Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر مهرمحمدی در جمع کارشناسان نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه:

مساله ای بنام "کیفیت" در تربیت معلم ، فلسفه وجودی معاونت نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت

دومین روز کارگاه بالندگی حرفه ای کارشناسان نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور با حضور دکتر مهرمحمدی برگزار شد.

دکتر مهر محمدی ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در این دوره و  اظهار تاسف از عدم حضور متولی اصلی نشست، معاون سخت کوش و پرنشاط نظارت و ارزیابی،  همچنین اظهار تاسف از سانحه هفته جاری برای چند نفر از دانشجومعلمان استان چهارمحال و بختیاری، گفت: سانحه رانندگی که موجب تلخکامی همه اعضای خانواده بزرگ دانشگاه فرهنگیان شد و خستگی را بر تن و جان دست اندرکاران پروژ بزرگ ترم تحصیلی تابستانی  به جامعه تعلیم و تربیت کشور تسلیت عرض می کنم و برای بازماندگان اجر و صبر مسالت می کنم.
وی افزود: قاطبه دانشجویان را هم جزء بازماندگان می دانم و به عنوان پدر به  آنها عرض میکنم جان شما برای ما عزیز و ارزشمند است، از آن به خوبی مراقبت کنید،  این توصیه می تواند جزو وظایف نظارتی شما نیز باشد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان همچنین با تبریک هفته دولت، افزود: هفته دولت را در جمهوری اسلامی ایران پیوند زدهایم با دو شهید گرانقدر شهیدان رجایی و باهنر که شهدای آموزش و پرورش هستند، و از این تقارن نکات ظریفی استخراج می شود، اینکه دولت مردی در آموزش و پرورش یعنی توان اداره خوب آموزش و پرورش، یعنی مدیر موفق در آموزش و پرورش بودن یا دولت موفق در جمهوری اسلامی ایران دولتی است که آموزش و پرورشش سرآمد و کار آمد باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه  مجموعه دست اندر کاران دانشگاه فرهنگیان متولی تحول و تعالی در نظام تعلیم و تربیت هستند گفت: بر این اساس اول باید خودمان این تحول و تعالی را در سازمان دانشگاه و تشکیلات دانشگاه محقق کنیم.

دکتر مهرمحمدی کارشناسان ارزیابی را به لشگر کیفیت تشبیه کرد و گفت: لشگر میان مایه هرگز نخواهد توانست آن انتظاری که نظام تعلیم و تربیت از آنها دارد را برآورده سازد و برای موفقیت در این زمینه اول خود ما باید در دانشگاه یک تحول بنیادین ایجاد کنیم تا بتوانیم نیروهای کار آمد و خوبی را وارد عرصه تعلیم و تربیت نماییم

وی، در ادامه با اشاره به اینکه نوآوری در تشکیلات دانشگاهی کشور، تاسیس معاونت جدید نظارت و ارزیابی در دانشگاه فرهنگیان را سبب شد، خاطرنشان کرد: در  تشکیلات و ساختار هیچ دانشگاهی از دانشگاه های کشور، چنین معاونتی نداریم و مساله ای بنام "کیفیت" در تربیت معلم ، فلسفه وجودی معاونت نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت است.

دکترمهرمحمدی تاکید کرد:  در واقع با پیش بینی چنین معاونتی در تشکیلات جدید دانشگاه نشان می دهیم که به رساترین شکل اهمیت مسأله کیفیت را ابراز می کنیم و میگوییم : کیفیت برای ما مسئله است، نظارت و ارزیابی و نهایتا کیفیت برای ما مسئله ای بسیار جدیست و

وی ادامه داد: شما عوامل تبدیل این نوآوری به یک اتفاق حقیقی هستید، و گرنه ایده ها روی کاغذ می ماند . اگر شما درست نقش آفرینی کنید هدف مورد نظر محقق میشود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبحث تضمین کیفیت یا مدیریت کیفیت گفت: هر دو موضوع تضمین کیفیت و مدیریت کیفیت را در دانشگاه فرهنگیان تعقیب می کنیم،  تضمین بیشتر ذهن را متوجه خروجی ها میکند اما مدیریت توجه را معطوف به عوامل دیگر از جمله عوامل فرایندی نیز میکند.

وی خاطرنشان کرد: البته در دانشگاه فرهنگیان می بایست هم دغدغه ی تضمین و هم دغدغه مدیریت را داشته باشیم.

دکترمهرمحمدی افزود: هم کیفیت در فرایند( مدیریت) باید دغدغه ما باید باشد و هم کیفیت خروجی و فراورده(تضمین)، البته کیفیت ورودی ها هم بسیار تعیین کننده است که بحث های مربوط به شرایط و شیوه های ورود ناظر به تضمین جذب بهترین ها به چرخه معلمی است و به عنوان یک دغدغه جدی دنبال می شود که ارتباط مستقیم با حوزه کاری و مسئولیت های شما ندارد.
وی  خطاب  به کارشناسان نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه گفت: شما درگیر هر دو کیفیت در فرایند و کیفیت خروجی می شوید،شاید از میان این دو، نقش شما در حصول اطمینان از کیفیت فرایند ها در تربیت معلم پررنگ تر و مهم تر باشد، یعنی کیفیت عملکرد ساختار ها، برنامه ها، عوامل انسانی و....

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رسالت اصلی معاونت ارزیابی، نظارت و تضمین کیفیت تبدیل کردن امر نظارت و ارزیابی و امر کیفیت بین باور و فرهنگ دانشگاه فرهنگیان است.

مهرمحمدی افزود: آرمان خودتان را بر این قرار دهید که می بایست مساله نظارت و ارزیابی و مسئله کیفیت تبدیل به یک باور عمومی در سازمان دانشگاه شود و این باید در رفتار ها تجلی پیدا کند.

وی ادامه داد: هر آنچه که از آن به عنوان فرهنگ نام می برند فرهنگ کیفیت، دغدغه ی کیفیت، باید به عنوان یک دغدغه ی سراسری به یک فرهنگ تبدیل شود، همه احساس  کنند که باید آن را همراهی کرده و  به الزاماتش گردن بگذارند. معاونت نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت باید این چشم اندار را دنبال کند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان برای تحقق این اتفاق فرهنگی به راهبردی اساسی اشاره کرد و گفت: معاونت نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت و عوامل آن  باید از شرایط قدرت و ارزیابی به اقتدار در نظارت و ارزیابی انتقال پیدا کند، شما باید برای خودتان "اقتدار" دست و پا کنید،  موقعیت به انسان "قدرت" می دهد، اما اقتدار را باید در سایه رفتار انسانی و اخلاق حرفه ای( و البته دانش و مهارت های فنی) کسب کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دقت نظر، انصاف، بیطرفی،  محبت و مهربانی، پرهیز از نگاه بالا به پایین و تحقیر آمیز،  رعایت سلسله مراتب و... باید نصب العین شما باشد. رفتار قدرت نمایانه در میان کارکنان همه  اهداف را دست نایافتنی می کند، تغییر مبتنی بر قدرت ماندنی نیست، اما تغییر مبتنی بر اقتدار به فرهنگ تبدیل می شود.

در این جلسه دکتر جواد حسینی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ضمن خیر مقدم به حاضرین در جلسه به بیان ضرورت و اهمیت نظارت و ارزیابی در یک سازمان پرداخت و گفت"سازمان موفق، سازمانی است که با یک برنامه ریزی خوب و اجرای دقیق؛ پایش و نظارت خوبی را نیز در فرآیند تعالی خود اعمال نماید.

وی از سازمان متبوع خود یاد کرد و افزود: تلاش همکاران ما در حوزه نظارت و ارزیابی عملکرد موجب شد تا خراسان رضوی در 64 محور حائز کسب رتبه اول در کشور شود و این نشان می دهد که اگر شما بی طرفانه و با علم وارد کار خود شوید، نقش مهم و سازندهی را در رساندن سازمان خود به اهداف مورد نظر ایفا خواهید نمود.