برگزاری نشست تخصصی اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان تهران با محوریت تحول و هم افزایی علمی
جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان تهران در نشستی تخصصی با مدیران و معاونان، بر ضرورت هم افزایی، تدوین نقشه راه جامع، ارتقای کیفیت آموزش و عبور از رویکردهای جزیره ای تاکید کردند. این نشست گامی در جهت تحقق دانشگاهی نوآور و مرجع در عرصه تربیت معلم بود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ نشست تخصصی اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان تهران با حضور سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان؛ سرپرست، معاونان، مدیران و جمعی از اساتید استان تهران برگزار شد.
همدلی و تعامل علمی؛ محور تحول در دانشگاه فرهنگیان
در این نشست که با هدف ارتقای تعاملات علمی و هماندیشی پیرامون مسیر تحول دانشگاه برگزار شد، فرهاد علی پور سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر نگاه ملی به جایگاه دانشگاه گفت: «دانشگاه فرهنگیان باید به عنوان یک دانشگاه ملی، فراتر از مرزهای استانی عمل کند. لازمه این تحول، حرکت از اقدامات پراکنده به سوی انسجام ساختاری و اطلاعاتی است.»
وی افزود: «با تدوین یک نقشهراه جامع در حوزه آموزش، پژوهش و مدیریت، میتوان از ظرفیتهای علمی دانشگاه به بهترین شکل بهره برد و به الگویی برای سایر نهادهای آموزشی کشور تبدیل شد.»
تاکید بر ارتقای کیفیت و مسئولیتپذیری جمعی
در ادامه نشست، علی محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان تهران، با تبیین فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره لزوم کیفیت در تربیت معلم، اظهار داشت: «مسیر تحول دانشگاه فرهنگیان آغاز شده است. این مسیر بدون مشارکت و تعامل فعال اعضای هیئت علمی به سرانجام نخواهد رسید. کیفیت باید در تمامی ابعاد آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.»
وی افزود: «امروز بیش از هر زمان دیگری عزم ملی برای ارتقای دانشگاه فرهنگیان وجود دارد و استان تهران به دلیل برخورداری از ظرفیت علمی بالا، باید در این حرکت پیشگام باشد.»
ظرفیتهای علمی مغفول؛ نیازمند برنامهریزی هدفمند
تهمینه بازگیر معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان تهران نیز در این نشست با اشاره به آغاز جلسات هماندیشی منظم اساتید گفت: «دانشگاه فرهنگیان ظرفیت علمی بینظیری دارد که باید به شکلی هدفمند در مسیر تولید محتوا، پژوهشهای کاربردی و ارتقای کیفیت آموزشی به کار گرفته شود.»
وی تاکید کرد: «برگزاری دورههای توانمندسازی برای اساتید جدید، فعالسازی شوراهای تخصصی و اتاق فکر فرهنگی از مهمترین گامها برای حرکت به سوی دانشگاهی نوآور و مرجع در تربیت معلم است.»
استادان پیشرو با تواضع، موتور محرک تحول علمی هستند
شریف کامیاب، معاون توسعه منابع و امور دانشجویی استان تهران؛ روز سهشنبه در نشست دانشیاران دانشگاه، با تأکید بر نقش استادان به عنوان پیشروان علمی و دانشآموختگان پیشتاز، اظهار کرد: «اساتید باید در فضای همکاری و تواضع، یکدیگر را در مسیر فعالیتهای علمی و پژوهشی حمایت کنند. این رفتار نه تنها باعث رشد فردی استادان میشود، بلکه فرهنگ همدلی و پویایی علمی را در دانشگاه نهادینه میکند.»
وی افزود: «استادان ما باید جمع مثبتی در بین همکاران ایجاد کنند. نحوه گفتوگو، برخورد صمیمانه و دعوت مؤثر از همکاران به همکاریهای علمی مانند فعالیت در نشریات، تألیف مقالات و پروژههای پژوهشی، از اهمیت بالایی برخوردار است.»
اعضای هیات علمی: تدوین نقشهراه جامع، مرجعسازی علمی و عدالت آموزشی ضرورت امروز دانشگاه است
در ادامه این نشست، تعدادی از اعضای هیئت علمی استان تهران دیدگاههای خود را در محورهای مختلف ارائه کردند:
هدایتالله تقیزاده: تدوین نقشهراه جامع در حوزههای آموزشی، فرهنگی و نیروی انسانی برای تحقق تحول کیفی
اسد حجازی: کاهش شکاف میان برنامهریزی و اجرا، ارتباط موثر با گروههای علوم اجتماعی
بتول سبزه: همدلی، انسجام در فرآیندهای پژوهشی، عدالت در تحصیلات تکمیلی
محمدرضا پاشایی: فعالسازی نشریات علمی، تولید کتابهای درسی برای دروس فاقد منبع
موسی عبادی: عدالت آموزشی و شفافیت در فرآیند پایاننامهها
علی صادقی: تقویت نقش مراکز استانی در تصمیمگیریهای کلان دانشگاهی
قنبرعلی رودگر: اصلاح سرفصلهای درسی و مرجعسازی علمی در حوزه پایاننامهها
معصومه مقیمی: توجه به اخلاق حرفهای، انگیزهبخشی و شاگردپروری در آموزش
وحید امانی: تلاش جمعی برای ارتقای جایگاه علمی دانشگاه فرهنگیان استان تهران
گامی به سوی دانشگاهی یکپارچه، نوآور و پیشرو در نظام تعلیم و تربیت و تربیت معلم
در پایان این نشست، اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاه بر ضرورت استمرار جلسات تخصصی، تدوین نقشهراه تحول، ارتقای همافزایی علمی و پرهیز از نگاههای جزیرهای تاکید کردند.