Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

اولین کارگروه بازنگری ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان برگزار شد

اولین کارگروه بازنگری ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان با هدف بررسی چالش های موجود در نظام ارزیابی فعلی و همسویی نظام جامع کیفیت با استانداردهای ملی و بین المللی، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، یکشنبه ۱۸ آبان 1404، اولین کارگروه بازنگری ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان با حضور ساجد یعقوب نژاد، سرپرست مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه و اعضای کارگروه، در محل این مرکز برگزار شد.

در آغاز جلسه، یعقوب‌نژاد ضمن تسلیت ایام فاطمیه، از اعضای کارگروه به‌دلیل همراهی، دغدغه‌مندی و مسئولیت‌پذیری حرفه‌ای در مسیر ارتقای نظام ارزیابی عملکرد استادان در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی قدردانی کرد.

وی با اشاره به ماموریت های محوری مرکز نظارت، گفت: دستیابی به اهداف کلان و خرد تربیت معلم، حرکت در مسیر تضمین کیفیت، کاهش خطاهای فرآیندی و همسویی با استانداردهای ملی و بین‌المللی در نظام جامع کیفیت، از اولویت‌های محوری این مرکز است و این مسیر با جدیت در حال پیگیری است.

سرپرست مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با اشاره به گستردگی شاخص های ارزیابی عملکرد در تربیت معلم، گفت: در دانشگاه فرهنگیان، «تربیت معلم» تنها به کسب توانمندی‌های علمی و حرفه‌ای محدود نمی‌شود، بلکه محور اصلی، پرورش معلمان متعهد، بااخلاق و اثرگذار در تربیت نسل آینده کشور است. از این رو، ارزیابی عملکرد، باید فراتر از سنجش فعالیت‌های اجرایی و علمی باشد و شاخص‌های تعهد اخلاقی، الگو بودن برای دانشجومعلمان، رعایت شان معلمی و رفتار تربیتی و اخلاق حرفه‌ای را نیز دربرگیرد.

در ادامه، اعضای کارگروه به بررسی چالش‌های موجود در نظام ارزیابی فعلی، تحلیل فرآیندها، تبادل تجربیات علمی و حرفه‌ای و بررسی الگوهای ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های معتبر ملی و بین‌المللی پرداختند.

در جمع‌بندی جلسه، سرپرست مرکز نظارت، طراحی یک الگوی بومی ارزیابی عملکرد مبتنی بر «نظام تربیت معلم حرفه‌ای و تربیتی-اخلاقی» را مهم‌ترین اولویت دانشگاه دانست و اظهار کرد: این الگو باید سه محور اصلی شایستگی علمی، حرفه‌ای و تربیتی-اخلاقی را هم‌زمان دربرگیرد.

یعقوب نژاد همچنین ساده‌سازی فرآیندهای ارزیابی، بهره‌گیری از روش‌های ترکیبی (داده‌های کمی و کیفی همزمان)، استفاده از بازخورد ۳۶۰ درجه و ترویج فرهنگ خودارزیابی و ارزیابی مستمر را مهم‌ترین راهکارهای ارتقای کیفیت و نهادینه‌سازی تربیت اخلاقی در محیط‌های آموزشی دانست و تاکید کرد که ارزیابی عملکرد باید در جهت رشد، خودآگاهی و تربیت معلمانی متعهد و اخلاق‌مدار انجام شود.