Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان:

شاگردپروری، شاخص متمایز دانشگاه فرهنگیان از سایر دانشگاه هاست

فرهاد علی پور در آیین گرامیداشت دهه سرآمدی آموزش دانشگاه، با تأکید بر لزوم تحول جدی در نظام تربیت معلم، خواستار بازتعریف رویکردهای آموزشی بر پایه علم نافع، تعامل استاد و دانشجومعلم و توسعه اختیارات استان ها با نظارت سخت گیرانه شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه فرهنگیان، فرهاد علی پور، سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، روز پانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۴ درآئین گرامیداشت دهه سرآمدی آموزش که با شعار «دانشگاه پویا، هوشمند، جامعه‌محور» و با حضور علیرضا کاظمی وزیر آموزش‌وپرورش، رجبعلی برزویی رئیس دانشگاه، اعضای هیأت‌رئیسه، استادان، کارکنان و دانشجومعلمان در پردیس نسیبه تهران برگزار شد، از لزوم بازنگری بنیادین در نظام تربیت معلم سخن گفت.
وی با تأکید بر اینکه معلمی صرفاً آموزش نیست بلکه آموختن زندگی است، تصریح کرد: معلم تراز آینده باید چندساحتی، اجتماعی و مسلط به مهارت‌های روز باشد؛ معلم پایه ابتدایی امروز با گذشته متفاوت است و ما باید برای تربیت معلمان روستایی و عشایری، برنامه‌های ویژه‌ای طراحی کنیم.
علی پور با اشاره به اهمیت علم نافع در تربیت معلم، افزود: دانشگاه باید از «رویکرد انجام درست آموزش» به «رویکرد انجام آموزش  درست» حرکت کند. در این مسیر، شخصی‌سازی آموزش، توجه به علایق دانشجویان و تحول در برنامه درسی، ضرورتی انکارناپذیر است.
وی با انتقاد از فاصله گرفتن برخی استادان از نقش تربیتی خود، اظهار داشت: استاد دانشگاه فرهنگیان باید شاگردپرور باشد، نه صرفاً ارائه‌دهنده محتوا. رعایت استانداردهای آموزشی بدون تعامل صحیح با دانشجو، منجر به تضعیف تربیت حرفه‌ای معلم خواهد شد.
سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه این دانشگاه باید مرجع آموزش حرفه‌ای معلمان کشور باشد، گفت: جشنواره الگوهای برتر تدریس باید به میزبانی دانشگاه فرهنگیان برگزار شود تا برند آموزشی این دانشگاه تثبیت شود.
علی پور همچنین از تفویض کامل اختیارات اجرایی به دانشگاه‌های استانی خبر داد و گفت: تمامی امور اجرایی به استان‌ها واگذار می‌شود، اما نظارت دقیق و چندلایه برای تضمین کیفیت به‌طور جدی برقرار خواهد بود. به‌زودی، شاخص‌های ارزیابی با بیش از ۱۰۰ مؤلفه تعریف می‌شوند که نظام رتبه‌بندی واحدها را به‌صورت خودکار تعیین خواهد کرد.
وی آزمون جامع و تغییرات اساسی در فرآیند کارورزی را گامی جدی در جهت ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای دانشجومعلمان دانست و افزود: صلاحیت‌هایی نظیر بهداشت، کمک‌های اولیه، ورزش، زبان انگلیسی و سایر توانمندی‌های مکمل باید در برنامه‌های تربیتی لحاظ شوند.
علی پور در پایان دانشگاه فرهنگیان را «خانه تربیت فرزندان این مرز و بوم» خواند و تأکید کرد: هر نقطه‌ای از نظام آموزش‌وپرورش که ظرفیت تحول دارد، از دانشگاه فرهنگیان آغاز خواهد شد.