دکتر مهرمحمدی در دوره توجیهی معاونان گروه معارف اسلامی:
قرار گرفتن فراگیران در تکاپوی دین ورزانه و دین شناسانه و ادامه این مسیر در آینده جلوه ای از حیات طیبه
دکتر مهرمحمدی عصر امروز در دومین دوره دانش افزایی و بالندگی حرفه ای و نخستین دوره توجیهی معاونان گروه معارف اسلامی دانشگاه با اشاره به اینکه فرصت به دست آمده از اجلاس حاضر برای اندیشیدن پیرامون اینکه در حوزه معارف اسلامی باید به چه اصول و قواعدی پایبند باشیم، گفت: باید بیندیشیم دانشجومعلمانی که قرار است هدایت نسل جدید را بر عهده داشته باشند باید چه قابلیت هایی را در این حوزه در وجود خود متبلور کنند.
وی ادامه داد: شاید بتوان این قابلیت را در قالب دینداری و دین ورزی آگاهانه بر پایه دین شناسی و دین باوری تعریف و بیان کرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: اگر قابلیتی که به دنبال آن هستیم را تربیت دانشجومعلمانی متدین که دین باوری آنها به معنای واقعی کلمه آگاهانه و بر اساس باور قلبی به دین است، تعریف کنیم، باید گفت این چیزی نیست که به سادگی دست یافتنی باشد و طبیعتا مرتبه ای هم نیست که بشود انتظار داشت در یک دوره کوتاه آموزشی کسی بتواند به این مرتبه دست پیدا کند.
وی ادامه داد: به طور دقیقتر میتوان گفت قرار گرفتن در مسیر و مدار دین ورزی و دین مداری آگاهانه هدف است و نه صرفا رسیدن به مرتبه بالاتر؛ در این حوزه مراتب نامتناهی است. ضروری است در تربیت معلم با این چشم انداز و هدف به عنوان نصب العین خود تلاش کنیم نسل جدید را در مسیر قرار دهیم.
دکتر مهر محمدی خاطرنشان کرد: قرار گرفتن فراگیران در تکاپوی دین ورزانه و دین شناسانه و ادامه این مسیر در آینده امر مطلوبی است که میتوان آن را جلوه ای از حیات طیبه قلمداد کرد.
وی با تاکید بر اینکه در تربیت دینی باید از شخصیت والا و رفتار تربیتی حضرت رسول اکرم(ص) و ائمه هدی(ع)به عنوان اسوه و الگو بهره بگیریم گفت: اگر بخواهیم در کنار هدف به چگونگی زمینه سازی و بستر سازی برای تحقق آن نیز بپردازیم در برنامه درسی رسمی، گروه های معارف و همینطور برنامه درسی غیررسمی باید به دنبال راهکارهای ویژه ای باشیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان خطاب به متولیان امر تربیت رسمی گفت: در برنامه رسمی درسی که نقش اول شماست برای رسیدن به دین ورزی آگاهانه باید آموزش معارف اسلامی در بستری از محتوای روز آمد و شیوه های کارآمد دنبال شود. این بستری است که حتما باید عقلانیت در آن در اوج و جایگاه خاصی باشد، روش های ما باید در بستر منطقی عقلانی و تبیینی اتفاق بیفتد.
وی تاکید کرد: ضروریست دانشجویان آزاد اندیشی و امکان طرح پرسش ها و مواجهه پرسشگرانه با مضامین دینی را پیش از دانشگاه و در دانشگاه تجربه کنند. پرسشگری، پژوهندگی در زمینه های دینی بعضی از رئوس مطالبی است که بستر محتوای روز آمد و روشی کار آمد را در ذهن مجسم کند. تلاش های خوبی در این زمینه آغاز شده و انشاالله در عمل شاهد شکل گیری بستر های آموزشی و تحقق این منویات باشیم.
دکتر مهرمحمدی در ادامه با اشاره به نقش استادان گفت: مسئولیت خطیری بر عهده استادانی است که با این موازین به تربیت دینی و معارف اسلامی اهتمام می ورزند و به اقتضای سنگینی این مسئولیت، باید دارای ویژگی هایی همچون خودباوری و اعتماد به نفس باشند. امروز ما نیاز به استادی داریم که دارای اقتدار و اعتبار معرفتی بوده و با این ویژگی بستر آموزشی و تربیتی لازم را فراهم کند.
صبر و سعه صدر، خوش فکری دینی و شناخت طبع جوانی، خلاقیت در اعتبار کلامی، تسلط بر روشهای یاددهی، یادگیری در رابطه با برنامه درسی از دیگر ویژگی های لازم برای استادان معارف بود که سرپرست دانشگاه فرهنگیان به آنها اشاره کرد.
دکتر مهرمحمدی در ادامه با اشاره به جایگاه برنامه درسی غیررسمی گفت: رسیدن به هویت معلمی مورد نظر، صرفا با اتکا به برنامه درسی رسمی اتفاق نمی افتد. در بحث برنامه درسی غیررسمی به مدل سازی می اندیشیم. مواجهه و آشنایی دانشجومعلمان با اسوه های دین مدار، اخلاق مدار و دوست داشتنی در این راستا موثر است.
اسوه بودن نیروهای درون پردیس از نظر اخلاق دینی و تدین، به ویژه کسانی که با حوزه فرهنگ و آموزش معارف رابطه نزدیک تری دارند مورد دیگری بود که دکتر مهرمحمدی در پایان سخنان خود بر آن تاکید کرد.