Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
در گفتگو با معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه تبیین شد:

جزییات شیوه نامه تشکیل و فعالیت شورای استقرار مدیریت امور پردیس های استان

دکتر تاجیک اسمعیلی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه فرهنگیان در گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه، پیرامون" شیوه نامه نحوه تشکیل و فعالیت شورای استقرار مدیریت امور پردیس های استان" گفت:  اصولا در دانشگاه، نظام مدیریت، نظام شورایی است و ساختار مدیریتی دانشگاه بر 4 رکن: هیات امنا، شورای دانشگاه، هیات رییسه و رییس دانشگاه  استوار است که هر یک از آنها  اختیارات و شرح و ظایفی دارند و  هیات امنا در  عالی ترین سطح قرار دارد. در  مدیریت اجرایی دانشگاه هم، هیات رییسه قرار دارد.

وی افزود: در اساسنامه و در بندِ یکِ ماده ی 18 اساسنامه دانشگاه باتوجه به ساختار ویژه ی دانشگاه یعنی پردیس های استانی و اخیرا مدیریت های استانی به  شورای دیگری نیز تحت عنوان شورای پردیس ها اشاره شده؛ ترکیب و نحوه انتخاب اعضای شورای پردیس های استانی دانشگاه متناسب با شرایط استان مربوطه و به پیشنهاد رییس دانشگاه و تصویب شورای دانشگاه تعیین می شوند. اینها مواردی است که ما در اسناد بالا دستی داریم.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه فرهنگیان  ادامه داد: اما در اجرا بعد از تصویب مدیریت استانی توسط هیات امنای محترم و شروع استقرار این تشکیلات که کارهای مطالعاتی اش از مهر 1393 و کارهای عملیاتی اش عملا از اردیبهشت 94 آغاز شد، یکی از بحث ها این بود که با توجه به دوره ی گذار یعنی انتقال از ساختار فعلی که از طرفی بخشی از وظایف در سازمان مرکزی متمرکز است و از طرفی در پردیس ها و حتی مراکز، نوعی اختلال در تصمیم گیری ممکن است ایجاد شود. منهای الگوی به اصطلاح مدیرتی استانی که تقریبا تعیین می کند که این ساختار چگونه شکل بگیرد که کارایی بهتری داشته باشد، این سوال مطرح شد که شیوه ی انجام کار چگونه باشد.

وی گفت: بررسی ها نشان داد که شورای پردیس استانی ظرفیت بسیار خوبی است لذا تلاش شد که از این ظرفیت استفاده شود. در فرایند استقرار، از آنجا که استان تهران  با توجه به شرایط ویژه اش بیشتر توسط سازمان مرکزی نظارت و پیگیری می شود و مسئولیت اجرایی هم با حفظ سمت بر عهده ی معاون طرح و برنامه است، ابتدا شورایی تشکیل شد با عنوان شورای هماهنگی و برنامه ریزی استان تهران که هم روسای پردیس ها و هم تعدادی از مدیران سازمان مرکزی در آن منصوب شده اند و بعد از چند جلسه تلاش شد این شورا به شواری پردیس های استانها تبدیل شود. به همین دلیل رایزنی هایی با مدیران دانشگاه، معاونت ها و هیات رییسه برای پیشرد اقدامات به عمل آمد.

دکتر تاجیک اسمعیلی تصریح کرد: اساسنامه، تصویب دستورالعمل یا شیوه نامه شورای پردیس های استانی را  به شواری دانشگاه واگذار کرده و از طرفی نتیجه بحث و تبادل نظر  در هیات رییسه به این امر انجامید که شرایط حال حاضر مدیریت های استانی، شرایط استقرار، یعنی دوره ی انتقال است و دوره ی انتقال ممکن است ساختار و شیوه ی خاصی را هم در مدیریت شورایی طلب کند. بر این اساس پیشنهاد شد که  طرح مربوط به شوراهای پردیس های استانی  مسیر خود را طی کند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی هیات رییسه از اختیارات خود استفاده کرد و  شیوه نامه ای را تحت عنوان " شورای استقرار مدیریت امور پردیس های استانی "  مصوب  و به استانها ابلاغ کرد. این شیوه نامه  ملهم از رویکرد مدیریت شورایی در دانشگاه  و روحش، روح شورای پردیس های استانی و هیات رییسه  است.

دکتر تاجیک اسمعیلی تصریح کرد: در نظامهای دانشگاهی کل دنیا  مدیریت شورایی معمول و متداول است،  لذا هیات رییسه دانشگاه نقش سیاستگذار دارد.

وی ادامه داد ترکیب این شورا عبارتند از: سرپرست مدیریت امور پردیسهای استان که رییس شورا است، سرپرست پردیس دانشگاهی استان  به عنوان نایب رییس شورا، معاون یا معاونان مدیریت امور پردیسهای استان که طبق تشکیلات در بعضی از استانها 2 معاون و بعضی از استانها یک معاون عضو هستند،  مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در مدیریت امور پردیسهای دانشگاه که در هر استان یک مسئول داریم، معاون پردیس و سرپرست واحد تابعه دانشگاهی نیز عضور شورا هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد:  8 استان علاوه بر  پردیس ها دارای مراکز آموزشی ستند که  در ساختار جدید به عنوان معاونت های پردیس تعریف شده اند و تا زمانی  که تجمیع نشده باشند حکم معاونت را دارند.

دکتر تاجیک اسمعیلی ادامه داد: در بعضی از استانها مثل تهران، خوزستان و خراسان  4 مرکز تابعه داریم در بعضی از استانهای دیگر کمتر.  در مجموع تعدادی از استانهای ما این وضعیت را دارند به همین خاطر معاونین پردیس و روسای این مراکز به عنوان مطلعان کلیدی البته بدون حق رای در شورا عضویت دارند. 

وی با اشاره به این مطلب که وظایفی که هیات رییسه دانشگاه به خصوص در مرحله گذار برعهده مدیریت استان گذاشته است، گفت: این وظایف در 12 بند تدوین شده است. انتظار این است که روسا براساس این شیوه نامه عمل کنند تا مرحله استقرار را بهتر و کارآمدتر طی کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه فرهنگیان در ادامه به وظایف و اختیارات  12 گانه شورا شامل موارد ذیل اشاره کرد:

1.تمهید مقدمات ضروری راه اندازی و استقرار مدیریت امور پردیس های استان.

2.جلب مشارکت مسئولان استانی در استفاده از ظرفیت ها و فرصت های منطقه ای و بهره گیری از امکانات موجود استان با هماهنگی سازمان مرکزی.

3.اتخاذ سیاست های موثر مدیریتی برای افزایش بهره وری، ارتقای درآمدهای اختصاصی، صرفه جویی در هزینه های غیر ضروری، قانون گرایی و تقویت انضباط اداری و مالی.

4.تنظیم و برقراری روابط صحیح سازمانی، پرهیز از موازی کاری و تداخل وظایف بین واحدهای صف و استان با توجه به نمایه برنامه عمل(تقسیم کار و سطوح انها در حوزه های مختلف)

5. برنامه ریزی به منظور تجمیع امور ستادی و پشتیبای در سطح مدیریت استانی و تمهید زمینه های تمرکز پردیس های دانشگاهی در حوزه ماموریت های اصلی مصوب.

6.همکاری در ساماندهی منابع انسانی، امکانات و فضاهای کالبدی.

7. برنامه ریزی و هماهنگی برای تحقق مفاد تفاهم نامه بودجه استانی سال 94

8. تشکیل و فعال سازی شوراها، مجامع، کمیته ها و گروه های مربوط در سطح استان.

9. زمینه سازی تثبیت و ارتقای جایگاه مدیریت امور پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان در بین دستگاه ها، نهاد ها و مجامع استانی و محلی.

10.همکاری در تجمیع و مدیریت سیستم ها و سامانه های نرم افزاری در سطح استان.

11.ایجاد هماهنگی و تمهید مقدمات اجرای مصوبات هیات امنا و در صورت لزوم برنامه ها و بخشنامه های سازمان مرکزی در سطح استان.

12. انجام سایر موارد مرتبط با تالیف سرپرست مدیریت امور پردیس های استان.

دکتر تاجیک اسمعیلی ادامه داد: مشارکت حداکثری در این مرحله یک امر اجتناب ناپذیر است و به همین خاطر باید ساز و کاری داشته باشیم که این مشارکت را تامین کنیم. شیوه نامه شورای استقرار مدیریت امور پردیس های استان این مشارکت حداکثری را در بین کسانی که دست اندرکار هستند، ایجاد می کند.

وی درباره مدیریت های استانی توضیح داد و گفت: وقتی اجرای استقرار تشکیلات استانی کلید خورد، در اولین نشست سرپرستان پردیس های استان، سرپرست دانشگاه اشاره کردند که باید از گردنه ای عبور کنیم و علی الاصول ساختار دانشگاه متناسب با شان و ویژگی ها و امکانات موجود باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: تاکیدات رهبرمعظم انقلاب پیرامون دانشگاه فرهنگیان که نشان از عنایت ویژه ایشان به دانشگاه  دارد، بار مسولیت ما را سنگین می کند و باید به گونه ای برنامه ریزی و فکر کنیم که این مسئولیت به نحو احسن و مورد رضایت معظم له انجام گیرد.

وی با بیان اینکه ما تعریف کشورهای در حال توسعه را پشت سر گذاشتیم و در حال وارد شدن به جرگه کشورهای توسعه یافته هستیم، اظهار داشت: از همین رو در نظام حاکمیتی و مدیریتی باید به مساله تربیت معلم توجه ویژه داشته باشیم و سیاست ها و برنامه را عاقلانه و حکمت آمیز اجرا و تدوین کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر  دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور 98 مرکز دارد که در برخی موارد تشکیلات موازی است و بسیاری از هزینه های دانشگاه را که باید صرف مسایل آموزشی و پژوهشی شود درگیر میکند.

 دکتر تاجیک اسمعیلی با  تاکید بر اینکه تجمیع یک اصل اجتناب ناپذیر است، گفت:  ما می توانیم براساس سیاست های بومی گزینی و فشار حداقلی به دانشجویان و در عین حال امکانات تجمیع و سیاست هایی که دانشگاه  برای احداث پردیس ها دارد، با رویکرد قطب بندی تعداد مراکز را کمتر کنیم..

وی با اشاره به اینکه  مرحله فعلی مرحله حساسی است و نهایت مساعدت و مشارکت برون سازمانی و درون سازمانی را می طلبد، خاطرنشان کرد:  تکلیف قانونی و شرعی مسولان مراکز و پردیس ها است که شکل گیری لایه استانی را با کمترین زمان و هزینه انجام دهند. در استان ها، نهاد ها و سازمان های ذی ربط هم باید مساعدت کنند؛ به خصوص استانداران که روسای هیات امنای استان ها هستند و به طور حتم خروجی این همکاری ها، تربیت معلمی با ویژگی های مقبول است و در این شرایط کشور بهتری خواهیم داشت.

شایان ذکر است "شیوه نامه نحوه تشکیل و فعالیت شورای استقرار مدیریت امور پردیس های استان " پیوست میباشد.