Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
سرپرست دانشگاه فرهنگیان:

معلم در یک کلام یک احیاگر است

مراسم بزرگداشت مقام معلم و هفته ی آموزش با حضور دکتر مهر محمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان یکشنبه سوم اردیبهشت ماه در تالار شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

 سرپرست دانشگاه فرهنگیان در این مراسم ضمن سخنانی با طرح این پرسش که از یک نگاه معرفتی و حقیقت جویانه یا غیر کلیشه ای، تجلیل از مقام معلم چه توجیهی دارد؟ اظهار داشت: باید تفاوت معلم با غیر معلم را در مرتبه وجودی یافت؛ او جنسش جنس دیگری می شود. در مقام تشبیه، مقایسه میان "آدمیان" و "معلمان" معنادار می شود، همچنانکه مقایسه میان مس و طلا معنا دار است.

 وی با تاکید بر اینکه  یک انقلاب هویتی است که معلم را معلم می کند، گفت: در سند تحول بنیادین، "تربیت" را از جنس "هویت" تعریف کرده ایم؛ به این معنا که بدون تاثیرگذاری در سطح هویت در هیچ بعدی یا ساحتی از تعلیم و تربیت اتفاق مهم، معنادار و پایداری نیفتاده است.

 دکتر مهرمحمدی ادامه داد: معلم فقط کسی نیست که در مقایسه با دانش آموز، دانش بیشتری دارد و باید در او انقلاب هویتی شکل گرفته باشد؛ معلم یک آموزش شناس  و مساله شناس تربیتی، یک راهبر و راهنمای تربیتی، یک غمخوار و دوست حقیقی، یک عنصرحریص بر یادگیری و یاددهی، یک عنصر دانشی، برانگیزاننده و در یک کلام یک  احیاگر است.

 سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه تربیت معلم باید تربیت انسان هایی با چنین هویتی را هدف قراردهد، تصریح کرد: قرار دادن نامعلمان در آستانه مرتبه وجودی تعالی یافته ای که همان مرتبه معلمی است و ایجاد زمینه در آن ها برای تداوم پویش و کوشش در طول حیات حرفه ای، بسیار پیچیده است و این همان کاری است که نهادهای تربیت معلم، مانند دانشگاه فرهنگیان، عهده دار آن هستند.

وی با طرح پرسش دیگری مبنی بر اینکه اعتبار و اقتدار معلم که او را شایسته تجلیل و تکریم می سازد، مرهون چیست؟ اظهار داشت: معلم شخصیتی است که کارش بالذات و همزمان 3 بعد ارزنده را در بر می گیرد که سروکار داشتن با یکی از آنها کافیست تا یک حرفه را برجسته نماید؛ این ابعاد ارزنده شامل انسان پروری، آینده سازی و دانش وری یا کنش ور دانشی است.

 دکتر مهرمحمدی در ادامه با تاکید بر اینکه در دانشگاه فرهنگیان،به قدر بضاعت و وسع در این جهت می کوشیم، خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که تبدیل شدن به "رکن تحول و تعالی در نظام تعلیم و تربیت نظام جمهوری اسلامی ایران" را به عنوان شعار راهبردی برگزیده ایم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره دلیل انتخاب این شعار خاطرنشان کرد: مدرسه باید به پشتوانه و مدد منابع و سرمایه های انسانی با چنین هویتی به صفت "یادگیرندگی"متصف شود و ویژگی های سازمان یادگیرنده  را در خود متجلی سازد؛ از جمله این که معلمان هرگز از یادگیری بازنایستند و مراتب و مدارج بالاتر معلمی یا حیات طیبه را به چنگ آورند و یا با پشتگرمی به استلزامات مثلث "اعتبار و اقتدار معلمی، به مدرسه و تعلیم و تربیت" اعتبار و اقتدار بخشند.