Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
تحول در ساختار تعلیم و تربیت، محور نشست مشترک دانشگاه فرهنگیان یزد و آموزش و پرورش استان

در نشست بررسی مسائل دانشگاه فرهنگیان یزد با حضور مشاور رئیس دانشگاه در امور دانشگاه های فرهنگیان استان، بر ضرورت تحول بنیادین در ساختار تعلیم و تربیت رسمی و عمومی، و تقویت همکاری های علمی و اجرایی میان دانشگاه فرهنگیان و آموزش وپرورش استان تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، نشست بررسی مسائل دانشگاه فرهنگیان یزد با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین عین‌اله عابدی مشاور رئیس دانشگاه در امور دانشگاه‌های فرهنگیان استان، علی دهقان مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد، اعضای شورای معاونان، مدیران مناطق و نواحی، و اعضای هیأت‌رئیسه دانشگاه فرهنگیان یزد در محل اداره‌کل آموزش و پرورش استان برگزار شد.
در  این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین عین‌اله عابدی، با ارائه تحلیلی جامع از ضرورت تحول در ساختار تعلیم و تربیت، به تبیین دو رویکرد عمده در نظام‌های مدیریتی و تربیتی جهان پرداخت. 
وی با اشاره به نگرش سیستمی رایج در برخی کشورهای غربی، این الگو را مبتنی بر ساختارهای منظم و عملکرد کنترل‌شده دانست که حتی در صورت ضعف منابع انسانی، می‌تواند نتایجی قابل قبول به بار آورد. 
در مقابل، به نگرش تربیت‌محور اشاره کرد که بر پرورش انسان‌های مؤمن، دغدغه‌مند و مسئول تمرکز دارد؛ نگاهی که به‌ویژه در ابتدای انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس مورد توجه ویژه قرار داشت..
عابدی افزود: هیچ‌یک از این دو رویکرد، به‌تنهایی پاسخ‌گوی نیازهای پیچیده نظام آموزشی امروز نیست. ما باید به تلفیقی هوشمندانه از هر دو برسیم؛ ساختارهای دقیق و منسجم از یک‌سو و تربیت انسان‌های تحول‌آفرین از سوی دیگر. در غیر این صورت، یا در دام ساختارهای بی‌روح می‌افتیم یا در سطح شعار و آرمان باقی می‌مانیم.
مشاور رئیس دانشگاه در امور دانشگاه‌های فرهنگیان استان، همچنین با اشاره به ظرفیت سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، تأکید کرد که استان‌ها نباید در انتظار سیاست‌های مرکز بمانند، بلکه باید با تکیه بر خلاقیت و توان کارشناسی محلی، پیش‌گام اصلاحات آموزشی شوند.
 عابدی، ضمن قدردانی از تعامل سازنده مدیرکل و شورای معاونان آموزش‌وپرورش استان با دانشگاه فرهنگیان، یادآور شد: در حوزه تعلیم و تربیت، معلم مؤمن، دغدغه‌مند و توانمند، مهم‌ترین رکن تحول است؛ اما این معلم باید در بستری نظام‌مند، به‌روز و هماهنگ با ارزش‌های دینی و فرهنگی تربیت شود. 
تحقق این هدف، مستلزم بازنگری جدی در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت کلان نظام آموزشی کشور است.
در ادامه نشست، علی دهقان دهقان مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با تأکید بر تعامل مستمر و سازنده با دانشگاه فرهنگیان، آمادگی این اداره‌کل را جهت برگزاری نشست‌های تخصصی مشترک و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی دانشگاه اعلام کرد. 
وی گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند هم‌افزایی علمی و میدانی هستیم تا بتوانیم مأموریت‌های تربیتی خود را با اثربخشی بیشتر دنبال کنیم.
گفتنی است که طی این نشست، اعضای شورای معاونان و مدیران مناطق، ضمن تشریح مهم‌ترین چالش‌ها، دیدگاه‌ها و نیازهای دانشگاه فرهنگیان در استان، خواستار توجه ویژه به ظرفیت‌های بومی، ارتقای امکانات و توسعه تعاملات علمی و آموزشی شدند و این مطالبات با استقبال مشاور رئیس دانشگاه در امور دانشگاه‌های فرهنگیان استان، همراه شد و مقرر گردید در قالب نشست‌های کارشناسی تخصصی دنبال شود.