جنبش دانشجویی جنبشی چند ساحتی است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو با اشاره با ماهیت چند ساحتی جنبش دانشجویی از اهمیت نقش آفرینی دانشجومعلمان در چارچوب جنبش دفاعی در عرصه های مختلف علمی، فناوری و فرهنگی سخن گفت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، حجتالاسلاموالمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با حضور در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که در پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجوی ۱۶ آذر گفت: جنبش دانشجویی، جنبشی چندساحتی است.
وی با اشاره به حوادث روز ۱۶ آذر و قیام دانشجویان علیه آمریکا و استکبار افزود: روایتهای شهید چمران و دکتر شریعتی از این روز، روایتهایی سوزناک و دردناک است. این قیام نشان داد که هویت دانشجو، در کنار علم، تحصیل و مهارتمحوری، با جنبش دانشجویی معنا مییابد. جنبش دانشجویی فقط سیاسی نیست، بلکه جنبش دفاعی را نیز شامل میشود. در دوران دفاع مقدس بخش عظیمی از دانشجویان در جنبش دفاعی فعالیت داشتند و امروز نیز دانشجویان در حوزههای مختلف علمی، فناوری و فرهنگی در چارچوب جنبش دفاعی مشغول فعالیت هستند. جنبش دانشجویی ماهیتی چندساحتی دارد و باید از هرگونه تحریف در مسیر و اهداف آن جلوگیری شود.
وی با اشاره به سیر تکامل تاریخی تربیتمعلم در ایران، بر اهمیت تداوم فعالیت دانشگاه فرهنگیان و نقش آن در تربیت دانشجومعلمان آیندهساز کشور تأکید کرد.
خسروپناه در پاسخ به سخنان و مطالبات نمایندگان تشکلهای دانشجویی گفت: اصل دغدغههای مطرحشده بهجاست. از همینرو پیشنهاد میدهم از همه تشکلها در سراسر کشور، تعدادی نماینده با رأی دانشجویان انتخاب شوند و بهعنوان هیأت اندیشهورز دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ذیل شورای ستاد تعلیم و تربیت تشکیل جلسه دهند. این هیأت اندیشهورز باید با استدلال و منطق، نظرات خود را در زمینههای تعلیم و تربیت اعلام کند تا یک ساختار تصمیمسازی مستمر شکل بگیرد.
وی ادامه داد: از زمانی که بنده دبیر شورا شدهام، یکی از اولویتهای ما اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و مصوبههای متعددی نیز در این زمینه تصویب شده است. سند تحول بنیادین در ریل اجراییسازی قرار دارد و پیشبرد ۲۰ درصدی آن نیز اقدامی ارزنده محسوب میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر مطالبهگری در چارچوب امکانات و شرایط موجود گفت: باید مقتضیات کشور را در زمان مطالبهگری در نظر گرفت و به اقدامات انجامشده در مسیر تحقق چشمانداز دانشگاه فرهنگیان نیز توجه داشت.
وی با اشاره به تعریف عدالت آموزشی اظهار کرد: در حوزه عدالت آموزشی دو سؤال مطرح است؛ نظریه عدالت آموزشی چیست؟ الگوی حکمرانی ما در عدالت آموزشی چیست؟ ما به این دو سؤال نظری پاسخ دادهایم و اقدامات عملی نیز در جهت اجرای عدالت آموزشی و توسعه دانشگاه فرهنگیان در حال انجام است و ارادهای جدی برای تحقق عدالت آموزشی وجود دارد.
خسروپناه با تأکید بر اینکه در نظام تعلیم و تربیت، اصل بر حاکمیت آموزشوپرورش است گفت: مردمیسازی آموزشوپرورش بهمعنای خصوصیسازی نیست؛ مردم باید مشارکت کنند، اما حکمرانی حاکمیت باید در آموزشوپرورش اعمال شود.
وی با اشاره به دغدغه کمبود فضای خوابگاهی دانشگاه فرهنگیان گفت: ساخت خوابگاه در شأن دانشجومعلمان کار بسیار مهمی است که امیدواریم با تأمین بودجه دولتی و مردمی محقق شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت فعالیت تشکلهای دانشجویی تصریح کرد: بهشرط رعایت اخلاق و منطق، هیچ محدودیتی در برگزاری فعالیتهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و علمی وجود ندارد و باید امکانات فیزیکی و بودجه لازم در اختیار دانشجومعلمان قرار گیرد.
وی در پایان، ضمن تأکید بر اتخاذ تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس نظرات فرهیختگان و کارشناسان گفت: تمامی تصمیمات اتخاذشده مبتنی بر بررسیهای کارشناسانه بوده و موضوعات مختلف در جلسات متعدد مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.