Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
مشاور رئیس دانشگاه در امور دانشگاه های فرهنگیان استان:

آغاز فصل تازه ای از تعامل سازمان مرکزی با دانشگاه های فرهنگیان استان ها

مشاور رئیس دانشگاه در امور دانشگاه های فرهنگیان استان با تأکید بر نقش بی بدیل برنامه ریزی هوشمندانه در تحقق اهداف آموزشی، از آغاز رویکردی نو در تعامل میان سازمان مرکزی و استان ها خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، عین‌اله عابدی، مشاور رئیس دانشگاه در امور دانشگاه‌های فرهنگیان استان، در نشست مدیران استانی که روز ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه برگزار شد، با اشاره به اهمیت راهبردی اندیشه و تدبیر در پیشبرد اهداف، عنوان کرد: به تعبیر امام علی (ع)، «ظرافت در برنامه‌ریزی از در اختیار داشتن امکانات بهتر است». از این منظر، کیفیت مدیریت و بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌ها، از حجم منابع در اختیار اثرگذارتر است.

او با تأکید بر این که بهره‌برداری اثربخش از منابع مستلزم نگاه دقیق و آینده‌نگر است، اظهار داشت: صرفاً افزایش بودجه یا امکانات، تضمینی برای موفقیت نیست؛ بلکه اگر با برنامه همراه نباشد، منجر به اتلاف منابع خواهد شد.

 عابدی ضمن اشاره به تأکیدات رئیس دانشگاه فرهنگیان در رابطه با لزوم پیگیری جدی امور استان‌ها، از آغاز مرحله‌ای تازه در تعامل سازمان مرکزی با دانشگاه‌های استانی خبر داد و افزود: از خردادماه امسال، فصل جدیدی در رویکرد سازمان مرکزی و توسعه اختیارات دانشگاه‌های استانی آغاز می‌شود و تاکنون بیش از صد محور و فرایند شناسایی و تفاهم شده و در هفته جاری به دانشگاه‌های استان ابلاغ خواهد شد و همچنین برای تدوین دستورالعمل‌های مرتبط، بازه‌ای یک‌ماهه در نظر گرفته شده است.

در بخش دیگری از این نشست، مشاور رئیس دانشگاه به موضوع فضاهای آموزشی پرداخت و با اشاره به اهمیت پیش‌بینی و هماهنگی به‌موقع گفت: تلاش شود با مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها تعامل مؤثر داشت تا پیش از هر تصمیمی در خصوص فضا های موجود، توافقات لازم انجام شود.

 عابدی همچنین تأکید کرد: استفاده از ساختمان‌های استیجاری یا موقتی هرچند در شرایط کنونی اجتناب‌ناپذیر است، اما رویکرد اصلی باید حرکت به سوی تملک زمین و ساخت فضاهای دائمی برای تربیت معلم باشد. او افزود: نقش خیرین در این مسیر بسیار مهم است، اما مشارکت آنان مستلزم حل مسائل حقوقی مالکیت و واگذاری رسمی زمین است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مغفول در دانشگاه‌های استان‌ها، گفت: اعضای هیأت علمی، کارکنان و حتی دانشجومعلمان سرمایه‌هایی گرانبهایی هستند که می‌توانند نقش‌آفرینی مؤثری در توسعه و پیشرفت دانشگاه ایفا کنند. تجربه‌های گذشته نشان داده که ارتباطات انسانی حتی در سطح دانشجومعلمان و مشارکت آنان در امور اجتماعی و عمرانی دانشگاه می‌تواند گره‌گشای مسائل مختلف دانشگاه باشد.

مشاور رئیس دانشگاه با تأکید بر لزوم تقویت روحیه تعامل میان واحدهای مختلف سازمان، افزود: برخی موضوعات مستقیماً توسط دانشگاه های استانی و معاونت‌های مربوطه پیگیری شود، اما در مواردی که نیاز به هماهنگی میان دو معاونت وجود دارد، امور استان‌ها در سازمان مرکزی آماده‌ی تسهیل و حل مسائل میان‌بخشی است.

وی در ادامه بر مؤثر بودن حضور یکی از اعضای هیأت‌رئیسه در جلسات هیأت امنای استان‌ها تأکید کرد و افزود: حضور نماینده‌ای از هیأت‌رئیسه می‌تواند انتقال‌دهنده مسائل، دغدغه‌ها و پیشنهادات دانشگاه‌های استانی باشد و به روند تصمیم‌گیری کمک کند.

 عابدی مطالبه‌گری درون‌سازمانی را نوعی عبادت دانست و تصریح کرد: مدیران استانی ضمن حفظ فضای تعامل، باید مسائل و خواسته‌های خود را با شجاعت و دقت مطرح کنند؛ چرا که این روند، باعث تقویت جریان مدیریت در دانشگاه می‌شود.

مشاور رئیس دانشگاه در پایان از پیگیری‌های گسترده ریاست و معاونت‌های سازمان مرکزی در ماه‌های اخیر خبر داد و اظهار امیدواری کرد: با اتکا به ظرفیت‌های موجود و تقویت رویکردهای برنامه‌محور، مسیر پیشرفت دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور شتاب بیشتری بگیرد.