آغاز به کار چهارمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی پردیس ها ی دانشگاه فرهنگیان
چهارمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی پردیس ها صبح امروز دوشنبه 26 مردادماه 1394 فعالیت خود را آغاز کرد.
این نشست سراسری که با میزبانی مرکز آموزشی و پژوهشی امام علی(ع) بابلسر برگزار شده است، فرصت مناسبی برای معاونان و مسئولان پردیس ها فراهم می کند تا به هم اندیشی و بررسی سیاستهای اموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان بپردازند.
در آغاز این نشست دکتر سمیعی سرپرست اداره کل خدمات آموزشی دانشگاه، ضمن خیرمقدم به حاضران به معرفی برنامه های پیش رو در این دوره چهار روزه پرداخت.
در ادامه، دکتر موسی پور، معاون آموزشی و تحصیلات فرهنگی دانشگاه فرهنگیان به ارائه سخنرانی با عنوان "سیاست های آموزشی"(آزادی و اطاعت معاونان ) پرداخت.
وی با اشاره به عنوان فرعی این سخنرانی: دلخوشی ها یا دلنگرانی ها، هدف از این نشست را تلاش برای دستیابی به راهکارهای موثر و اساسی در جهت بهبود فعالیت های دانشگاه عنوان کرد.
دکتر موسی پور در مقدمۀ این مطالب با اشاره به سخن دکتر مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان که آموزش را رکن اساسی دانشگاه و محور اصلی آن بیان کرده اند، خواهان توجه گسترده به این عرصه شد.
وی با بیان این نکته که با کمک آموزش می توان به تعالی و رشد فرهنگی جامعه کمک کرد بار اصلی این وظیفۀ خطیر را بر دوش دانشگاه فرهنگیان دانست.
دکتر موسی پور از معاونان و روسای پردیس های سراسر کشور خواست با عنایت به این امر در جهت بهبود سیاست ها و فعالیت های این بخش مهم کوشش کنند.
دکتر موسی پور دراین سخنرانی راهبردی و نسبتا مفصل به موارد مهم و چشمگیری اشاره کرد که از اهم این موضوعات میتوان به: ارائه گزارش عملکرد معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی در سال تحصیلی 94-93 در ده بند اشاره کرد:
- تدوین برنامه راهبردی بخش آموزشی و تحصیلات تکمیلی
- افزایش تعداد دانشجو معلمان و پذیرش ده هزار نفر در بهمن ماه 1393
- بازنگری برنامه های درسی در دوره کارشناسی پیوسته
- اجرای برنامه درسی بازنگری شده(کارورزی)
- تدوین و تصویب مقررات مربوط به کیفیت آموزش
- تأسیس دور های کارشناسی ارشد
- برنامه ریزی نیمسال تابستانی 1394برای تسریع فارغ التحصیلی بیش از 13 هزار دانشجو معلم آموزش ابتدایی
- تدوین برنامه درسی یک ساله شایستگی های معلمی برای پذیرش دانشجو براساس ماده 28 اساسنامه
- تطبیق وضعیت مدرسان به عضو هیئت علمی
- تشکیل گروه های آموزشی براساس مقررات مصوب وزارت علوم
وی با اشاره به اهمیت موضوع بازنگری برنامه های درسی که از الزامات سند تحول بنیادین آموزش وپرورش نیز است از 16 برنامه درسی در دست بازنگری و اصلاح یاد کرد.
دکتر موسی پور در بخش دیگر سخنان خود به سیاست های مهم حوزه معاونت آموزشی اشاره کرد که برخی از آنها شرح ذیل بود:
- پذیرش دانشجو در ظرفیت استاندارد دانشگاه
- ایجاد رشته تحصیلی با مزیت نسبی در پردیس ها
- پیگیری برنامه راهبردی و تنظیم برنامه های توسعه هریک از پردیس ها براساس نقشه جامع توسعه آموزش
- پیگیری کیفیت آموزش به عنوان امر سازمانی
- اجرای مقررات دانشگاهی خصوصا مصوبات شورای دانشگاه
- برنامه ریزی دانشگاه در ارتباط با گروه آموزشی
- جستجوی شایستگی های برترجهت به کارگیری مدرسان برای تدریس غیرموظف
- اهمیت دادن به برنامه درسی غیررسمی
- ارتباط همه جانبه استاد با دانشجو معلمان در فرایندهای آموزشی دانشگاه
- سنجش شایستگی های معلمی برای اشتغال دانشجومعلمان از راه ارزشیابی پایانی