رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت تاکید کرد:
انتخاب شایسته ترین معلمان آینده در فرآیند ارزیابی تکمیلی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با اشاره به آغاز ارزیابی تکمیلی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان از مشارکت بیش از ۷۲ هزار نفر در این مرحله خبر داد و آن را یکی از مهم ترین و حساس ترین فرآیندهای جذب معلم در کشور دانست.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه فرهنگیان، ایوب ابراهیمی، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه، روز چهارشنبه ۱۸ تیر در حاشیه بازدید از کانون ارزیابی داوطلبان ورود به دانشگاه در گفتوگو با روابطعمومی ضمن تشریح جزئیات برگزاری کانونهای ارزیابی تکمیلی ویژه داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: از میان ۴۷۰ هزار داوطلب اولیه، ۷۲۳۹۵ نفر وارد مرحله ارزیابی صلاحیتهای عمومی و تخصصی شدهاند تا در نهایت ۲۶ هزار نفر از میان آنها به عنوان معلمان آینده کشور انتخاب شوند.
وی با اشاره به اینکه این آمار معادل ۵.۷ درصد از کل داوطلبان است، افزود: این مسئله اهمیت، حساسیت و ضرورت دقت در انتخاب اصلح را نشان میدهد. بر همین اساس، طی ماههای گذشته اقدامات متعددی برای آموزش ارزیابان، بازطراحی ابزارهای ارزیابی و ارتقاء استانداردها انجام شده است.
ابراهیمی با بیان اینکه شایستگیهای مورد نیاز حرفه معلمی در طراحی ابزارهای جدید لحاظ شده است،گفت: تلاش کردهایم تمامی شاخصهای استعدادیابی، مهارتی، روانشناختی و تخصصی را در داوطلبان بررسی کنیم.
وی ادامه داد: در حوزه سلامت روان نیز با طراحی آزمونهای روانشناختی دقیق، امکان شناسایی نیمرخهای روانی و اختلالات احتمالی فراهم شده تا با شناختی عمیقتر به انتخاب نهایی برسیم.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان از بازبینی و بازآرایی کامل سناریوها و ابزارهای ارزیابی نسبت به سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: امسال برای نخستینبار، غربالگری سلامت پزشکی پیش از کانونهای ارزیابی انجام شده و فرآیند گزینش نیز با همکاری هستههای گزینش آموزش و پرورش استانها از هفته گذشته آغاز شده است.
وی همچنین با اشاره به استفاده از سامانه PSD برای ثبت و تحلیل دادههای ارزیابی، تأکید کرد: تمام فرآیندها بر بستر این سامانه ملی اجرا میشود که امکان ثبت دقیق، تحلیل جامع و تضمین شفافیت را فراهم میآورد.
ابراهیمی در پایان با تأکید بر لزوم تطبیق مداوم ابزارها و استانداردهای ارزیابی با اقتضائات زمان، گفت: ما باور داریم معلم آینده باید با معلم امروز متفاوت باشد؛ بنابراین، انتخاب افراد باید با نگاه به شایستگیهای مورد نیاز آینده و مقتضیات امروز انجام شود تا در دورههای آموزشی به رشد و پختگی لازم برای ایفای نقش خطیر معلمی دست یابند.