Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان:

ضرورت حرکت نظام آموزش عالی به سوی هوش مصنوعی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان ضمن اشاره به ضرورت همسویی آموزش عالی با تحولات هوش مصنوعی، بر لزوم تدوین چهارچوب های حقوقی، فقهی و اخلاقی در بهره برداری از این فناوری نوین تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، حجت الاسلام و المسلمین سید نقی موسوی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه، بر ضرورت استقبال گزینشگرانه، عقلانی و مبتنی بر فلسفه ایرانی اسلامی با موضوع هوش مصنوعی تاکید کرد و افزود: اتخاذ رویکردهای افراطی، اعم از تکنولوژی‌هراسی یا خوش‌بینی مطلق، در مواجهه با فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی، رویکردی صحیح و واقع‌بینانه نیست.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌هایی به‌منظور تدوین سند جامع توسعه هوش مصنوعی، اظهار داشت: این سند نوع مواجهه، تلقی و انگاره دانشگاه فرهنگیان نسبت به حضور و نقش‌آفرینی هوش مصنوعی را مشخص خواهد ساخت.

موسوی با تاکید بر اینکه در این سند، هوش مصنوعی به‌عنوان «مدیر یار»، «معلم یار» و «استاد یار» و به بیان دیگر یاور نیروی انسانی تلقی شده و نه تهدید یا جایگزینی برای آن، گفت: هوش مصنوعی تا اطلاع ثانوی جایگزین معلم نخواهد بود و از همین‌رو، تقویت انگاره «معلم یار» ضرورتی راهبردی در مواجهه با این فناوری نوین به‌شمار می‌رود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان با اشاره به فرهنگ و ارزش خاص هر فناوری، از لزوم چهارچوب گذاری حقوقی، فقهی و اخلاقی در مسیر استفاده از هوش مصنوعی سخن گفت و افزود: تدوین آداب‌نامه هوش مصنوعی، به‌منظور تنظیم نحوه ورود این فناوری به عرصه آموزش، آموزش عالی و به‌ویژه تربیت معلم، امری ضروری است؛ چراکه هر فناوری، حامل فرهنگ و ارزش‌های خاص خود است و در فرآیندهای پژوهشی نیز باید سهم و نقش هوش مصنوعی به‌صورت دقیق و شفاف مشخص شود.

موسوی با تاکید بر ضرورت آموزش عمومی هوش مصنوعی به مثابه یک تکنولوژی نوین گفت: نحوه بهره‌برداری صحیح از هوش مصنوعی، فرهنگ‌سازی و توانمندسازی اعضای هیات علمی و دانشجومعلمان و همچنین تبیین نوع تلقی درست از این فناوری، از جمله فعالیت‌های مهمی است که مورد توجه قرار گرفته است.

وی در پایان از توسعه فیزیکی آزمایشگاه‌های علوم در کنار راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مجازی مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی سخن گفت و تصریح کرد: ایده اصلی بهره‌گیری از ظرفیت هوش مصنوعی برای شبیه‌سازی موقعیت‌های آموزشی و کارورزی است که زمینه‌ساز طراحی موقعیت‌های متنوع یادگیری و تصمیم‌گیری برای دانشجومعلمان در کلاس‌های درس خواهد بود.