هفتمین همایش ملی کلاس های چندپایه به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه برگزار شد
هفتمین همایش ملی کلاس های چندپایه با حضور اساتید، معلمان، پژوهشگران و دانشجومعلمان، با محوریت پژوهش های نوین و چالش های آموزشی کلاس های چندپایه، در دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه، هفتمین همایش ملی کلاسهای چندپایه، روز دوشنبه ۲۴ آذرماه، با حضور جمعی از اساتید برجسته، معلمان، پژوهشگران، دانشجومعلمان و مدعوین ویژه، در سالن همایش شهید سلیمانی برگزار شد.
در آیین افتتاحیه این همایش، عظیم عظیمی رئیس دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه و رئیس همایش، ضمن تبریک هفته پژوهش و خیرمقدم به میهمانان، بر اهمیت و جایگاه تحقیق و پژوهش در پیشرفت جوامع تأکید کرد و گفت: پیشرفت و توسعه امروز بشر مرهون تلاش پژوهشگران است و نظام تعلیم و تربیت نیز بدون توجه جدی به پژوهش، به اهداف خود نخواهد رسید.
وی افزود: معلمان باید زمینه پرورش دانشآموزان خلاق و برخوردار از تفکر انتقادی را فراهم کنند تا نسل آینده، جستوجوگر و پژوهشگر تربیت شود. در ادامه، مرزبان ادیبمنش دبیر علمی همایش، با ارائه گزارشی از روند برگزاری این رویداد علمی، اعلام کرد: فرایند برگزاری هفتمین همایش ملی کلاسهای چندپایه از اردیبهشتماه سال جاری آغاز شد و در مجموع ۳۵۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از داوری، ۲۴۰ مقاله پذیرفته شد.
از این تعداد، ۱۹۰ مقاله بهصورت پوستر و ۶۴ مقاله بهصورت سخنرانی ارائه شدند.
وی هدف اصلی این همایش را توسعه آموزش علمی معلمان، حرفهایسازی و بهسازی حرفهای معلمان کلاسهای چندپایه عنوان کرد و افزود: بیشترین مقالات ارسالی به ترتیب از استانهای کرمانشاه، تهران و کردستان بوده و محورهای اصلی مقالات شامل هوش مصنوعی در کلاسهای چندپایه، چالشهای آموزشی و مطالعات تطبیقی بوده است.
مقالات برتر این همایش در مجله مطالعات تطبیقی تربیت معلم منتشر خواهد شد. جلیل بالایی معاون توسعه منابع استانداری کرمانشاه نیز در این همایش، با قدردانی از برگزارکنندگان، بر ضرورت تبدیل آموزش و پژوهش به یک مطالبه عمومی تأکید کرد و گفت: جامعه امروز با دسترسی گسترده به منابع اطلاعاتی، پرسشگرتر شده و پژوهش باید بر پایه سؤال و مطالبهگری شکل بگیرد.
وی مهارت شنیدن، گفتوگو و تقویت ارتباط مؤثر را از الزامات نظام آموزشی دانست و نقش مدرسه را در ترویج مهربانی، تعامل اجتماعی و مهارتهای ارتباطی بسیار مهم ارزیابی کرد.
در ادامه این همایش، رضا یارویسی بهعنوان سخنران ویژه، به بیان دیدگاههای خود درباره پژوهش و آموزش در کلاسهای چندپایه پرداخت.
همچنین مقالات برگزیدهای با موضوعاتی همچون چالشهای دوزبانگی در مدارس چندپایه، یادگیری همیارانه، نقش هوش مصنوعی در بهبود آموزش کلاسهای چندپایه، چالشهای نومعلمان، برنامهریزی درسی و راهبردهای نوین یاددهی ـ یادگیری، توسط پژوهشگران برای حاضران ارائه شد.
این همایش با هدف ارتقای کیفیت آموزش در کلاسهای چندپایه و تبادل تجربیات علمی و آموزشی میان معلمان و پژوهشگران، به کار خود پایان داد.