Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

در گفتگو با دکتر ساکی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مطرح شد :
مهمترین برنامه های پژوهشی در دست انجام

در ابتدای سال تحصیلی جدید فرصتی مهیا شد تا از روند اجرای برنامه های این حوزه بیش از پیش مطلع و برای خوانندگان گرامی گزارشی در این زمینه تهیه نماییم .

جناب دکتر ضمن تشکر از اینکه فرصتی برای گفتگو با خبرنگار روابط عمومی اختصاص داده اید ،  مقدمتا بفرمایید آغاز سال تحصیلی جدید برای شما یادآور چه نکاتی می باشد ؟

بنده هم از ایجاد این فرصت از سوی روابط عمومی دانشگاه متشکرم . در ابتدا در هفته دفاع مقدس قرار داریم و لازم  است ادای احترام نماییم به روح پاک شهدا ، امام شهدا ، ایثار جانبازان و جانفشانیهای رزمندگان اسلام که با دلیری بی نظیر ، نقش زرینی در تاریخ ملت  بزرگ ایران در طی هشت سال دفاع مقدس از خود برجای گذاشتند .

اما  مهرماه و آغاز سال تحصیلی در کشور ما یادآور حضور میلیونی دانش آموزان و دانشجویان برای یادگیری علم و ادب است . از دیر باز ، مهرماه جلوه ای با شکوه از نشاط و تکاپو برای رشد و تکامل انسانی بوده است . میلیونها نفر به مدارس و دانشگاهها می آیند تا دستاوردی از دانش  و معرفت  را دریافت و با برنامه های متنوع آموزشی – پرورشی در مسیر رشد و تکامل قرار گیرند . جا دارد در اینجا به همه مدرسان و اعضای هیات علمی ، کارکنان و دانشجویان  دانشگاه فرهنگیان و همچنین همه معلمان و دانش آموزان عرض تبریکی داشته باشم و برای همه آنها سال تحصیلی پرباری را آرزو کنم .

و اما بعنوان معاونت پژوهش و فناوری در آغاز سال تحصیلی چه  پیشنهادی برای  دانشجویان  در دانشگاه دارید ؟

آنچه که باید پیشنهاد و تاکید شود ، توجه دادن این عزیزان به جایگاهی است که بعنوان معلم باید در آینده به آن دست یابند . حرفه معلمی نیازمند مهارت و توانمندیهای متعددی است که دانشجو معلمان در پرتو کسب شایستگیهای مورد نیاز به این موقعیت دست می یابند . بنابر این همت والای خود در این مسیر بکار بندند و در جهت رشد و تعالی حرفه ای خود در طی دوران تحصیل بکوشند. و البته هم  بدانند که پژوهش در حرفه معلمی جایگاه برجسته ای دارد و رویکرد معلم پژوهنده نیز ناظر بر این جایگاه است . خوشبختانه برنامه های جدید درسی فرصتهای بهتری برای کسب شایستگیهای مورد نیاز برای حرفه معلمی فراهم آورده اند که در طی دوران تحصیل به دانشجویان ارایه می شوند .

اجرای برنامه ها ی حوزه معاونت پژوهش و فناوری  چگونه پیش می رود و بازتاب اجرایی آنها در پردیس چگونه است ؟

معاونت پژوهشی  فعالیتهای خود را بر سیاست اصولی عدم تمرکز و واگذاری حداکثری فعالیتهای قابل انجام توسط استانها ، بنا نهاده است تا بتواند صرفا بر سیاست گذاری ، نظارت و پایش فعالیتهای پژوهشی  تمرکز نماید . اینچنین است که طی چند ماهه اخیر چندین شیوه نامه مهم تهیه ، تصویب و به استانها ارسال شده است . کوشش ما بر این بوده که با تخصیص اعتبارات مناسب و تهیه و تصویب شیوه نامه ها ی مورد نیاز ، برای توسعه زیرساخت های پژوهش در استانها بستر سازی نماییم و پیگیر شرایطی باشیم  که هویت بخشی پژوهشی  را در سطح استانها حمایت می نماید .

بطور نمونه می توان به تدوین و ابلاغ شیوه نامه پژوهانه اشاره نمود که بر توزیع عادلانه عضو محور، اعتبارات پژوهشی متکی است . ما حداقل 25 درصد از اعتبارات پژوهشی دانشگاه را به اجرای این شیوه نامه اختصاص داده ایم و انتظار داریم  با توجه به ظرفیت خود ، از سوی مدرسان و اعضای هیات علمی دانشگاه مورد استقبال لازم قرار گیرد بگونه ای که هر چه زودتر گزارشنامه پژوهشی را برای تخصیص اعتبار به معاونت پژوهشی دانشگاه ارسال نمایند .

همچنین ارسال شیوه نامه ترفیع و ارتقاء را از حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی داشتیم که در آن اعضای هیات علمی محترم مانند سایر داشگاهها باید برای ترفیع سالیانه و ارتقاء علمی خود فعالیت و امتیاز پژوهشی ارایه دهند . بنابر این شیوه نامه پژوهانه بستر ساز حمایتهایی است که باید از اعضا در مسیر ترفیع و ارتقاء علمی بعمل آید . امیدواریم عزیزان هیات علمی دانشگاه بیشتر با شیوه نامه های مرتبط با وظایف علمی – پژوهشی خود آشنا شوند . چرا که  این آشنایی هم آنها را با حقوق خود، ظرفیت و امتیازات قانونی مرتبط با این فعالیتها آشنا می سازد و هم آنها بموقع در جریان تکالیف قانونی خود در این زمینه ها قرار می گیرند .

برای اجرای طرحهای پژوهشی چه اقداماتی در جریان است ؟

اجرای طرحهای پژوهشی بخشی مهم از برنامه های معاونت پژوهشی است . بطور مشخص بخشی از طرحهای پژوهشی از طریق جذب اعتبارات پژوهانه بمرحله اجرا در  خواهد آمد. اما بطور دقیق تر شیوه نامه ای را  نیز در این زمینه در شورای دانشگاه تصویب و ابلاغ نموده ایم .بر این اساس انواع طرحهای پژوهشی و همچنین سطح اختیار تصویب طرحها در استانها مشخص شده است . همچنین تکلیف طرحهای معوقه مشخص و شرایط لازم برای عقد قراداد را با مجریان فراهم نموده ایم . اخیرا نیز 20 اولویت پژوهشی بفراخوان گذارده شده و در مسیر دریافت پیشنهاده های پژوهشی از سوی پژوهشگران هستیم .

از همایش های علمی – پژوهشی چه خبر ؟

برای امسال همایش تربیت سیاسی – اجتماعی ( اقتضایات تربیت معلم ) را متناسب با شعار سال اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری داریم که در 15 استان بصورت داوطلبانه بمرحله اجرا در خواهد آمد و از برگزیدگان در همایشی کشوری تجلیل خواهد شد . همچنین برنامه ریزی برای دومین همایش ملی تربیت معلم را داریم که در اردیبهشت سال آینده با همکاری استان اصفهان برگزار خواهد شد و بزودی فراخوان مقاله آن منتشر خواهد شد . البته در استانها نیز بفراخور همایش های دیگری در حال طراحی و اجراست . مانند همایش های کشوری تعلیم و تربیت رضوی در مشهد و چالش های زندگی دانشجویی در کرمان . قابل ذکر است که اخیرا نیز شیوه نامه همایشها از سوی دانشگاه به استانها ابلاغ شده و اختیار همایش های استانی به خود آنها واگذار شده است. همچنین سامانه متمرکز همایشهای علمی در حال خریداری است که همه همایش ها بزودی  با استفاده از این ظرفیت اجرا خواهند شد .

از مجلات و نشریات و بطورکلی انتشارات چه خبر؟

با توجه به اهمیت انتشارات ، نظامنامه جامع انتشارات آماده برای طرح در شورای دانشگاه گردیده است که تمام فعالیتهای انتشارات را تحت پوشش دارد . در حال حاضر کمیسیون نشر دانشگاه فعال و آماده بررسی پیشنهاده های مرتبط است .  البته در صدد داریم سطحی از اختیارات نشر را هم به استانها واگذار نماییم .  قابل ذکر است که حسب سیاستگذاری اخیر دانشگاه در حال حاضر مسوولیت تایید محتوای کتابهای درسی بر عهده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی است . اما بررسی و تایید سایر محتوای آموزشی و بطور کلی چاپ و انتشار بر عهده حوزه پژوهش و فناوری است .

در باره مجلات نیز فعلا بدلیل مقررات نسبتا سخت وزارات علوم ، صرفا یک مجله علمی – پژوهشی داریم و سه مجله علمی و تخصصی و سه مجله با رویکرد دانشجویی در حوزه معاونت پژوهشی نیز با همکاری پردیس ها منتشر می شود . مشخصات این مجلات بر روی سایت حوزه معاونت پژوهش و فناوری قرار دارد . تمام این مجلات از سامانه الکترونیک دانشگاه استفاده می کنند . برای افزایش مجلات نیز در صدد تهیه شیوه نامه ای هستیم که بتوانیم  با تمهید شرایط مربوط و بصورت رقابتی درخواستها را دریافت و بررسی نماییم .

کتابخانه ها و اطلاع رسانی علمی  در دانشگاه در چه وضعیتی است ؟

به گمان ما کتابخانه ها قلب تپنده دانشگاه هستند . جریان علمی اطلاعات از طریق کتابخانه ها به بدنه دانشگاه تزریق و بدست هیات علمی ، دانشجو و سایرین می رسد. ما کوشش داریم وضعیت موجود را به سمت مطلوب هدایت نماییم . برگزاری دو بار نشست علمی – تخصصی کتابداران نشانه ای از این اهتمام است . ما برای تجهیزات و تهیه کتاب در سال جاری مبلغ بیش از یک میلیارد تومان اختصاص داده ایم که هر چند با توجه به نیازها اندک است اما با توجه به محدودیتهای منابع دانشگاه ، اقدام برجسته ای محسوب می شود . ما در رابطه با اطلاع رسانی، قراردادی با مرکز اطلاع رسانی علوم منطقه ای  داشته ایم که طی آنها دسترسی کاربران کتابخانه ها به مجموعه ای از مجلات داخل و منابع کتابخانه ای فراهم شده است . استقرار نظام یکپارچه اطلاع رسانه ای کتابخانه های دانشگاه نیز از سال گذشته محقق شده و در حال تکمیل استفاده از ظرفیت آن می باشیم .

   همچنین بعنوان یک خبر باید عرض کنم که برای دسترسی دانشجو معلمان به منابع و کتابهای مورد نیاز ، تاسیس فروشگاهها و نمایشگاههای کتاب را با همکاری انتشارات مدرسه در دستور کار داریم که اولین فروشگاه نیز هفته گذشته در پردیس شهید مفتح ری افتتاح گردید .

چه برنامه هایی برای دانشجویان دارید ؟

برای دانشجویان نیز در حوزه پژوهش فعالیتهایی در حال انجام است . بعنوان یک خبر ، همایش دانشجومعلمان پژوهشگر (برادران ) که طی شریطی انتخاب شده اند 14 و 15مهر ماه در ارومیه برگزار خواهد شد . مشابه این همایش برای خواهران نیز اسفند سال قبل در تهران برگزار شد که طی دانشجویان با دریافت آموزشهایی خاص آماده ایفای نقش بعنوان سفیران پژوهش در پردیس ها و واحدها خواهند شد . همچنین تالار گفتمان دانشجومعلمان پژوهشگر را در ظرفیت فرهنگیادا تعریف و بصورت مجازی به آماده سازی دانشجویان در حوزه پژوهش می پردازیم . علاوه بر اینها سه مجله پویش علوم انسانی ، پویش علوم تربیتی و پویش علوم پایه را برای درج مقالات دانشجویان و مقالات سایرین ( با رویکرد دانشجویی ) پیش بینی نموده ایم . همین تابستان در راستای  رویکرد سال تحصیلی پیوسته ، برنامه پویش تابستانی  را با سه فعالیت اجرا نمودیم . نهایتا اینکه حمایت های خاص از فعالیت دانشجویان مستعد نیز در دستور کار معاونت قرار دارد .

در خاتمه اگر نکته خاصی مورد نظر است بفرمایید :

باید تاکید نماییم که توسعه پژوهش علاوه بر زیر ساختهای پشتیبانی ، نیازمند فرهنگ خاص خود نیز می باشد . باید پژوهش را بعنوان یک فعالیت مهم و اثربخش درک کنیم ، آنگاه است که اجرای فعالیتهای مربوط به آن در اولویت قرار می گیرند . بنظرم برای توسعه فرهنگ پژوهش باید بیشتر تلاش نماییم .  همچنین از بدنه پژوهشی پردیس ها شامل کارشناسان پژوهش و کتابداران صمیمانه تشکر می کنم که با محدویتهای موجود ، فعالیتهای پژوهشی را بخوبی مدیریت می نمایند .  نکته دیگر آنکه سعی ما در اطلاع رسانی مناسب شیوه نامه ها و برنامه های حوزه معاونت پژوهش از طریق سایت معاونت بوده است که دعوت می کنیم  علاقه مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر به آن به آدرس http://cfu.ac.ir/pajohesh مراجعه شود .