دکتر ساکی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان:
به زودی دردانشگاه نظام پرداخت پژوهانه برقرار می شود
دکتر ساکی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان اهم برنامه های پژوهشی سال 94 دانشگاه را تشریح کرد:
آقای دکتر ساکی ضمن تشکر از فرصتی که به این گفتگو اختصاص دادید، تقاضا دارد مهمترین برنامه های سال 94 معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه را مطرح بفرمایید .
من هم از شما متشکرم . مقدمتا حلول ماه مبارک رمضان را به همه همکاران گرامی تبریک عرض نموده و امیدوارم طاعات و عبادات همه عزیزان مورد قبول درگاه احدیت قرار گیرد . معاونت پژوهشی همراه با تغییرات ساختاری و تشکیل لایه استانی ، کوشش خود را در سال جاری معطوف به تمرکز زدایی و هویت بخشی پژوهشی به پردیس ها و واحدهای آموزشی نموده است . در برنامه های سالجاری بخشی بزرگ از ماموریت ها و وظایف به سطوح استانی تفویض خواهد شد . ما بعنوان یک گام مهم تصمیم به تدوین شیوه نامه پژوهانه ( اعتبار ویژه پژوهشی ) به شکلی عضو هیات علمی / مدرس محور نموده ایم . بر اساس این شیوه نامه که بتصویب هیات رییسه دانشگاه نیز رسیده و بزودی ابلاغ می شود ، حداقل 25 درصد اعتبارات پژوهشی در قالب پژوهانه در اختیار اعضا هیات علمی و مدرسان قرار می گیرد تا بتوانند آن را در راستای فعالیتهای پژوهشی مورد نظر هزینه نمایند . به همین خاطر بزودی از اعضای هیات علمی و مدرسان خواهیم خواست که عملکرد پژوهشی خود را بر اساس یک گزار شنامه برای ما تهیه تا بتوانیم مراحل اجرایی آن را تا مهر ماه نهایی نماییم . حتی در این شیوه نامه امکان یکپارچه سازی پژوهانه چند عضو برای انجام کارهایی اساسی تر پیش بینی شده است .
آیا زمینه های لازم برای موفقیت این تصمیم در سطح پردیس ها مهیا است ؟
مخاطب این تصمیم ما مدرسان و اعضای هیات علمی هستند ، که اطمینان به استقبال آنها از طرح وجود دارد . یک هیات علمی نمی تواند اعتبار خود را تنها بواسطه تدریس بدست آورد . پژوهش یک فعالیت بنیادی برای رشد حرفه ای اعضای هیات علمی و مدرسان است و آنها در صورت تمهید شرایط ، خود به سمت این فعالیت روی خواهند آورد . علاوه بر این بر اساس شیوه نامه ترفیع که اخیرا تصویب شده ، از امسال کلیه افرادی که حکم هیات علمی دریافت نموده اند برای ترفیع سالیانه خود نیازمند به کسب حداقل امتیاز پژوهشی هستند و استمرار حکم هیات علمی اعضا ء منوط به تداوم فعالیت علمی آنها است و البته بحث رکود علمی هم که در این شیوه نامه مطرح شده و در موارد خاص کاربرد دارد ، می تواند در مواقعی به عنوان یک مکانیزم کمکی نیز مورد استفاده قرار گیرد . اما در کل بنظر من بدنه اصلی مدرسان و اعضای هیات علمی، مطالبه این اقدام را در گفتگوهای مختلف داشته و بطور یقین از برقراری آن خوشحال خواهند شد ، چرا که برقراری پژوهانه انجام فعالیتهای پژوهشی آنها را به منبع مالی قابل اتکایی متصل می نماید .
کدام فعالیتهای پژوهشی در مسیر تفویض قرار گرفته است ؟
تاسیس لایه استانی تکلیف مهمی برای تفویض تعیین نموده است . تاسیس لایه استانی بدون تفویض قابل قبول ، کار خیلی مفیدی تلقی نمی شود . لایه استانی به همراه اختیار مناسب است که می تواند موثر واقع شود . بنابر این کوشش ما شناسایی فعالیتهای متمرکز پژوهشی و تصمیم به واگذاری بخش هایی قابل توجه از آنها به استانها و حتی پردیس ها بوده است . ما با همین شیوه نامه پژوهانه مسوولیت هزینه حداقل 25 درصد اعتبارات پژوهشی را به پردیس ها ، واحدها و مدرسان و اعضای هیات علمی واگذار نموده ایم . این گام بزرگی در تمرکز زدایی تلقی می شود . ما شیوه نامه اجرای همایش ها را در حال تدوین داریم که بر اساس آن اختیارات ویژه به پردیس ها و استانها داده می شود . حتی برای اولین بار تصمیم به واگذاری اختیار انتشار کتاب را به لایه استانی داریم .
در بعد زیر ساخت ها چه اقداماتی در دست اجراست ؟
بخشی از زیرساخت های پژوهشی وابسته به حوزه فناوری و هوشمند سازی است که مرکز هوشمند سازی ما اقدامات خوبی را در دستور کار خود در سال 94 دارد . معاونت پژوهشی هم برنامه خاص خود را دارد . خرید و اهدای حدود 10 میلیارد ریال کتاب برای کتابخانه ها که اجرای آن آغاز شده ، پیش بینی تجهیز کتابخانه ها با اعتبار 5 میلیارد ریال و راه اندازی فروشگاههای کتاب با اعتبار 2 میلیارد ریال از جمله اقدامات در دست اجرا است . توسعه دسترسی به بانکهای اطلاعاتی ، استقرار سامانه الکترونیکی مدیریت اطلاعات پژوهش و استفاده حداکثری از سامانه الکترونیک کتابخانه ها از جمله سایر موارد قابل پی گیری است .
و اما سایر برنامه ها ؟
تهیه شیوه نامه تشویق انتشار مقالات ، شیوه نامه انتشارات ، تدوین اولویتهای پژوهشی ، تمهید اجرای طرحهای پژوهشی قبلی و تهیه شیوه نامه حمایت از پژوهشهای دانشجویی از دیگر برنامه های قابل ذکر این معاونت است که باید در وقت خود به توضیح دقیق تر آنها پرداخت .