اولین کارگروه بازنگری ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان برگزار شد
اولین کارگروه بازنگری ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان روز یکشنبه ۱۸ آبان، با حضور ساجد یعقوب نژاد سرپرست مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه و اعضای کارگروه، در محل این مرکز برگزار شد.
در آغاز جلسه، یعقوبنژاد ضمن گرامیداشت ایام فاطمیه، از اعضای کارگروه بهدلیل همراهی، دغدغهمندی و مسئولیتپذیری حرفهای در مسیر ارتقای نظام ارزیابی عملکرد استادان در حوزههای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی قدردانی کرد.
وی با اشاره به مأموریت مرکز نظارت، بیان کرد: دستیابی به اهداف کلان و خرد تربیت معلم، حرکت در مسیر تضمین کیفیت، کاهش خطاهای فرآیندی و همسویی با استانداردهای ملی و بینالمللی در نظام جامع کیفیت، از اولویتهای محوری این مرکز است و این مسیر با جدیت در حال پیگیری است.
یعقوب نژاد تأکید کرد که در دانشگاه فرهنگیان، «تربیت معلم» تنها به کسب توانمندیهای علمی و حرفهای محدود نمیشود، بلکه محور اصلی، پرورش معلمان متعهد، بااخلاق و اثرگذار در تربیت نسل آینده کشور است. از این رو، ارزیابی عملکرد، باید فراتر از سنجش فعالیتهای اجرایی و علمی باشد و شاخصهای تعهد اخلاقی، الگو بودن برای دانشجومعلمان، رعایت شأن معلمی و رفتار تربیتی و اخلاق حرفهای را نیز دربرگیرد.
در ادامه، اعضای کارگروه به بررسی چالشهای موجود در نظام ارزیابی فعلی، تحلیل فرآیندها، تبادل تجربیات علمی و حرفهای و بررسی الگوهای ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی در دانشگاههای معتبر ملی و بینالمللی پرداختند.
در جمعبندی جلسه، سرپرست مرکز نظارت، طراحی یک الگوی بومی ارزیابی عملکرد مبتنی بر «نظام تربیت معلم حرفهای و تربیتی/اخلاقی» را مهمترین اولویت دانشگاه دانست و اظهار کرد: این الگو باید سه محور اصلی را همزمان دربرگیرد: شایستگی علمی، شایستگی حرفهای و شایستگی تربیتی/اخلاقی.
وی همچنین سادهسازی فرآیندهای ارزیابی، بهرهگیری از روشهای ترکیبی (دادههای کمی و کیفی همزمان)، استفاده از بازخورد ۳۶۰ درجه و ترویج فرهنگ خودارزیابی و ارزیابی مستمر را مهمترین راهکارهای ارتقای کیفیت و نهادینهسازی تربیت اخلاقی در محیطهای آموزشی دانست و تأکید کرد که ارزیابی عملکرد باید در جهت رشد، خودآگاهی و تربیت معلمانی متعهد و اخلاقمدار انجام شود.