هفتمین همایش ملی کلاس های چندپایه در کرمانشاه برگزار شد.
در ابتدای مراسم عظیم عظیمی، رییس دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه و رییس همایش، ضمن تبریک هفته پژوهش و خوشآمدگویی به مهمانان، بر اهمیت تحقیق و پژوهش برای پیشرفت جوامع تأکید کرد و گفت هر ملتی که بخواهد پیشرفت کند باید به بحث تحقیق و پژوهش اهمیت زیادی بدهد. وی افزود انسان همیشه به دنبال آرامش و آسایش، داشتن و داشتهها و پیشرفت و دانایی بوده است و این موارد محقق نمیشود مگر با تحقیق و پژوهش. او ضرورت فراهمآوری زمینه پرورش دانشآموزان خلاق و دارای قوه تفکر انتقادی توسط معلمان را خاطرنشان کرد تا دانشآموز در آینده جستجوگر و پژوهشگر بار آید.
در ادامه مرزبان ادیبمنش، دبیر علمی همایش، اعلام کرد فرایند برگزاری این همایش از اردیبهشتماه سال جاری آغاز شد و پس از پایان مهلت ارسال مقالات، تعداد ۳۵۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد ۲۴۰ مقاله پذیرفته شدهاند. از مقالات پذیرفتهشده، ۱۹۰ مقاله به صورت پوستر و ۶۴ مقاله به صورت سخنرانی ارائه میشوند. وی هدف از برگزاری همایش را توسعه آموزش علمی معلمان، حرفهایسازی و بهسازی حرفهای معلمان در کلاسهای چندپایه دانست و گفت بیشترین مقالات ارسالی به ترتیب از استانهای کرمانشاه، تهران و کردستان بوده و محورهای اصلی مقالات در زمینه هوش مصنوعی در کلاسهای چندپایه، چالشهای کلاسهای چندپایه و مطالعات تطبیقی بوده است که مقالات برتر در مجله مطالعات تطبیقی تربیت معلم چاپ خواهد شد.
سپس جلیل بالایی، معاون توسعه منابع استانداری کرمانشاه، با ابراز خرسندی از حضور در این همایش، به تفاوت سبک زندگی و دسترسیهای نسل گذشته و امروز اشاره کرد و گفت نسل امروز با توجه به امکانات موجود طالب حق و حقیقت است و جامعه قدرت مقایسه و طرح سوالات اساسی را دارد. وی تأکید کرد که آموزش و پژوهش باید به یک امر عمومی و مطالبه همگانی تبدیل شود و مسئولان نیز پاسخگو باشند. بالایی در ادامه بر لزوم تقویت مهارتآموزی به ویژه مهارت شنیدن برای رسیدن به ادبیات فهم و گفتوگو تأکید کرد و گفت تقویت این مهارتها میتواند به کاهش چالشهای جامعه بینجامد. وی ترویج مهربانی و تقویت قدرت ارتباطگیری در مدارس را اساس پیشرفت جامعه دانست. در بخش پایانی، رضا یارویسی به عنوان سخنران ویژه در باب پژوهش و کلاسهای چندپایه سخنرانی کرد و سپس هفت مقاله منتخب شامل «بررسی چالشهای دو زبانگی در مدارس چندپایه: تحلیل چندسطحی و راهکار نوین» از رحمتالله ولدبیگی، «یادگیری همیارانه، راهبردی کارآمد برای مدیریت و ارتقای یادگیری در کلاسهای چندپایه» از نورمحمد رضایی، «نقش هوش مصنوعی در بهبود وضعیت کلاسهای چندپایه» از امیر عبدیپور، «چالشهای نومعلمان فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان در کلاسهای چندپایه» از شکیبا سپنجی، «تحلیل نقش ابزارهای نوین هوش مصنوعی در رفع چالشهای کلاسهای چندپایه: یک مطالعه مروری – تحلیلی» از بهنام رسولی، «تحلیل چالشهای اجرای برنامه درسی واحد در کلاسهای چندپایه و ارائه راهکارهای بهبود آن» از شیوا کرانی و «ارائه چارچوبی منسجم برای راهبردهای یاددهی-یادگیری در کلاسهای چندپایه: مطالعهای مروری-اسنادی» از علی میرزایی به حاضران ارائه شد.