئله آموزش و پرورش نبوده و مسئله نظام اسلامی است و نیازمند زیرساخت‌های قوی و تخصیص منابع کافی است تا بتواند به اهداف عالی خود دست یابد.

وی با تأکید بر اهمیت تربیت در ابعاد مختلف انسانی، افزود: تربیت تنها به دانشگاه فرهنگیان محدود نمی‌شود، بلکه تمام بخش‌های نظام تعلیم و تربیت و نخبگان جامعه در بازآفرینی این نظام نقش دارند. دال مرکزی این فرآیند تربیتی نیز معلم و تربیت معلم است که باید با نگاه منظومه‌ای و بر اساس آموزه‌های وحیانی شکل گیرد.

معاون آموزش و پژوهش موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، ادامه داد: در گام دوم اگر بخواهیم به اهداف بلند خودسازی فردی، جامعه پذیری و تمدن سازی که قرار است طلیعه ظهور قرار گیرد برسیم، نقطه عزیمت آن تربیت صحیح و همه جانبه است.

اسحاقی در ادامه به سه گام اساسی در مواجهه با بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در این راستا گام نخست تفقه شناخت و پژوهش، تبیین و تحقق است.

وی با بیان اینکه تربیت به معنی رسیدن شخص و جامعه انسانی به کمال و تراز کامل انسان است، خاطر نشان کرد : این تربیت باید در تمام ابعاد و ساحت ها صورت گیرد.

معاون آموزش و پژوهش موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی تکوین هویت ملی شامل هویت اسلامی، انقلابی و ایرانی را از اهداف تربیت انقلابی دانست و گفت:  تقویت هویت ملی، از شاخصه‌های کلیدی تربیت انقلابی است که باید در بعد فردی و جمعی اجرایی شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های انقلابی بودن مومن به اسلام ناب محمدی، حساسیت نسبت به تعرض دشمن، اتخاذ و حفظ مواضع قاطعانه اسلامی و انقلابی، و انجام کار تشکیلاتی و تدبیر، وحدت و شجاعت را از آن جمله نام برد، اظهار کرد: دشمن شناسی از ویژگی های اصلی تربیت انقلابی بوده که از وظایف مربیان، معلمان و هادیان است.

معاون آموزش و پژوهش موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی همچنین به شاخص‌های هویت ملی اشاره کرد و افزود:  آگاهی‌ها، نگرش‌ها، گرایش ها و رفتارها است که هویت را در ابعاد فردی و جمعی شکل می‌دهد.

وی ادامه داد: تربیت انقلابی، کف آن تربیت انسانی و سقف آن تربیت الهی است. تاکنون ۱۸ شاخص و مؤلفه هویت ملی شناسایی شده است که شامل تمدن، تاریخ، غیرت ملی، سرزمین، پوشش و اماکن تاریخی می‌شود.

اسحاقی در پایان بر اهمیت نظام‌مند شدن تربیت انقلابی تأکید کرد و گفت: برای تحقق تمدن نوین اسلامی و دستیابی به مرجعیت علمی، باید تربیت انقلابی و هویت‌بخشی ملی در اولویت قرار گیرد و نقش معلمان به‌عنوان هدایت‌گران این مسیر پررنگ‌تر شود.