Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
رئیس مرکز نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان در نشست مدیران استانی:

نظارت هدفمند و ارتقای کیفیت، محور تحول در دانشگاه است

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر نقش محوری استان ها در تحقق برنامه های تحول دانشگاه، خواستار استقرار نظام یکپارچه نظارت و ارزیابی، ارتقای شاخص های کیفیت و تقویت مشارکت سازمانی در تمامی واحدهای تابعه شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، ایوب ابراهیمی رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در نشست مدیران استانی که در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، با تشریح مسیر پیش‌روی دانشگاه در دوره جدید، استقرار دقیق ساختارهای تحولی در استان‌ها را از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌رو برشمرد.

وی با بیان اینکه کیفیت ناظر به ارزش افزوده و نتیجه‌بخشی فعالیت‌هاست، اظهار کرد: باید با ارزیابی مستمر منابع انسانی، فرآیندهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، مالی و اداری و سنجش میزان تحقق اهداف برنامه‌های عملیاتی، به سمت بهبود مستمر حرکت کنیم.

ابراهیمی تصریح کرد: نظارت و ارزیابی نباید صرفاً معطوف به شناسایی مشکلات باشد بلکه باید در جهت شناسایی فرصت‌های بهبود و تضمین کیفیت خدمات دانشگاهی، به کار گرفته شود.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، معیارهای کلیدی ارزیابی را شامل کیفیت منابع انسانی، نظام اداری، میزان نفوذ سیاست‌ها و برنامه‌ها، رضایتمندی دانشجو معلمان، و پایبندی واحدها به اجرای برنامه‌های مصوب دانست و گفت: نظارت هدفمند، مبتنی بر شاخص‌های دقیق و ابزارهای استاندارد، مسیر دستیابی به تعالی سازمانی را هموار می‌کند.

ابراهیمی با تاکید بر ضرورت استقرار نظام‌های خودارزیابی در استان‌ها، افزود: روسای استان‌ها مسئولیت مستقیم در هدایت، کنترل و ارزیابی مستمر عملکرد واحدهای تابعه را بر عهده دارند و باید با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های نظارتی، کیفیت خدمات را پایش و ارتقا دهند.

وی از تفویض حداکثری اختیارات نظارتی به استان‌ها خبر داد و گفت: به جز برخی وظایف ستادی مانند برگزاری نشست‌های تخصصی کارشناسان، طراحی آزمون‌های صلاحیت حرفه‌ای و تحلیل نتایج ارزشیابی، تمامی امور نظارتی به استان‌ها واگذار شده است تا با تمرکز بر کف میدان عمل، تحولی واقعی در دانشگاه فرهنگیان رقم بخورد.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در بخش دیگری از سخنانش، بر اهمیت داده‌محوری در تصمیم‌گیری‌ها تاکید کرد و گفت: استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه، داشبوردهای مدیریتی و تحلیل دقیق داده‌ها باید به فرهنگ غالب مدیریتی در دانشگاه تبدیل شود.

وی توسعه گفتمان کیفیت، شناسایی و ترویج بهترین عملکردها (Best Practices)، بهره‌مندی از نظام تشویق و تنبیه، و توجه به تغییرات کوچک اما مؤثر را از الزامات تحول دانشگاهی برشمرد و افزود: دانشگاه فرهنگیان باید به نهادی پیشرو در تضمین کیفیت، پاسخگویی و بهبود مستمر تبدیل شود.

ابراهیمی در پایان تاکید کرد: انجام صحیح نظارت، ارزیابی و پایش  موجب بهبود و بقای پایدار دانشگاه خواهد شد. از این‌رو همه استان‌ها باید با عزم جدی، به ارتقای شاخص‌های کیفیت در تمامی ابعاد اهتمام ورزند.