کارگروه بررسی سیاستهای توسعه کمی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد
پیرو مصوبه ششمین جلسه هیأت امناء، کارگروه بررسی سیاستهای توسعه کمی دانشگاه و شیوه ی پذیرش دانشجو با حضور آقایان؛ دکترحداد عادل، دکتر پارسانیا، دکتر اللهیار ، دکتر مهر محمدی، نوید ادهم، دهقان پور و احمدی در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر مهر محمدی به ارائه ی گزارش مختصری از برنامه های توسعه ای دانشگاه، چالشها، تنگناها و فرصتهای پیشروی دانشگاه دراستفاده از مشارکت از نهادهای علمی، فرهنگی و آموزشی کشور در پیشبرد و تقویت نظام تربیت معلم پرداخت و سپس شیوه های مختلف پذیرش دانشجو و ضرورت محدود نکردن شیوه پذیرش دانشجو را مطرح نمود.
در ادامه جلسه دکتر حداد عادل چندین اصل را به عنوان اصول مهم که میبایست بر نظام تربیت معلم حکمفرما باشند، برشمرد:
- فردی که بنا است به عنوان معلم وارد کلاس درس شود حتماً می بایست آموزشهای معلمی را بگذراند و معلم بدون تخصص، بینش و مهارت معلمی هرگز. به عبارت دیگر باید معلم دارای تخصصهای دانشی و خصوصیات بینشی باشد.
- پذیرش از دیپلم اولویت دارد و اگر بتوانیم از دیپلم دانشجو پذیرش کنیم بهتر است.
- در پذیرش دانشجو چه از دیپلم و چه از لیسانس و چه از سایر روشها، گزینش خاص و متناسب لازم است.
- در صورت کمبود امکانات و محدودیتهای اجرایی؛ ناچار باید به شکل بهینه عمل کرد و شیوه های مختلف پذیرش را مورد بررسی قرار داد.
- دانشگاه فرهنگیان در صدد افزایش ظرفیت خود به میزان ظرفیت مورد نیاز آموزش و پرورش باشد.
در ادامه اعضاء به گفتگو و تبادل نظر در خصوص نکات مطرح شده پرداختند.
در ادامه دکترمهرمحمدی ضمن تشکر و تأئید نقطه نظرات صریح و دقیق دکتر حداد عادل، خاطرنشان کرد: پذیرش از دیپلم به عنوان شیوه مبنایی پذیرش مورد نظر دانشگاه نیز بوده و هست، لکن نیاز آموزش و پرورش فراتر از میزانی است که دانشگاه حتی با توسعه ظرفیتهای خود مطابق برنامه ده ساله قادر باشد پاسخگوی این نیاز باشد. لذا دانشگاه بر اساس واقعیتهای اجرایی و نیاز متغیری 30 تا 50 هزار معلم در سال آموزش و پرورش، خود را ملزم به پیش بینی روشهای دیگری علاوه بر پذیرش از دیپلم میداند
وی ادامه داد: از سویی دیگر اگر دانشگاه و آموزش و پرورش قادر باشند امکانات مادی و مالی مورد نیاز پذیرش این میزان دانشجوی ورودی از دیپلم را در هر سال فراهم نمایند، با عنایت به زیرساختهای علمی و تعداد مدرسان و اعضاء هیأت علمی دانشگاه مطابق استانداردهای تعریف شده بازهم شرایط مناسب از نظر تأمین اعضاء هیأت علمی مورد نیاز برای ایجاد 120 تا 200 هزار ظرفیت وجود ندارد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: از سوی دیگر باید سیاستی اتخاذ شود تا دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک دانشگاه ناب و خالص تربیت معلم توسعه یافته و دغدغه تربیت علمی معلمان آینده را نداشته باشد.
دکتر پارسانیا، عضوهیأت امناء دانشگاه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیز گفت: کار در دانشگاه فرهنگیان بین رشته ای است و کار بین رشته ای در در مقاطع تحصیلی بالاتر معنی پیدا میکند، در مجموع کار بین رشته ای سخت و پیچیده است و خصوصیات ویژه خود را دارد. از طرف دیگر هر نظریه چارچوب و روشهای خاص خود را دارد و روش نباید نظریه و هدف آن را از چارچوب خارج نماید ؛ که البته در مورد شیوه های پیشنهادی دانشگاه فرهنگیان این اصل رعایت شده است.
دکتر اللهیار، نماینده سازمان مدیریت و عضو کمیسیون دائمی هیأت امناء دانشگاه فرهنگیان نیز ضمن تأکید بر عدم انحصار به شیوه پذیرش از دیپلم پیشنهاد نمودند که شیوه های مختلف پذیرش معین شود و پس از بررسی و مقایسه ی کیفی روشها ، برآوردهای مالی هریک از روشها را نیز انجام داد تا از این طریق بتوان پیشنهادهای بهینه را هم از نظر کیفی و هم از نگاه اقتصادی به هیأت امناء ارائه نمود.
احمدی نیز ضمن اشاره به نتایج یک پژوهش مبنی بر سهم بیشتر آموزش و پرورش در تولید ثروت ملی در مقایسه با آموزش عالی، تصریح کرد: در آموزش و پرورش نیز دوره ابتدایی بیشترین سهم را و دوره راهنمایی و متوسطه در رده بعدی هستند، لذا توجه کلی نظام به آموزش و پرورش و بخصوص دوره ابتدایی بسیار مهم است. و در حال حاضر در دوره اول و دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه داشتن معلم چند رشتهای و چند مهارتی بسیار مهم است.
از شیوه های دیگری که مطرح شد و برای دوره دوم متوسطه مورد توافق اعضاء کارگروه قرار گرفت، پذیرش دانشجو از دیپلم توسط دانشگاه فرهنگیان و ایجاد امکان گذراندن دروس دانشی و تخصصی در دانشگاههای دیگر و دروس مهارتی و روش معلم در دانشگاه فرهنگیان بود.
همچنین ایجاد امکان برای دانشجویان سایر دانشگاهها مبنی بر گذراندن دروس متناسب با تعلیم و تربیت به عنوان دروس اختیاری و کسب گواهینامه مبنی بر گذراند این دروس بود تا این امکان برای آموزش و پرورش ایجاد شود که در صورت نیاز بتواند از بین آنها علاقمندان به حرفه معلمی را با آمادگی بیشتری پذیرش نماید.
در بخش آخر این نشست که بیش از سه ساعت به طول انجامید، مقرر شد با عنایت به این که بخش عمده ای از نیاز آموزش و پرورش به معلمان دوره ابتدایی است و تربیت و آموزش معلم برای این دوره به صورت کلی فقط از عهده دانشگاه فرهنگیان برمیآید، لذا در شیوه های پیشنهادی پذیرش بخش عمده ظرفیت برای پذیرش از دیپلم به پذیرش معلمان دوره ابتدایی اختصاص یابد و در دوره اول متوسطه نیز به دلیل چند رشته ای بودن دروس بخش بعدی ظرفیت به این معلمان اختصاص یابد و گروه سوم که معلمان دوره متوسطه دوم هستند را به فراخور ظرفیت دانشگاه از مشارکت دانشگاههای دیگر و یا پذیرش فارغ التحصیلان آنها و گذراندن دوره یکساله در دانشگاه فرهنگیان استفاده شود.
شایان ذکر است این کارگروه دو هفته دیگر مجددا تشکیل جلسه خواهد داد تا درباره مجموعه شیوه های احصاء شده و اولویت آن ها متناسب با شرایط دوره های مختلف تحصیلی بحث و اتخاذ تصمیم شود.