Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر مهر محمدی در افتتاحیه نشست دو روزه مدیران دانشگاه فرهنگیان:

تاکید بر اهتمام به شاخص کلیدی ارزیابی مدیریت؛ رضایت رو به تزاید دانشجومعلمان از دانشگاه و رغبت رو افزایش آنان نسبت به حرفه معلمی

افتتاحیه نشست دو روزه مدیران استانی، پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

در این مراسم که با حضورمسئولان و مدیران سازمان مرکزی همراه بود، دکتر مهرمحمدی ضمن گرامیداشت ایام محرم و سلام به سید و سالار شهیدان، با اشاره به این نشست به عنوان فرصتی مغتنم و جزو موارد نادری که تمامی مدیران دانشگاه فرهنگیان در سطوح مختلف گرد هم آمده اند گفت: دراین فرصت با بازخوانی ابعاد و ظرفیت های مدیریتی در نظام تربیت معلم، برداشت خود را از ظرافت های مربوط به این امر با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

وی در ادامه، با اشاره به مهمترین شاخص ها در ارزیابی توفیق مدیریت و مواردی که در این راستا باید مد نظر قرار گیرد خاطر نشان کرد: شاخص مهمی که به باور من میتواند مبین کیفیت و در عین حال ظرافت و پیجیدگی های مدیریت در دانشگاه فرهنگیان باشد، "رضایت رو به تزاید دانشجومعلمان از دانشگاه و رغبت رو به افزایش آنان از حرفه معلمی است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر جایگاه دانشجومعلمان به عنوان ولی نعمتان و فلسفه وجودی مسئولان دانشگاه گفت:  دانشجومعلمان بدون تردید، تعارف و تکلف دلیل وجودی ما هستند و به تعبیری که امام خمینی(ره) در مورد مردم  به عنوان "ولی نعمتان" به کار می بردند ما هم باید متذکر این جایگاه دانشجومعلمان باشیم و آنان را ولی نعمتان خود در همه ی سطوح مدیریتی بدانیم.

وی ادامه داد: نخستین وجه در کانون توجه قرار گرفتن شاخص مذکور،"رضایت رو به تزاید دانشجومعلمان از دانشگاه و رغبت رو به افزایش آنان نسبت به حرفه معلمی" در همین ولی نعمت بودن دانشجومعلمان نسبت به ماست.

دکتر مهرمحمدی درباره وجه دوم اهمین این شاخص تاکید کرد: اگر بر این شاخص درنگ جدی نداشته باشیم در مجموعه دانشگاه با انسان هایی منفعل، بی انگیزه و خمود مواجه خواهیم بود، نمیشود از چنین افرادی توقع داشت اتفاق مثبتی را در مسیر بالندگی خود رقم بزنند و یا حتی از فرصت هایی که در مسیر برای آنها ایجاد میشود استفاده کنند.

وی در تکمیل این مطلب افزود: اگر مسیر بالندگی دانشجومعلمان بر بستری از رضایت استوار نباشد، ممکن است در مجموعه شاهد کنش های ظاهری باشیم اما کنش های حقیقی در پی نخواهد داشت و  انجام  تکالیف سنگینی که در منشور حقوق و تکالیف دانشجومعلمان به آنها پرداخته شده بی شک نیازمند فراهم بودن بستری از رضایت و رغبت است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه سخنان خود متغیر وابسته و کلان" رضایت و رغبت دانشجومعلمان" را تحت تاثیر متغیرهای خرد مستقلی برشمرد که مستقیما از مدیران صف مورد انتظار است.

وی با تاکید بر اهتمام به تحقق منشور مدیریت در دانشگاه فرهنگیان، گفت: این نکات و موارد بیانی دیگر از مفاد منشور مدیریت در دانشگاه فرهنگیان که همراه با ابلاغ مدیران دانشگاه در هنگام انتصاب  به عنوان شرط ضمن عقد در اختیار آنان قرار می گیرد.

دکتر مهرمحمدی، در ادامه به سه نکته تاثیرگذار در عملکرد مدیریتی در ساختار دانشگاه اشاره کرد.

بحث شبانه روزی بودن دانشگاه که موجب افزایش انتظارات در مقایسه با نهاد های غیر شبانه روزی می شود؛ کمبود منابع در دانشگاه فرهنگیان و اینکه انتظارات مدیریتی در این مجموعه باید در سایه کمبود منابع مورد توجه قرار گیرد و در نهایت اینکه مجموعه های تحت مدیریت دانشگاه، واحدهای سازمانی کوچک به حساب میایند و سبک و منش مدیریتی در سازمان های کوچک یا روابطی که بین فرادستان و فرو دستان حاکم است  تابع قواعد متفاوت با آنچه که در سازمان های بزرگ اتفاق می افتد است، سه نکته ساختاری تاثیرگذاربر عملکرد مدیریتی بود که سرپرست دانشگاه فرهنگیان به توضیح آنها پرداخت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سایه ویژگی های ساختاری دانشگاه فرهنگیان برای نیل به شاخص کلان مورد نظر باید بر مواردی اهتمام داشت و 9 مورد ذیل  را در این راستا مورد توجه قرار داد.

"ادراک دانشجومعلمان از کیفیت تعامل مدیربا آنان و اصلاح ادراک های احیانا غلط در این زمینه. حفظ کرامت دانشجو معلمان و پرهیز از به کارگیری زبان جبر"؛ "مراقبت از نزدیک بر تعاملات زیر مجموعه"؛"ادراک از تلاشگری و احساس مسئولیت حداکثری"؛" ادراک از نقد پدیری عملکرد مدیر و باز بودن فضای طرح مطالبات"؛ "ادراک از مطلوبیت کیفیت آموزش و خدمات آموزشی"؛ " ادراک از مطلوبیت کیفیت خدمات و پشتیبانی های پژوهشی"؛ "ادراک از مطلوبیت دامنه و تنوع بستر های فعالیت های فرهنگی و اجتماعی که روح نشاط و سرزندگی را در کالبد دانشگاه می دمد "؛ " ادراک از میزان اهتمام به بستر حداکثری مشارکت در امور در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، رفاهی و ....همچون استفاده از ظرفیت شوارای صنفی و ..." و در نهایت" اهتمام به افزایش جذابیت بصری و زیبا شناختی در محیط تحصیل  یا زندگی دانشجو معلمان" ؛ مواردی بود که دکتر مهرمحمدی مورد توجه قرار داد.

شایان ذکر است نشست دو روزه مدیران دانشگاه فرهنگیان در ادامه شاهد برگزاری کمیسیون های تخصصی، معاونت طرح و برنامه و توسعه منابع، فرهنگی و اجتماعی و معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی بود.

این نشست تا عصر پنجشنبه 7 آبان ماه در اردوگاه شهید باهنر تهران ادامه خواهد یافت.