Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر اجتهادی، سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری:

دانشگاه فرهنگیان، برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین و سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) پیرامون آموزش و پرورش به وجود آمده است.

در آیین افتتاحیه چهاردهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران و چهارمین کنفرانس فیزیک و آزمایشگاه که صبح چهارشنبه، 13/6/92 با حضور مهندس سحر خیز، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، دکتر محبی نیا، سرپرست دانشگاه فرهنگیان، دکتر معتمدی، رئیس اتحادیه انجمن های علمی، آموزشی معلمان فیزیک ایران و اعضای استانی این انجمن ها در سراسر کشور در پردیس نسیبه تهران برگزار شد، دکتر اجتهادی، سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان، طی سخنانی، ضمن تبریک به اتحادیه ی انجمن های علمی، آموزشی معلمان فیزیک ایران برای برگزاری این همایش، اظهار امیدورای کرد: چنین همایش هایی هر سال پر بارتر از سال قبل برگزار گردد.

سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان، تأکید کرد: از آنجا که دانشگاه فرهنگیان خود را موظف به حمایت از فعالیت های مؤثر اتحادیه ها و انجمن ها  می داند، در معاونت پژوهشی و فناوری این دانشگاه، برنامه هایی برای تبیین و تعریف چارچوب جهت هدفمندتر شدن این همکاری ها، تدوین شده است.

وی، با طرح مباحث خود در دو بخش مقدمه و فراخوان، در بخش اول به بیان مطالبی پیرامون رسالت و نقش دانشگاه پرداخت و گفت: بر اساس اسناد بالادستی که معرف فلسفه و چرایی تأسیس دانشگاه است، دانشگاه فرهنگیان رسالت و وظایفی را بر عهده دارد که تحقق آن ها ضروری است.

دکتر اجتهادی، با تبیین اسناد بالا دستی، خاطر نشان کرد: یکی از اهداف دانشگاه فرهنگیان، آموزش معلمان به بهترین شکل ممکن  و در همه ابعاد آموزشی می باشد، ولی بر اساس سند تحول بنیادین، علاوه بر آموزش،  تربیت معلمان در دانشگاه فرهنگیان، جایگاه ویژه ای دارد.

وی، تأکید کرد: دانشگاه فرهنگیان، برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین و سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) پیرامون آموزش و پرورش به وجود آمده است.

سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری، در تبیین برنامه های دانشگاه، افزود: این برنامه ها، بر چهار سند استوار شده که یکی از آن ها، سند چشم انداز ایران 1404 می باشد که بر اساس آن، ایران در سال 1404 ایران، باید اولین قدرت منطقه باشد؛ لذا برای تمهید و بسترسازی مناسب، لازم است نیرو های جوان ما فعال شوند و استعدادها به کار گرفته شود تا از نظر علمی، در این مقام قرار گیریم.

وی، اضافه کرد: در کنار این سند، سند جامع علمی کشور می باشد که تکمیل کننده سند 1404 و در آن بر آماده شدن دانش آموزان 7 تا 18 سال برای کسب توانایی جهت قرار گرفتن در مسیر تولید علم تأکید شده است.

دکتر اجتهادی، در ادامه، با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: در این سند نیز، با توجه به اینکه نظام ما جمهوری اسلامی است، بر اسلامی بودن بعد فرهنگی آن نیز، تأکید بسیار شده است؛ ضمن اینکه اولویت اول در آن، تربیت  و اولویت دوم آموزش می باشد.

وی، در تبیین سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) خاطر نشان ساخت: در  سیاست های ابلاغی نیز، تربیت و آموزش توأمان در نظر گرفته می شود و در این راستا، در معاونت پژوهشی  و فناوری دانشگاه فرهنگیان، شوراهایی تشکیل دادیم که در حال حاضر، دو شورای تخصصی آموزش ادبیات فارسی و شورای تخصصی آموزش تاریخ شکل گرفته و شورای سوم، شورای تخصصی آموزش معارف اسلامی می باشد که مقدمات آن فراهم شده و در حال شکل گیری است؛ امیدواریم  با فعالیت هایی از این دست، شورای تخصصی آموزش فیزیک هم چهارمین شورای ما باشد.

سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری، با اشاره به کارکرد عمومی دانشگاه ها، در سه بخش تولید، انتقال و نشر علم، تصریح کرد: آموزش و پرورش با این که وظیفه تولید علم را ندارد، اما باید نیروهایی را که از بین 7 تا 18 سال هستند، به گونه ای پرورش دهد که پس از ورود به دانشگاه، قابلیت و توانمندی تولید علم را داشته و در این مسیر گام بردارند و دانشگاه فرهنگیان در این میان، به منزله ی پل ارتباطی بین آموزش و پرورش و دانشگاه است.

وی، در خصوص فعالیت شوراهای تخصصی گفت: با توجه به اسناد مذکور، در شوراها، با جذب مدرسان و معلمان با سابقه و دانشمند به عنوان اعضای شورا، از تجربه های ارزشمند آن ها استفاده می شود تا از این طریق دریابیم که چگونه و با چه زبان و  روشی، می توان دروس گوناگون را به فراگیران در سنین و سطوح مختلف آموزش داد.

دکتر اجتهادی، افزود: در شوراها، با ایجاد یک هسته مرکزی، فعالیت را آغاز کرده ایم و امیدواریم حلقه ی گسترده ای تشکیل شود که در آن معلمان، تجارب علمی و عملی خود را جمع بندی کنند تا به بهترین پاسخ برای این پرسش که در کلاس چه باید کرد، برسیم.

وی، با تأکید مجدد بر ضرورت بهره گیری از اسناد بالادستی، خاطرنشان کرد: در سند تحول، بحث بر سر تربیت است و  هویت ملی ما در همین اسناد نهفته است.

سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان، در بخش دوم سخنان خود که از آن به عنوان فراخوان یاد کرد، گفت: تشکیل انجمن هایی چون انجمن علمی، اموزشی فیزیک را باید بسیار مغتنم دانست؛ چرا که به منزله ی کانونی برای ارتباط و پیوند معلمان با هم محسوب می شود و با جمع بندی تجربه ها و تدوین آن ها، می توان به روشی دست یافت که برای عصر حاضر قابل ارائه باشد.

وی، افزود: در حال تربیت دانشجو معلمانی هستیم که خواهند دانست برای آموزش مفاهیمی چون فیزیک، از کجا باید شروع کنند و بنا به اقتضای سن فراگیرانشان، چگونه و با چه شیوه ها و فنونی، به تدریس بپردازند؛ لذاست که باید این روش ها در دروس دانشجو معلمان دانشکاه فرهنگیان نیز، مورد توجه جدی قرار گیرد.

دکتر اجتهادی، افزود: در همین راستا، فراخوان مورد نظر، به سه نکته ی مهم توجه دارد که بجاست این اتحادیه و انجمن ها ی مربوطه بر روی آن فکر و فعالیت کنند و  اگر بر روی این سه مبحث کار شود، دانشگاه با عزم جدی، از این طرح ها حمایت خواهد کرد.

در مبحث اول، سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به رقابتی بودن رشد علم در جامعه جهانی گفت: این رقابت باعث بالا رفتن سرعت تولید علم شده و بر اساس آمار یونسکو، در هر 24 ساعت، 15 هزار اختراع و اکتشاف در جهان ثبت می شود؛ امروزه، طول عمر علوم 6-5 سال است و بعد از آن نظریه های جدیدی عرضه می شود، این سرعت، موجب دستیابی به دانش جدید شده و به همین سبب، رشد علمی، سرعتی مضاعف یافته؛ لذا دانشگاه ها نیز، باید پا به پای این سرعت، حرکت کرده و جلو بروند.

وی، خاطر نشان کرد: دانش آموزانی که قرار است وارد دانشگاه شوند، باید بدانند مرزهای علمی کجاست تا بتوانند با علاقه به آن وارد شوند و به تولید علم برسند؛ در غیر این صورت، به تولید علم دست نخواهیم یافت و تولید مکررات جایگزین خواهد شد، چنانچه متأسفانه در برخی موارد در جامعه ما این اتفاق می افتد

دکتر اجتهادی، در جهت رفع این معضل و شناخت مرزهای علمی، خطاب به اعضای انجمن های علمی، آموزشی، گفت: باید به هر شیوه ای که می توان دانش موجود را بررسی کرد تا به دانش سازمان یافته و مورد پذیرش در آموزش و پرورش دست یافت و بر اساس اقتضای سنین فراگیران و متناسب با نیاز آنان، دانش مورد نیاز  به آن ها انتقال یابد تا در نتیجه، دانش آموزان، هنگام ورود به دانشگاه بدانند که چه چیزی را باید بخوانند و آسان تر در راه تولید علم گام بردارد.

سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان، در همین راستا، بر ضرورت تسلط معلمان بر دانش موجود و شناخت های به دست آمده از سطح مفاهیم اولیه تا مفاهیم روز و توزیع دانش بر اساس توان ذهنی سنین مختلف که محتوای کتاب های درسی را تشکیل می دهد، تأکید کرد.

وی، کارآیی تجربه های معلمی را به عنوان موضوع بعدی، مطرح کرد و گفت: این که فضای کلاس را چگونه طراحی کرده و به چه زبان و روشی تدریس کنیم تا به نتیجه ای که باید برسیم، محصول به کار گیری تجارب معلمی است.

دکتر اجتهادی، تاکید کرد: برای رسیدن به موارد یاد شده، باید تحقیقات کاربردی و نظری انجام گیرد.

سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری، افزود: در دانشگاه فرهنگیان، به دنبال آن هستبم که برای هر یک از 16 رشته تحصیلی، یک مجله علمی، پژوهشی تأسیس کنیم؛ مجله ی آموزش فیزیک که دستاوردهای شما در آن، انعکاس پیدا خواهد کرد و امتیاز علمی خواهد گرفت، به عنوان یک دستاورد علمی دیده خواهد شد.

وی، در پایان اظهار امیدواری کرد هسته ی اولیه شورای تخصصی آموزش فیزیک نیز، به زودی تشکیل شود و در سه بُعد مذکور، به فعالیت بپردازد.

شایان ذکر است، در این جلسه، دکتر ساکی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، طی سخنرانی علمی تحت عنوان کاربرد درس پژوهی در آموزش فیزیک، خاطر نشان کرد: در هر همایش علمی، انتظار می رود با قلمرو علوم آشنا شویم و اگر این اتفاق نیفتد، برگزاری سمینار های متعدد به تولید دانش کاربردی معلمی منجر نخواهد شد.