معاون فرهنگی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان:
برنامه ریزی برای رویدادهای فرهنگی و تربیتی جدید با تقویت برنامه های موفق سال های گذشته
معاون فرهنگی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان از برنامه ریزی های معاونت فرهنگی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان برای فراهم کردن زمینه حضور گسترده و حداکثری دانشجومعلمان در برنامه های متنوع فرهنگی و تربیتی این دانشگاه خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، حمیدرضا ابراهیمی، معاون فرهنگی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان در مصاحبه با روابط عمومی این دانشگاه ضمن اشاره به نقش مهم معلمان در تربیت نسل آینده کشور گفت: معاونت فرهنگی همواره در صدد طراحی برنامه های فرهنگی برای دانشجومعلمان، متناسب با نیازهای دانش آموزان و در راستای تحولات آینده است.
ابراهیمی با تاکید بر اهمیت ساحت های شش گانه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: با توجه به ساحت های شش گانه تربیتی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دانشجومعلمان باید توانایی تعلیم و تربیت در این ساحت ها را کسب کنند. از همین رو لازم است معلمان در کنار استعداد، توانایی و ظرفیت حرفهای معلمی به آموزه هایی در حوزه عبادی و اعتقادی نیز مجهز باشند و آن را در فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان به شکلی روزآمد به کار گیرند.
وی بر ضرورت تقویت و ادامه برنامههای موفق سالهای گذشته تأکید کرد و افزود: برای سال تحصیلی جدید در پی تقویت برنامه هایی مانند طرح سنجش سواد قرآنی هستیم تا همه ی دانشجو معلمان ضمن ارتباط عمومی با قرآن، به توانایی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم در زمان فارغ التحصیلی دست یابند.
ابراهیمی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت مجموعههای فعال در حوزه معارف دینی در کشور، گفت: در تعاملی سازنده با موسسه جوانان آستان قدس رضوی، دو گروه از دانشجومعلمان در دورههای "بینهایت" این مجموعه به صورت کاملا رایگان شرکت کردند و از مزایای آن بهرمند شدند.
معاون فرهنگی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان مباحث مربوط به انقلاب اسلامی، اندیشههای امامین انقلاب و دفاع مقدس را از دیگر زمینه های فعالیت معاونت فرهنگی معرفی کرد و افزود: با توجه به شناسایی 1029 شهید دانشجومعلم در دوران دفاع مقدس، اجلاسیه های شهدای دانشجو معلم در سراسر کشور در حال برگزاری است. این اجلاسیه ها صرفاً یک یادواره و مراسم نیستند، بلکه مجموعه ای از یک بسته جامع فرهنگی، هنری و اجتماعی هستند که دربستر زمان شکل میگیرند، در زمان اجلاسیه به اوج خودش می رسند و پس از برگزاری برنامه نیز در قالب تولیدات فرهنگی- هنری مانند کتاب و تئاتر تداوم یافته و در اختیار نسل آتی قرار می گیرند .
وی با اشاره به برگزاری طرح "کتاب به قیمت مطالعه" در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی، طرح "جشنواره اقوام" با هدف وحدت بخشی و توجه به آداب، رسوم و آیین ایرانی و جشنواره های مختلف تئاتر و سرود گفت: هدف ما شمول طرحها و پوشش حداکثری علایق و سلایق دانشجومعلمان در چارچوب سند تحول است و از همین رو برنامه ریزی و حمایت لازم برای تحقق برنامههای مختلف در جهت مشارکت حداکثری اقشار مختلف دانشجو معلمان در نظر گرفته شده است.
وی رویکرد دیگر معاونت فرهنگی و تربیتی را حمایت از ابتکارات دانشجو معلمان متناسب با نیازهای استانی و فرهنگ بومی در قالب جشنوارهها، نشستها و همایشها در استان هاعنوان کرد.
معاون فرهنگی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به ظرفیت کانونهای فرهنگی و اهمیت تشکلهای دانشجویی گفت: کانونها وتشکلها، بستر فوق العادهای را برای فعالیتهای داوطلبانه و متناسب با علایق دانشجو معلمان ایجاد می کند و زمینه رشد و بالندگی اندیشههای فرهنگی و هنری را فراهم می سازد. از همین رو برنامه ریزی مناسب در جهت صدور اعتبارنامه برای کانونهای فرهنگی و هویت بخشی به کانونها و مسئولان کانونها در بستر ملی مد نظر است.
ابراهیمی ادامه داد: انجمنهای علمی بخشی پویا و پویا کننده فعالیتهای علمی و حرفهای دانشجومعلمان است و بسیاری از فعالیتهایی که در قالب آموزش رسمی امکان پیگیری ندارند در قالب انجمنهای علمی قابل پیگیری هستند.
وی با اشاره به حمایت معاونت فرهنگی از نشریات اجتماعی، فرهنگی و علمی گفت: برنامه ریزی هایی برای تقویت، ارزیابی و به روزرسانی کیفیت فنی و محتوایی این نشریات صورت گرفته که نقش بسزایی در رشد و ارتقای نشریات دانشجویی دارد.
معاون فرهنگی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان ضمن اشاره به اردوهای دانشجویی به عنوان بخش مهمی از فعالیت های معاونت فرهنگی افزود: علاقهمند هستیم که وضعیت همه ی اردوها از جمله اردوهای زیارتی مانند پیاده روی اربعین و زیارت اولی برای مشهد مقدس و همچنین سایر اردو ها مانند راهیان مقاومت، راهیان نور، راهیان پیشرفت، اردوهای ایران شناسی و اردوهای علمی که می توانند به عنوان مکمل دروس دانشجو معلمان به رشد و بالندگی آن ها کمک کند، سامان بیشتری پیدا کند.
ابراهیمی ازنقش گفتگوهای آزاد، نشستهای علمی و فرهنگی، تشکلهای اسلامی و کرسی های آزاد اندیشی در افزایش پویایی دانشگاه سخن گفت و افزود: تقویت و حمایت از این مباحث جزو سیاست های کاری معاونت فرهنگی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان است.
وی در پایانبا اشاره به لزوم توجه به بحث مهدویت در تربیت دانشجو معلمان، افزود: موضوع مهدویت که در سند تحول نیز به عنوان موضوعی امید بخشی به آن اشاره شده و جامعه را برای حضور امام عصر (ع) آماده می کند، به عنوان یکی از برنامه های ویژه ی معاونت فرهنگی و تربیتی در تربیت دانشجو معلمان در دستور کار قرار گرفته است.