اعتبار جهانی زبان فارسی، مسیر روشن برای پویش بین المللی دانشگاه فرهنگیان
حسین امیدی، مدیر امور بین الملل دانشگاه، روز چهارشنبه 11 تیر 1404 در دیدار با آقای دکتر احمد رمضانی، معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد سعدی، پیرامون ایجاد زیرساخت مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (آزفا) در دانشگاه فرهنگیان گفت و گو کرد.
حسین امیدی، مدیر امور بین الملل دانشگاه، روز چهارشنبه 11 تیر 1404 در دیدار با آقای دکتر احمد رمضانی، معاون آموزشی و پژوهشی و عضو شورای نشر بنیاد سعدی، پیرامون ایجاد زیرساخت مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (آزفا) در دانشگاه فرهنگیان گفت و گو کرد.
امیدی در این جلسه گفت شورای نشر بنیاد سعدی متولی نقد و ارزیابی کتب آموزشی فارسی برای غیر فارسیزبانان است و یکی از مهمترین ارکان موفقیت طرح مرکز آزفا دانشگاه فرهنگیان دسترسی به کتب تخصصی مطابق با استانداردهای روز آموزشی است. تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص پاسداشت زبان فارسی و تلاش برای گسترش آن در سطح جهانی و همچنین نگاه تحولی دکتر رجبعلی برزویی، ریاست محترم دانشگاه، به حضور موثر و پر رنگ دانشگاه در عرصه های جهانی و کسب مرجعیت علمی تعلیم و تربیت اسلامی در منطقه و جهان اسلام، موجب شد که ظرفیت و اعتبار جهان زبان فارسی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد چراکه زبان فارسی می تواند مسیری روشن برای حضور بین المللی دانشگاه ترسیم نماید. البته باید ابعاد مختلف طرح مورد بررسی قرار بگیرد و در این زمینه از تجربیات بنیاد سعدی استفاده می کنیم.
رمضانی افزود آموزش فارسی به غیرفارسی زبانان نیازمند تقویت فعالیت های پژوهشی و تثبیت هویت پژوهشی حوزه آزفا است. آموزش باید متکی بر پژوهش باشد و بدون تحقیق و پژوهش علمی، آموزش به صورت تجربی و غیرعلمی پیش خواهد رفت و بی شک فعالیتهای آموزشی در کشور همواره نیازمند پشتوانه پژوهشی است. ارتقای دانش تخصصی کارشناسان و مدرسان زبان فارسی در زمینه طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامههای آموزشی برای فارسیآموزان نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. «برنامه درسی» و انواع آن شامل «قصد شده»، «اجرا شده»، «آزمون شده» و «کسب شده» و عناصر کلیدی آن از جمله اهداف، محتوا، تجربههای یادگیری و شیوههای ارزشیابی نیز از نکات مهم در این رابطه است. «برنامه درسی تنها یک فهرست از دروس و محتوا نیست، بلکه نقشهای جامع برای هدایت یادگیری است که باید با توجه به نیازهای یادگیرندگان و شرایط محیطی طراحی شود.» در ادامه مراحل تهیه و تدوین برنامه درسی بر اساس مدلهای معتبر جهانی از دیدگاه اندیشمندانی چون تایلر، تابا، سیلور و الکساندر و هاکینز، به همراه مثالهای کاربردی در حوزه آموزش زبان فارسی، مورد بحث قرار گرفت.
امیدی در خصوص برگزاری مجموعه کارگاه های بین المللی در راستای توانمندسازی منابع انسانی و ارتقای کیفیت آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان در دانشگاه فرهنگیان با همکاری بنیاد سعدی اعلام کرد که دو طرف به توافق خوبی رسیده اند و در آینده ای نزدیک شاهد برگزاری کارگاه های تخصصی در دانشگاه خواهیم بود.