سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان:
کارورزی، پاشنه آشیل دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلمان شایسته است
سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، بر اهمیت بازنگری و ارتقای کارورزی به عنوان عامل کلیدی در تربیت معلمان شایسته تأکید کرد و آن را پاشنه آشیل دانشگاه فرهنگیان دانست
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، فرهاد علی پور، سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در سی و پنجمین اجلاس سراسری روسای دانشگاه فرهنگیان که ۳۰ دیماه در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه برگزار شد، اظهار کرد: اگر به ماموریت دانشگاه فرهنگیان در کلیه امور توجه شود، دانشگاه به مرجعیت علمی و مزیت رقابتی خود خواهد رسید.
وی با بیان اینکه رویکردهای دانشگاه به سمت توسعه دانشجومعلمان بهعنوان معلمان آینده است و باید پرسید که آیا این هدف تنها با آموزش در کلاس درس محقق میشود؟ افزود: تربیت معلم از درب ورودی دانشگاه آغاز میشود و ما به معلمانی توسعهیافته نیاز داریم که مهارتها و صلاحیتهای گستردهای را کسب کرده باشند.
علی پور در ادامه تأکید کرد: کارورزی پاشنهآشیل دانشگاه فرهنگیان است و نباید آن را صرفاً به آموزش در کلاس درس محدود کنیم. معلمان باید از مرحله صلاحیت به مرحله شایستگی برسند.
وی مسئولیت اجتماعی معلم را کمتر از نقش او در مدرسه ندانست و اظهار کرد: یک معلم باید جامعالشرایط باشد و مهارتهایی نظیر کمکهای اولیه، ورزش حرفهای، زبان خارجی و رسمالخط فارسی را فرا گیرد.
سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به ضرورت تجهیز معلمان به فناوریهای نوین، اظهار کرد: کارورزی باید به سمت بهرهگیری از هوش مصنوعی و واقعیت مجازی حرکت کند. بسیاری از دروس را میتوان در این بسترها ارائه و سپس در محیط واقعی کلاس پیادهسازی کرد.
وی با اشاره به ضرورت ایجاد مدارس وابسته به دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: برای رسیدن به مرجعیت جهانی در تعلیم و تربیت، باید مدارس تجربی وابسته به دانشگاه فرهنگیان ایجاد شوند تا بتوانیم مزیت رقابتی خود را حفظ کنیم.
سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، افزود: ما نیازمند تیمی جامع از کارشناسان در پردیسهای دانشگاهی هستیم که باید از نخبهترین افراد انتخاب شوند. همچنین، ایدهپردازیها باید دیده شوند و اساتید برای ترویج دانش و ارتقای دانشگاه فرهنگیان تشویق شوند و این کار تنها با مدیریت دانش شدنیست.
وی در پایان خاطر نشان کرد: مفهوم استاد راهنما باید فراتر از پایاننامهها تعریف شود. یک استاد باید دانشجویان خود را از ترم اول تا زمان فارغالتحصیلی همراهی و راهبری کند.
گفتنی است در پایان این اجلاس، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و به سوالات و مشکلات مدیران و اساتید پردیسهای دانشگاه فرهنگیان در این خصوص پاسخ داده شد.