Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر ساکی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در گفتگو باروابط عمومی دانشگاه تشریح کرد: :

مهمترین برنامه های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه در سال تحصیلی جدید

با تشکر از فرصتی که در اختیار روابط عمومی گذاشتید، در ابتدا بفرمایید سال تحصیلی جدید یادآور چه نکاتی برای شما می باشد ؟

در آغاز با گرامیداشت هفته دفاع مقدس به روح پاک شهدا ، امام شهدا ، ایثارگران و جانبازان ادای احترام می نماییم و جانفشانی های رزمندگان اسلام را که با دلیری بی نظیر، نقش زرینی در تاریخ ملت بزرگ ایران در طی هشت سال دفاع مقدس از خود برجای گذاشتند ارج می نهیم.

اما مهرماه و آغاز سال تحصیلی در کشور ما یادآور حضور میلیونی دانش آموزان و دانشجومعلمان برای یادگیری علم و ادب است. از دیر باز، مهرماه جلوه ای با شکوه از نشاط و تکاپو برای رشد و تکامل انسانی بوده است. میلیونها نفر به مدارس و دانشگاه ها می آیند تا دستاوردی از دانش  و معرفت  را دریافت و با برنامه های متنوع آموزشی – پرورشی در مسیر رشد و تکامل قرار گیرند. جا دارد در اینجا به همه مدرسان و اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجومعلمان، همچنین معلمان و دانش آموزان عرض تبریکی داشته باشم و برای همه آن ها سال تحصیلی پرباری را آرزو کنم.

  • آقای دکتر ساکی، به عنوان معاونت پژوهش و فناوری چه  پیشنهادی برای  دانشجومعلمان  در در آغاز سال تحصیلی دارید؟

توجه عزیزان دانشجو معلم به جایگاهی که به عنوان معلم باید در آینده به آن دست می یابند مورد تأکید است. حرفه معلمی نیازمند مهارت و توانمندی های متعددی است که دانشجو معلمان در پرتو کسب شایستگی های مورد نیاز به این موقعیت دست می یابند. بنابر این همت والای خود در این مسیر به کار بندند و در جهت رشد و تعالی حرفه ای خود در طی دوران تحصیل بکوشند. و البته بدانند که پژوهش در حرفه معلمی جایگاه برجسته ای دارد و رویکرد معلم پژوهنده نیز ناظر بر این جایگاه است. خوشبختانه برنامه های جدید درسی فرصت های بهتری برای کسب شایستگی های مورد نیاز برای حرفه معلمی فراهم آورده که در طی دوران تحصیل به دانشجویان ارایه می شود.

  • برنامه ها ی حوزه معاونت پژوهش و فناوری و بازتاب اجرایی آن ها در پردیس چیست؟

معاونت پژوهشی  فعالیت های خود را بر سیاست اصولی عدم تمرکز و واگذاری حداکثری فعالیت های قابل انجام توسط استان ها، بنا نهاده است تا بتواند بر سیاست گذاری، نظارت و پایش فعالیت های پژوهشی  تمرکز نماید. به همین دلیل، طی چند ماهه اخیر چندین شیوه نامه مهم تهیه، تصویب و به استان ها ارسال شده است. کوشش کردیم تا با تخصیص اعتبارات مناسب و تهیه و تصویب شیوه نامه ها ی مورد نیاز، برای توسعه زیرساخت های پژوهش در استان ها بستر سازی نماییم و پیگیر شرایطی باشیم  که هویت بخش پژوهشی را در سطح استان ها حمایت نماییم.

به طور نمونه می توان به تدوین و ابلاغ شیوه نامه پژوهانه اشاره نمود که بر توزیع عادلانه عضو محور، اعتبارات پژوهشی متکی است . ما حداقل 25 درصد از اعتبارات پژوهشی دانشگاه را به اجرای این شیوه نامه اختصاص دادیم و انتظار داریم  با توجه به ظرفیت خود، از سوی مدرسان و اعضای هیأت علمی دانشگاه مورد استقبال لازم قرار گیرد به گونه ای که هر چه زودتر گزارشنامه پژوهشی را برای تخصیص اعتبار به معاونت پژوهشی دانشگاه ارسال نمایند.

همچنین شیوه نامه ترفیع و ارتقاء را از حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی ارسال کردیم که در آن اعضای هیأت علمی مانند سایر دانشگاه ها باید برای ترفیع سالیانه و ارتقاء علمی خود فعالیت و امتیاز پژوهشی ارائه دهند. بنابر این شیوه نامه پژوهانه بستر ساز حمایت هایی است که باید از اعضا در مسیر ترفیع و ارتقاء علمی بعمل آید. امیدواریم اعضاء هیأت علمی دانشگاه بیشتر با شیوه نامه های مرتبط با وظایف علمی – پژوهشی خود آشنا شوند. چرا که  این آشنایی هم آنان را با حقوق خود، ظرفیت و امتیازات قانونی مرتبط با این فعالیت ها آشنا می سازد و هم به موقع در جریان تکالیف قانونی خود در این زمینه ها قرار گیرند.

  • اقدامات مؤثر در اجرای طرح های پژوهشی در معاونت پژوهش و فناوری چیست؟

اجرای طرح های پژوهشی بخشی مهم از برنامه های معاونت پژوهشی است که بخشی از طرح ها از طریق جذب اعتبارات پژوهانه به مرحله اجرا در  خواهد آمد. اما به طور دقیق تر شیوه نامه ای را  نیز در این زمینه در شورای دانشگاه تصویب و ابلاغ نمودیم. بر این اساس انواع طرح های پژوهشی و سطح اختیار تصویب طرح ها در استان ها مشخص شده است. همچنین تکلیف طرح های معوقه مشخص و شرایط لازم برای عقد قراداد را با مجریان فراهم نمودیم. اخیرا نیز 20 اولویت پژوهشی به فراخوان گذارده شده و در مسیر دریافت پیشنهادهای پژوهشی از سوی پژوهشگران هستیم.

  • معاونت پژوهش و فناوری برای سال جاری همایشی با رویکرد علمی یا پژوهشی دارد؟

برای امسال همایش تربیت سیاسی – اجتماعی (اقتضایات تربیت معلم) را متناسب با شعار سال اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری داریم که در 15 استان بصورت داوطلبانه بهمرحله اجرا در خواهد آمد و از برگزیدگان در همایش کشوری تجلیل خواهد شد. همچنین دومین همایش ملی تربیت معلم در اردیبهشت سال آینده با همکاری استان اصفهان برگزار خواهد شد و به زودی فراخوان مقاله آن منتشر خواهد شد. البته در استان ها به فراخور همایش های دیگری در حال طراحی و اجراست. مانند همایش های کشوری تعلیم و تربیت رضوی در مشهد و چالش های زندگی دانشجویی در کرمان که اخیرا نیز شیوه نامه همایش ها از سوی دانشگاه به استان ها ابلاغ شده و اختیار همایش های استانی به خود آن ها واگذار شده است. همچنین سامانه متمرکز همایش های علمی در حال خریداری است که به زودی همه همایش ها با استفاده از این ظرفیت اجرا خواهند شد.

  • مجلات و نشریات، به طورکلی انتشارات در دانشگاه از اهمیت ویژه ای برخودارند اقدامات معاونت پژوهش در این راستا چیست؟

با توجه به اهمیت انتشارات ، نظامنامه جامع انتشارات آماده برای طرح در شورای دانشگاه گردیده که تمام فعالیت های انتشارات را تحت پوشش دارد. در حال حاضر کمیسیون نشر دانشگاه فعال و آماده بررسی پیشنهادهای مرتبط است. البته در صددیم سطحی از اختیارات نشر را هم به استان ها واگذار کنیم. در حال حاضر مسوولیت تأیید محتوای کتاب های درسی به عهده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی است. اما بررسی و تأیید سایر محتوای آموزشی و به طور کلی چاپ و انتشار بر عهده حوزه پژوهش و فناوری است.

در باره مجلات نیز فعلا بدلیل مقررات نسبتا سخت وزارت علوم، صرفا یک مجله علمی – پژوهشی، سه مجله علمی و تخصصی و سه مجله با رویکرد دانشجویی در حوزه معاونت پژوهشی نیز با همکاری پردیس ها منتشر می شود.  مشخصات این مجلات بر روی سایت حوزه معاونت پژوهش و فناوری قرار دارد که از سامانه الکترونیک دانشگاه استفاده می کنند. برای افزایش مجلات نیز  شیوه نامه ای تهیه می شود تا با تمهید شرایط مربوط به صورت رقابتی درخواست ها را دریافت و بررسی کنیم.

  • کتابخانه ها و اطلاع رسانی علمی  در دانشگاه در چه شرایطی قرار دارد؟

کتابخانه ها قلب تپنده دانشگاه هستند؛ جریان علمی اطلاعات از طریق کتابخانه ها به بدنه دانشگاه تزریق و به دست هیأت علمی، دانشجو و سایرین می رسد. د تلاشیم وضعیت موجود را به سمت مطلوب ارتقا بخشیم. برگزاری نشست های علمی – تخصصی کتابداران نشانه ای از این اهتمام است.

برای تجهیزات و تهیه کتاب در سال جاری مبلغ بیش از یک میلیارد تومان اختصاص یافته  که هر چند با توجه به نیازها اندک است اما با توجه به محدودیت های منابع دانشگاه، اقدامی برجسته محسوب می شود. در رابطه با اطلاع رسانی، قراردادی با مرکز اطلاع رسانی علوم منطقه ای  تنظیم شده که طی آن دسترسی کاربران کتابخانه ها به مجموعه ای از مجلات داخل و منابع کتابخانه ای فراهم شده است.

استقرار نظام یکپارچه اطلاع رسانه ای کتابخانه های دانشگاه نیز از سال گذشته محقق شده و در حال تکمیل استفاده از ظرفیت آن می باشیم. همچنین به عنوان یک خبر باید عرض کنم که برای دسترسی دانشجو معلمان به منابع و کتاب های مورد نیاز، تأسیس فروشگاه ها و نمایشگاه های کتاب را با همکاری انتشارات مدرسه در دستور کار داریم که اولین فروشگاه نیز هفته گذشته در پردیس شهید مفتح شهر ری افتتاح گردید.

اقدامات صورت گرفته معاونت در خصوص تشویق به انتشار مقالات علمی توسط اعضای هیأت علمی چیست؟

طی ماه های اخیر یک امکان سنجی از تعداد مقاله های منتشر شده توسط مدرسان و اعضای هیأت علمی  تا سال 93 داشتیم و متناسب با ضوابط مجلات علمی – پژوهشی، مبالغی را با تصویب هیأت رئیسه برای پرداخت پیش بینی نمودیم که به زودی پرداخت خواهد شد. اما در مجموع با تهیه یک شیوه نامه در حال نظامند ساختن آن در دانشگاه هستیم که پس از تصویب در شورای دانشگاه این شیوه نامه ابلاغ خواهد شد.

 

برنامه های معاونت پژوهش و فناوری در حوزه فعالیت های پژوهشی برای دانشجومعلمان چیست ؟

برای دانشجویان نیز در حوزه پژوهش فعالیتهایی در حال انجام است. به عنوان یک خبر، همایش دانشجومعلمان پژوهشگر (برادران ) که طی شریطی انتخاب شده اند 14 و 15مهر ماه در ارومیه برگزار خواهد شد. مشابه این همایش برای خواهران نیز اسفند سال قبل در تهران برگزار شد که دانشجومعلمان با دریافت آموزش هایی به عنوان سفیران پژوهش در پردیس ها و واحدها بازگشتند. همچنین تالار گفتمان دانشجومعلمان پژوهشگر را در ظرفیت فرهنگیادا تعریف و بصورت مجازی به آماده سازی دانشجویان در حوزه پژوهش می پردازیم. علاوه بر این ها سه مجله پویش علوم انسانی، پویش علوم تربیتی و پویش علوم پایه را برای درج مقالات دانشجویان و مقالات (با رویکرد دانشجویی) پیش بینی نمودیم. تابستان سال جاری در راستای  رویکرد سال تحصیلی پیوسته، برنامه پویش تابستانی را با سه فعالیت اجرا نمودیم. نهایتا این که حمایت های خاص از فعالیت دانشجویان مستعد نیز در دستور کار معاونت قرار دارد .

در پایان اگر نکته خاصی مورد نظرتان است بفرمایید:

توسعه پژوهش علاوه بر زیر ساخت های پشتیبانی، نیازمند فرهنگ خاص خود نیز می باشد. باید پژوهش را به عنوان یک فعالیت مهم و اثربخش درک کنیم، آنگاه است که اجرای فعالیت های مربوط به آن در اولویت قرار می گیرند. به نظرمی رسد برای توسعه فرهنگ پژوهش باید بیشتر تلاش نماییم.

در پایان از بدنه پژوهشی پردیس ها، کارشناسان پژوهش و کتابداران صمیمانه تشکر می کنم که علیرغم محدویت های موجود ، فعالیت های پژوهشی را به خوبی مدیریت می نمایند. درباره اطلاع رسانی مناسب شیوه نامه ها و برنامه های حوزه معاونت پژوهش علاقه مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر به آدرس http://cfu.ac.ir/pajohesh مراجعه نمایند.