آغاز دوره طلایی تحول در دانشگاه فرهنگیان با اجرای برنامه های نوین آموزشی
در نشست فصلی مدیران استانی با اعضای هیأت رئیسه، سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، با تأکید بر ضرورت رویکرد مأموریت گرایی در دانشگاه، بر تمرکز بر تربیت معلمان متخصص و پاسخگو به نیازهای آموزش وپرورش کشور تأکید کرد.
نشست فصلی مدیران استانی با اعضای هیأت رئیسه دانشگاه فرهنگیان روز شنبه 6 اردیبهشت در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد. فرهاد علی پور، سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، با تأکید بر لزوم تحول بنیادین در فرآیندهای آموزشی این دانشگاه، سال ۱۴۰۴ را سرآغاز دورهای طلایی برای دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد. وی در جمع مسئولان و اعضای هیات علمی، از تدوین و اجرای برنامهای چهارساله در حوزه آموزش خبر داد که هدف آن ارتقای کیفیت، بهبود فرآیند کارورزی، توسعه تحصیلات تکمیلی و توانمندسازی استادان است. سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با اشاره به آغاز دهه سرآمدی آموزش و هفته معلم، این مناسبتها را فرصتی جهت معرفی دستاوردها و تکریم پیشکسوتان حوزه تعلیم و تربیت دانست و گفت: باید این فرصت را جدی بگیریم و دانشگاه را به بهترین نحو معرفی کنیم. علی پور نخستین گام در مسیر تحول را تدوین سند تحول آموزشی عنوان کرد و افزود: بر اساس این سند، تمامی دانشگاههای فرهنگیان کشور در چهار رتبه A، B، C و D طبقهبندی خواهند شد تا نقاط قوت و ضعف آموزشی هر استان مشخص شود. وی با بیان اینکه آزمون جامع برای دانشجومعلمان طراحی شده است، افزود: دانشجویان باید پس از چهار سال تحصیل، در حوزههایی نظیر خطاطی، بهداشت و کمکهای اولیه، زبان انگلیسی و ورزش به حدی از صلاحیت حرفهای دست یابند. علی پور در ادامه، به برنامههای اصلاحی در کارورزی اشاره کرد و گفت: با بهرهگیری از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، متاورس و واقعیت افزوده، شیوههای سنتی کارورزی تغییر خواهد کرد و دانشجومعلمان به طور واقعی در محیطهای آموزشی شبیهسازیشده آموزش خواهند دید. سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، توسعه تحصیلات تکمیلی را یکی از مهمترین اولویتهای این دانشگاه دانست و اظهار داشت: با پیگیریهای صورتگرفته، رشتههای جدیدی در مقطع کارشناسی ارشد به کنکور امسال اضافه خواهد شد و به زودی جذب دانشجوی دکتری در رشته آموزش ابتدایی آغاز میشود. وی همچنین بر اهمیت نقش مدیران گروههای آموزشی تأکید کرد و گفت: مدیران گروه باید با اختیارات کامل، محور پیشبرد برنامههای علمی و آموزشی باشند. در کنار آن، برای هر عضو هیات علمی شناسنامه حرفهای تدوین میشود تا مسیر توانمندسازی آنان مشخص باشد. علی پور همچنین از راهاندازی گروههای علمی در سازمان مرکزی دانشگاه خبر داد تا فرآیندهای نظارتی حوزه آموزش از جمله ارزیابی سرفصلها، ارزشیابی استادان و کیفیت برنامههای درسی به صورت متمرکز و نظاممند پیگیری شود.