Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
علی اصغر فانی در نشست مدیران دانشگاه فرهنگیان مطرح کرد:

دانشگاه فرهنگیان؛ دانشگاهی ویژه تربیت معلم و حرفه ای در آموزش

وزیر پیشین آموزش و پرورش: دانشگاه فرهنگیان به عنوان تنها نهاد تخصصی تربیت معلم در کشور، با تمرکز بر استانداردهای حرفه ای آموزشی، نقش کلیدی در تأمین و توانمندسازی معلمان آینده ایفا می کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، علی‌اصغر فانی، وزیر پیشین آموزش و پرورش، در دومین روز از نشست فصلی مدیران استانی با اعضای هیأت رئیسه دانشگاه فرهنگیان که روز یکشنبه 7 اردیبهشت در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، ضمن تبریک هفته معلم و گرامیداشت یاد استاد شهید مرتضی مطهری، به تبیین دیدگاه‌های خود در رابطه با ضرورت تحول در نظام تربیت معلم پرداخت.

فانی با اشاره به اهمیت اعتماد در فرآیند تربیت، پنج مؤلفه اصلی شکل‌دهنده اعتماد در محیط‌های آموزشی را شامل صداقت، شایستگی، ثبات، وفاداری و شفافیت دانست و بر نقش بنیادین معلم در هدایت دانش‌آموزان تأکید کرد. وی اظهار داشت: معلمی شغل انبیاست و تأثیر یک سخن معلم می‌تواند مسیر زندگی یک دانش‌آموز را برای همیشه تغییر دهد.

وزیر پیشین آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم محور اصلی تعلیم و تربیت است، گفت: در سند تحول بنیادین، معلم جایگاه ممتازی در میان ارکان شش‌گانه آموزش و پرورش دارد و هیچ جایگزینی برای نقش او وجود ندارد.

وی همچنین به تغییر نسل مخاطبان نظام آموزشی اشاره و تأکید کرد: امروز با نسل آلفا و فضای دیجیتال مواجه هستیم؛ نسلی که نیازمند معلمان به‌روز، هوشمند و آشنا به فناوری‌های نوین است. شناخت دقیق مخاطب، کلید موفقیت در تربیت معلم کارآمد برای آینده کشور است.

فانی با تشریح مأموریت دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه را تخصصی‌ترین نهاد در تربیت معلمان ابتدایی دانست و خاطرنشان کرد: هیچ مرکزی به اندازه دانشگاه فرهنگیان ظرفیت و تجربه لازم برای تربیت معلم ابتدایی را ندارد. مدرسین باتجربه، دسترسی گسترده به مدارس کشور برای کارورزی و سابقه درخشان تربیت معلم، از جمله نقاط قوت این دانشگاه به شمار می‌رود.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت ارتقای کیفیت، پیشنهاد کرد ظرفیت دانشگاه فرهنگیان به صورت ویژه به آموزش ابتدایی اختصاص یابد و برای تدریس دروس تخصصی دوره متوسطه از ظرفیت دانشگاه‌های معتبر کشور بهره گرفته شود. او افزود: ضروری است ضمن صیانت از کیفیت آموزشی، بهسازی نیروی انسانی موجود و تربیت نیروی انسانی جدید در یک ساختار یکپارچه و هدفمند دنبال شود.

فانی در پایان با اشاره به حمایت‌های ویژه مقام معظم رهبری از دانشگاه فرهنگیان، این حمایت‌ها را فرصتی مغتنم در راستای توسعه کیفی و زیرساختی دانشگاه دانست و خواستار بهره‌گیری حداکثری از این ظرفیت شد.