Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

ششمین همایش ملی «دانش آموزش محتوا (PCK) در آموزش زبان و ادبیات فارسی» در دانشگاه فرهنگیان مازندران برگزار شد

ششمین همایش ملی «دانش آموزش محتوا در آموزش زبان و ادبیات فارسی (PCK)» با حضور مسئولان دانشگاه فرهنگیان، اعضای هیأت علمی، معلمان و دانشجومعلمان، در پردیس دکتر شریعتی ساری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، ششمین همایش ملی «دانش آموزش محتوا در رشته آموزش زبان و ادبیات فارسی (PCK)» روز پنج‌شنبه ۲۰ آذرماه، با حضورسیدنقی موسوی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، لطف‌الله مهدوی، رئیس دانشگاه فرهنگیان مازندران، جمعی از اعضای هیأت علمی، معلمان و دانشجومعلمان، در پردیس دکتر شریعتی ساری برگزار شد.

در آیین افتتاحیه این همایش، اهداف برگزاری تبیین و بر جایگاه رویکرد دانش‌آموزش محتوا در ارتقای کیفیت تدریس زبان و ادبیات فارسی و نقش آن در تربیت معلمان حرفه‌ای تأکید شد.

سخنرانان با اشاره به ضرورت بازنگری در شیوه‌های سنتی آموزش ادبیات، طراحی تدریس مبتنی بر فهم عمیق متن، تقویت مهارت‌های زبانی و پرورش تفکر انتقادی در دانش‌آموزان را از الزامات آموزش اثربخش عنوان کردند.

همچنین تأثیر هوش مصنوعی در فرایند یادگیری، بهره‌گیری هدفمند از فناوری‌های نوین آموزشی و بهبود برنامه‌های میدانی و کارورزی معلمان در مدارس، از محورهای اصلی این بخش از همایش بود.

در ادامه، پنل‌ها و کارگاه‌های تخصصی با حضور مؤلفان کتاب‌های درسی ادبیات فارسی و استادان حوزه آموزش زبان و ادبیات برگزار شد.

در این نشست‌ها، شرکت‌کنندگان به بررسی نمونه‌های عینی تدریس، روش‌های نوین آموزش شعر و نثر، شیوه‌های استفاده از ابزارهای دیجیتال و هوش مصنوعی در طراحی محتوا و ارزشیابی یادگیری، و نیز چگونگی ایجاد پیوند مؤثر میان برنامه درسی، کتاب‌های درسی و تجارب عملی کلاس درس پرداختند. فضای تعاملی این جلسات، زمینه طرح پرسش‌ها، انتقال تجربیات میدانی و تبادل نظر میان اساتید، معلمان و دانشجومعلمان را فراهم کرد.

در جمع‌بندی این همایش، تأکید شد که رویکرد دانش‌آموزش محتوا می‌تواند به‌عنوان چارچوبی راهبردی، زمینه تعمیق یادگیری، ارتقای سواد ادبی و تقویت توانمندی‌های حرفه‌ای معلمان زبان و ادبیات فارسی را فراهم سازد. همچنین مقرر شد نتایج پژوهش‌ها و مقالات برگزیده همایش، پس از طی مراحل داوری علمی، در قالب مجموعه‌ای مدون منتشر و در اختیار جامعه علمی و آموزشی قرار گیرد.