Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

مجموعه مقالات مدرسان دانشگاه فرهنگیان (جلد1)(علوم تربیتی)

 
عنوان و نام پدیدآور : مجموعه مقالات مدرسان دانشگاه فرهنگیان
گردآورندگان: فاطمه عباسی، هادی دهقانی یزدلی، احمد ابوحمزه.
 مشخصات نشر : تهران: دانشگاه فرهنگیان، معاونت پژوهش و فناوری، 1394
مشخصات ظاهری : 3 ج .
 
تربیت معلم یکی از حوزه های اصلی و مهم در نظام های آموزش عالی است که مسئولیت دشوار آماده سازی معلمان را بر عهده دارد. در نظام آموزش عالی ایران، این مسئولیت خطیر برعهدة دانشگاه فرهنگیان گذارده شده است. بدیهی است برای نیل به اهداف و آرمان ها در نظام تربیت معلم، بیش از هر چیز به پژوهش و تأملات نظرورزانه نیازمندیم تا به مدد آن ها بتوانیم مسیر پیش رو را بهتر بشناسیم و بادقت و سرعتی بیشتر طی کنیم. در همین راستا معاونت پژوهشی دانشگاه براساس رسالت خود در این
زمینه، برنامه و فعالیت های متعددی را پیش بینی نموده که هدف همۀ آن ها کمک به تکوین گفتمان تربیت معلم و نیل به توانمندی مورد نیاز دانشگاه فرهنگیان برای کسب عنوان قطب علمی تربیت معلم در کشور است. تدوین اولویت های پژوهشی، برنامه ریزی اجرای همایش ملی تربیت معلم، طراحی مجموعه نشست های علمی تخصصی، تدوین و انتشار اولویت های حوزة نشر، برنامه ریزی برای انتشار مجلۀ تربیت معلم فکور، تمهید برگزاری مجموعه همایش های تربیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی؛ اقتضائات
تربیت معلم، حمایت از همایش های تربیت معلم در سایر دانشگاه ها و مراکز علمی پژوهشی از جملۀ این فعالیت ها است. بدون شک گسترة وسیع نیازهای علمی پژوهشی تربیت معلم، ما را به انجام کوشش های بیشتر برای گشایش ظرفیت های جدید وامی دارد. از جمله ظرفیت هایی که می توانست در راستای اهداف تکوین گفتمان تربیت معلم مورد استفاده قرار گیرد، ترغیب مدرسان و اعضای هیات علمی دانشگاه به نگارش مقالاتی همسو با نیازهای علمی پژوهشی دانشگاه است که طی فراخوانی این هدف مهم عملی گردید. آنچه اکنون به عنوان مجموعه مقالات تربیت معلم، پیش روی شماست، محصول چنین اقدامی بوده است. این فعالیت که فرصتی در خور برای انتشار مقالات مخاطبان بوده است، مورد استقبال مناسبی قرار گرفت و طی آن مجموعاً در مرحله اول 182 مقاله دریافت و پس از داوری و انجام اصلاحات مورد نیاز 37 مقاله برای انتشار انتخاب گردید. همان گونه که در فهرست مقالات مشخص شده، با توجه به طیف تخصصی مدرسان و اعضای هیات علمی، دامنۀ موضوعات مقالات دریافتی متنوع بود. این مقالات در سه مجلد؛ جلد اول باسیزده مقاله و دوم و سوم دوازده مقاله، برای انتشار سازماندهی شدند. نتایج اولین تجربه در این زمینه ممکن است با وجود همه امتیازاتی که بر انجام آن مترتب است، مانند هر نشریه ای دیگر، همراه با کاستی ها و نقاط ضعفی باشد که صمیمانه از سوی خوانندگان محترم درخواست می نماییم از بذل پیشنهادها و یا نقدهای خود دریغ نورزند. مقالات این مجموعه گرچه با داوری صاحب نظران محترم همراه بوده؛ اما مسئولیت مطالب، در مرتبۀ اول بر عهدة نویسندگان محترم
است. 
انجام این فعالیت علمی پژوهشی بیش از هر چیز در گرو همت نگارندگان مقالات است که دعوت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه را برای ارسال مقالات خود اجابت نمودند. همچنین تلاش داوران محترم نیز در تکمیل و انتشار این کتاب سهم اساسی داشته است. در معاونت پژوهش و فناوری سهم آقای دکترهادی دهقانی یزدلی و خانم دکتر فاطمه عباسی در پی گیری مرحله به مرحله کار و نظارت بر داوری و حسن اجرای تدوین کتاب بسیار ممتاز بوده است. خانم رضوان صفیان نیز در ویرایش ادبی مجموعه همکاری ارزشمندی داشته اند. سرانجام کوشش همکاران حوزه انتشارات دانشگاه، آقایان احمد ابوحمزه و امیر عباسی قابل ذکر است که اهتمام شایسته ای در انتشار این مجموعه از خود مبذول داشته اند. از کوشش های همه این عزیزان که منجر به تدوین این مجموعه شده، تشکر و قدردانی می نمایم. انشاءالله انتشار این مجموعه از سوی صاحبان اندیشه و خرد، کمکی درخور به تحقق تکوین گفتمان تربیت معلم ارزیابی شود.
توفیق از اوست
رضا ساکی
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه
 
شرایط اصیل برای سنجش اصیل در دانشگاه فرهنگیان: یکپارچه سازی تکلیف و سنجش 
ضرورت تحول تربیت معلم در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات 
ارتباط فرهنگ سازمانی با فرایند های مدیریت دانش و خلاقیت فرهنگیان شهر گرگان 
بررسی تطبیقی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان طرح پراکنده شاهد و ایثارگر با دانش آموزان
مدارس عادی و مدارس شاهد و ایثارگر
بررسی دیدگاه های دبیران متوسطه شهرستان مرند درباره رابطه رویکرد های (بهداشتی - ایمنی
87- و روابط مطلوب کاری) با نگهداری دبیران در سال تحصیلی 88
بررسی میزان اثربخشی تعطیلی روز های پنجشنبه مدارس در انعطافپذیری برنامهها و زمان
آموزش متناسب با شرایط اقلیمی و منطق های دانش آموزان
تحلیل محتوای کتاب علوم پنجم ابتدایی با استفاده از تکنیک ویلیام رومی و روش ابزار های فهرستی 
جایگاه پژوهش در دانشگاه 
رهگیری تقویت روحیه پژوهشگری- با تأکید بر پرسشگری- در برخی از کتب پایه ششم ابتدایی 
کاربرد هوش های چندگانه گاردنر در برنامه درسی 
کاربست سنجش عملکردی در کتاب های جدیدالتألیف علوم تجربی دوره متوسطه اول 
هرمنوتیک پدیدار شناسانه؛ بستری برای تأمل در پژوهش های تعلیم و تربیت 
 « تلفیق کننده فناوری » واکاوی چالش های دانشگاه فرهنگیان در حیطه تربیت معلمان
جهانی شدن آموزش و پرورش و چالش های مدیریتی فراروی آن