Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
رئیس مجلس شورای اسلامی:

برگزاری دوره آموزشی برای دانش آموختگان باهوش و توانمند و به کارگیری در آموزش و پرورش؛ سرعت عمل بالا و کاهش هزینه ها

علی لاریجانی  با اشاره به اینکه در کشور دانش آموختگان دانشگاهی زیادی داریم که می توان از آنها استفاده کرد، گفت: می توان از بین همین دانش آموختگان افراد باهوش و توانمند را انتخاب و پس از یک دوره مهارت آموزی، از آنها در آموزش و پرورش استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی دوم اردیبهشت ماه در دیدار با علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و مدیران و معاونان این وزارتخانه طی سخنانی با بیان اینکه معلمین ستون اصلی تحول و حرکت پایدار آموزش و پرورش هستند، گفت: برای تحول در آموزش و پرورش باید روی معلمین تمرکز کرد همچنان که در بحث اسلامی شدن دانشگاه ها نیز این موضوع مطرح بود که محور اسلامی شدن را اساتید بگذارید تا تحول صورت گیرد، یک معلم اصل فکر و سازندگی است و می تواند حرکت قوی را در آموزش و پرورش ایجاد کند بنابراین منجی آموزش و پرورش معلمین هستند و باید روی آنها سرمایه گذاری کرد. 
 
وی با اشاره به سخنان مسئولین وزارت آموزش و پرورش درباره کمبود نیروی انسانی و تزریق دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان از سال 95 گفت: چندان لزومی ندارد که تنها از یک دانشگاه خاص نیرو بگیرید. ما دانش آموختگان دانشگاهی زیادی داریم که می توان از آنها استفاده کرد.
 رئیس مجلس شورای اسلامی برهمین اساس گفت: شاید در 5 دهه قبل لازم بود دانشگاهی برای تربیت معلم داشته باشیم و افراد دیپلمه را آموزش دهیم، اما در حال حاضر که 42 درصد دانش آموختگان دانشگاهی بیکار هستند می توان به جای تربیت نیروی دیپلمه، یک دوره مهارتی برای این دانش آموختگان دانشگاهی برگزار  و از آنها استفاده کرد. اینگونه سرعت عمل هم بالا رفته و کاهش هزینه را هم به دنبال دارد.
 
لاریجانی افزود: متأسفانه یکی از مشکلات کشور این است که کشور را پرخرج اداره می کنیم و لذا همیشه کمبود منابع داریم. به عنوان مثال در سال گذشته 180 هزار میلیارد تومان درآمد داشتیم که 30 هزار میلیارد تومان صرف بودجه عمرانی و 150 هزار میلیارد تومان صرف بودجه جاری شده است.
 
وی با اشاره به توازن تعداد بین دانش آموزان با تعداد مدارس، گفت: هم اکنون حدود 12 میلیون دانش آموز در کشور داریم که 103 هزار مدرسه برای این تعداد دانش آموز در کشور و جود دارد در حالی که در کشور ترکیه با همین تعداد دانش آموز تنها 60 هزار مدرسه وجود دارد، هزینه های سربار ما بسیار زیاد است و بین معلمان و وزیر فاصله ها و رده های زیادی وجود دارد، همچنین یکی از محورها و مشکلات معلمین نیز به گفته خودشان تبعیض بین دریافتی حقوق است که قانون خدمات مدیریت کشوری برای همین موضوع به وجود آمده تا بین دریافتی های دولت توازن ایجاد کند و این موضوع هم دست دولت است.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این روز ها در کشور بیماری مدرک گرایی داریم، نگرانم به این موضوع تأسی کرده و آن را باب کنند و این موضوع به رخلاقیت و ابتکارات لطمه بزند.

وی، با بیان اینکه اگر بخواهیم حرکت سازنده ای در کشور ایجاد شود باید به رکن آموزش و پرورش توجه کرد، با اشاره به سند تحول آموزشی، اظهار داشت: قبول دارم که سند تحول مهمی در دستور کار داریم و از بسیاری از بخش های دیگر کشور جلوتر هستیم و برای تصویب آن هم زحماتی کشیده شده و با تدوین نقشه راه این سند تحول یک پله نیز به اجرا نزدیک تر شده ایم.
 
وی ادامه داد: اجرای سند تحول نیازمند همفکری همه مردم است و من چنین حالی را در کشور نمی بینم، اکنون که به خاطراتم رجوع می کنم چیزی خاطرم نیست و این به این دلیل است که یک پارادایم مثلثی برای این سند تحول در کشور نیست. لذا تا این همگرایی به وجود نیاید با نگارش سند و تزریق پول این خلأ جبران نمی شود.
 
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه سخنان خود خطاب به معاونین و مدیران وزارت آموزش و پرورش گفت: روی این مسئله که چطور می توان اجرای سند تحول را به یک فهم مشترک تبدیل کرد، تمرکز کنیم؛ باید اولویت هایی از دل این سند برای برنامه ششم توسعه اخذ کنیم و آن را به یک جریان و وفاق ملی در کشور تبدیل کنیم. البته در کل نظام توسعه همین موضوع وجود دارد که تا در دل مردم قرار نگیرد، توسعه رخ نمی دهد.
 
لاریجانی با اشاره به لزوم واگذاری امور به مردم، گفت: مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری فرمودند که اقتصاد را مردمی کنید. حالا سوال اینجاست که آیا این موضوع تنها مربوط به اقتصاد می شود؟ اگر اقتصاد دولتی باشد موفق نیست. همچنین آموزش و پرورش را هم می توان به کسانی که علاقه مند و اهل هستند واگذار کرد. در بحث اصل 44 هم این موضوع به سختی اجرا می شود. بخش های دولتی خیلی خصوصی نمی شوند و از دولتی بودن درآمدند و به جنس دیگری از دولتی بودن تبدیل شدند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متأسفانه در کشور بیماری مصرف گرایی داریم و موضوعاتی مانند کنکور، تست زدن و داشتن مدرک در کشورمان با آن چیزی که برای آموزش و پرورش در دنیا مطرح است، تفاوت دارد .در دنیا هدف آموزش و پرورش خلاقیت گرایی و کارآفرینی است اما این موضوعات با خلاقیت گرایی و کارآفرینی هم سنخ نیست لذا نگرانم این موضوع به شما مدیران تأسی کند و بحث هایی مثل کنکور و تست زدن به رشد خلاقیت و ابتکارات لطمه بزند. چرا که ما بیش از اینکه به مدرک نیاز داشته باشیم به افراد خلاق و کار آفرین نیاز داریم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: شاید این رویکرد که افراد را صاحب حرفه کنید برای کشور ضرورت داشته باشد البته ممکن است نیازمند سرمایه گذاری باشد اما اگر برنامه روشنی داشته باشید مجلس هم می تواند کمک کند؛ کاستی های بودجه آموزش و پرورش واقعا درست است اما نیازمند برنامه روشن برای بهینه سازی منابع هستیم.