Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
وزیر سابق آموزش و پرورش:

میان رشد اقتصادی و درصد بالای بهره وری، تربیت معلم و توانمندسازی معلمان کشورها رابطه وجود دارد

وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه شروع تحول باید از آموزش و پرورش باشد گفت: مطالعات نوین نشان می دهند که بین رشد اقتصادی و درصد بالای بهره وری، تربیت معلم و توانمندسازی معلمان کشورها رابطه وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، رضا مراد صحرایی در آیین اختتامیه برنامه تلویزیونی "میم مثل معلم" که به میزبانی دانشگاه فرهنگیان 3 اسفند در مجتمع فرهنگی اموزشی آدینه برگزار شد، گفت: منشور خدمت به نظام تعلیم و تربیت و رکن اصلی آن یعنی معلمان را باید به گونه‌ای تدوین و ترسیم کنیم که آموزش و پرورش به ماموریت اصلی خودش بپردازد.

وی منزلت، معیشت و مرجعیت معلمان را سه ضلع یک مثلث دانست و  با بیان اینکه جامعه‌ای که معلمانش را عزیز بدارد، عزیز خواهد بود، تصریح کرد: مسئله معیشت معلمان، وظیفه دولت و مجلس، مسئله منزلت، وظیفه رسانه‌ها و اولیا  و مهمتر از این دو مرجعیت معلمان است که وظیفه خود آنها است، معلمان خود باید به گونه ای رفتار کنند که مرجع بمانند کما اینکه هم اکنون هم در صدر مراجع اجتماعی ما معلمان عزیز هستند.

صحرایی، کلید حل مسائل کشور را در دست معلمان برشمرد و افزود: رابطه معناداری بین میزان جدیت در فرایندهای جذب معلم، تربیت و توانمندی معلمان در کشورهای پیشرفته و رشد اقتصادی و نرخ بهره‌وری آنها است، کشوری که بهره‌وری بالاتری دارد پیشتر کلاس‌های توانمندسازی بیشتری برای معلمان خود داشته است.

وی با بیان اینکه اگر معلمان و جامعه معلمان پای کار بیایند همه چیز درست می‌شود، اظهار کرد:  این در عمل به این معنی است که جامعه‌ دارای اقتصاد خوب، مردمانی مسئولیت پذیر، دارای قدرت استدلال و حل مسئله و با روحیه کار تیمی است و آن مردمان را چه کسانی تربیت کردند؟

وزیر سابق آموزش و پرورش، با اشاره به مطالعه کشورهای مختلف در حوزه تعلیم و تربیت، با بیان اینکه ویژگی های مشترکی در جهت‌گیری‌های تربیت معلم این کشورها وجود دارد، با بیان اینکه فرآیندهای سختگیرانه‌ جذب معلم، مسئولیت پذیری، برتری قابلیت نسبت به دانش، آموزش پویا و منتورینگ از آن جمله می باشد و اظهار کرد: همچنین توانمندسازی پیوسته جزئی از تکالیف معلمان است، معلم موظف است به همان اندازه که درس می‌دهند به تعداد مشخصی آموزش بیند.

وی در ادامه با تاکید بر تربیت معلمان از سوی اساتید دارای تجربه معلمی، خاطر نشان کرد: همانطور که دانشجویان پزشکی از سوی پزشکان آموزش داده می شوند، معلمان نیز باید از سوی اساتید با تجربه معلمی پرورش یابند، ایده "دکتر معلمان" با همین تفکر شکل گرفت. زیرا دنیا همین کار را کرده بود.

صحرایی در ادامه به راه اندازی و استفاده از سامانه دیکشا(DIKSHA)  سامانه دیجیتال به اشتراک گذاری دانش در کشور هند اشاره و اظهار کرد: بر این اساس کل معلمان کشور به طور منظم همانند آموزش، ساعات مکلف یادگیری دارند به گونه‌ای که معلم در اعماق روستاها، کوهستان ها و معلمان شهرها از امکان یادگیری یکسان برخوردار می‌شوند، هدف این طرح عدالت آموزشی و برابری است، معلم خوب می‌تواند بسیاری از کاستی‌های را جبران کند.

 وی در ادامه با بیان اینکه شروع تحول باید از آموزش و پرورش باشد با اشاره به تجربه کشور سنگاپور، و تحمل سختی ها تنش اجتماعی بسیار برای دوره گذار و تحول در نظام تعلیم و تربیت آن کشور، گفت:  آموزش پرورش  امری سهل و ممتنع است و تحول در آن نیز تنش های اجتماعی به همراه دارد، کشورسنگاپور برای پایه گذاری پیشرفت در کشور خود، به منابع طبیعی، نفت و گاز تکیه نداشت بلکه همه چیز را در آموزش و پرورش پایه گذاری کرد.

وزیر سابق آموزش و پرورش، تدریس معلمان را منطبق با آموزش معلمان دانست و افزود: ما هیچ چیز خوبی را نمی‌توانیم در آینده کشور متصور شویم مگر آنکه در ابتدا در معلمان آن کشور ایجاد شود تا از به محصلان و از محصلان به جامعه رشد پیدا کند.

وی با بیان اینکه شروع تحولات کشورهای پیشرفته کنونی از آموزش پرورش بوده زیرا تربیت یک امر جهت‌ساز و راهبردی است، درباره تحولات نظام‌های آموزشی جهان توضیح داد: تحول در برنامه درسی با تمرکز بر قابلیت بیش از دانش، ادغام سنت و مدرنیته و توجه ویژه به نسل دیجیتال اهمیت دارد. همچنین بحث شمول، عدالت و برابری مهم است که امیدوارم ما نیز در این زمینه موفق باشیم.