معاونت سنجش شایستگی های منابع انسانی
با عنایت به اسناد فرادستی در ارتباط با چشماندازها و ماموریتهای آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در محقق ساختن اهداف عالی نظام تربیتی کشور، میتوان به صراحت گفت که بدون معلمانی توانمند و کارآمد، هیچ تحول و اصلاحی در فرآیندهای آموزش و یادگیری رخ نخواهد داد. دانشگاه فرهنگیان به عنوان نهاد حاکمیتی متولی تربیت معلم، با دغدغه پرورش معلمان فاخر و توانمند برای تربیت نسلی شایسته، همواره مسأله کیفیت را به عنوان اصلی مهم و جدی در نظر داشته است. دانشگاه فرهنگیان ذیل ساختار مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در قالب سه بخشِ «معاونت سنجش شایستگیهای حرفهای »، «معاونت نظارت بر توسعه سرمایه انسانی» و «معاونت نظارت ، ارزیابی وتعالی سازمانی» اقدامات شایستهای در جهت تضمین کیفیت تربیت معلم انجام داده و برنامههایی بنیادین در زمینه تضمین کیفیت در نظام تربیت معلم و همچنین نظام آموزشی در دست اجرا و یا تدوین دارد. در این زمینه، «معاونت سنجش شایستگی های منابع انسانی» دانشگاه، علاوه بر طرحهای جاری کیفیتسنجی منابع انسانی دانشگاه، با عنایت به اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و خصوصا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مبانی نظری و زیرنظامهای آن و نیز با مطالعه تجربیات سایر نظامهای آموزشی، اقدام به تدوین برنامه جامعی برای سنجش شایستگی های حرفهای معلمان خروجی دانشگاه کرده است. این برنامه تاکنون در ده دوره برای مهارتآموزان حرفه معلمی (موضوع ماده 28 اساسنامه دانشگاه) اجرا شده و در حال حاضر اجرای آن برای دانشجومعلمان نیز در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده است.
اهداف ارزشیابی شایستگی های حرفه ای معلمی عبارتند از :
- جهت دهی به فر آیند یادگیری و آموزش
- سنجش اثر بخشی
- پاسخگویی و اطلاع رسانی
- انگیزه بخشی
- تصمیم یاری
- تضمین کیفیت
اجرای ارزشیابی جامع شایستگی های حرفهای معلمی برای مهارتآموزان و دانشجومعلمان، بر اساس اسناد بالادستی و داخلی متعددی انجام میشود. ارزشیابی شایستگی های معلمی افراد در سه حیطه تخصصی، حرفهای و (عمومی) تربیتی- فرهنگی انجام میشود.
انتظارات سازمانی از معاونت سنجش عبارتند از :
- تدوین شاخص ها ، استانداردها و ابزارهای سنجش شایستگی های سرمایه انسانی
- برنامه ریزی و اجرای آیین نامه ارزشیابی صلاحیت حرفه معلمی وِژه مشمولان
- مدیریت( برنامه ریزی ، توسعه و غنی سازی ) بانک سوالات آزمون ها و ابزارهای سنجش و ارزیابی
- اجرای آزمون های دانشگاه برای گروهای هدف
- تشکیل کانون های ارزیابی برای ارزیابی و سنجش صلاحیت ورودی های آموزش و پرورش و دانشگاه
- برنامه ریزی و اجرای نظام سنجش و پایش استاندارد شایستگی های حرفه ای سرمایه انسانی
- پیگیری صدور گواهینامه های صلاحیت حرفه ای مشمولان و تحویل به ذینفعان
- رسیدگی به شکایات و اعتراضات گروه های مورد ارزیابی و تهیه پاسخ های قانونی و مستدل برای ارایه به مراجع پیگیر
- پیگیری امور مرتبط با انعقاد تفاهم نامه ها و پیگیری حسن اجرای آن
- تدوین گزارش ها و جمع آوری مستندات مربوط به نهادهای ذیربط و تهیه بانک مستندات
- تشکیل کمیته بهره وری و ارزیابی میزان بهره وری کارکردهای دانشگاه در سطح ستاد و صف
- رصد و پایش کیفیت و کمیت برگزاری دوره های پودمان آموزشی مهارت آموزی (ماده 28 اساسنامه)