دکتر مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه فرهنگیان:
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه فرهنگیان را نه به عنوان یک دانشگاه دست دوم، که به عنوان یک مولود دردانه مورد حمایت قرار دهد.
در ادامه مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه فرهنگیان که صبح امروز 31/6/92 در پردیس نسیبه تهران برگزار شد، دکتر مهر محمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با تبریک بهار تعلیم و تربیت، آغاز سال تحصیلی جدید را آغاز تربیت، کسب فضیلت، شکوفایی اندیشه و کمال دانست و افزود: در جامعه اسلامی، پر ارزش تر از تربیت، اندیشه و کمال را نمی توان سراغ گرفت و این مناسبت باید صدرنشین و سرآمد همه مناسبت ها می باشد.
وی، با اشاره به مأموریت دانشگاه فرهنگیان در امر خطیر تربیت معلم حال و آینده، مراسم آغاز سال تحصیلی این دانشگاه را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: این روز و این مقطع زمانی، اهمیت فوق العاده ای دارد و باید بزرگ و باشکوه برگزار گردد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با آسیب شناسی وضعیت موجود برخی دانشگاه های کشور در عرصه ی علم و تبدیل شدن سطح آن ها به سطح آموزشگاه، خاطر نشان کرد: با خود می اندیشیدم چه تدابیر و ملاحظاتی باید به کار بندیم تا از تبدیل شدن دانشگاه فرهنگیان به یک آموزشگاه اجتناب ورزیم.
دکتر مهر محمدی، با اشاره به هدف از تأسیس دانشگاه فرهنگیان برای تأمین و تربیت نیروی انسانی آموزش و پرورش، افزود: تأسیس دانشگاه فرهنگیان، نقطه عطفی در تاریخ آموزش و پرورش است.
وی، با انتقاد نسبت به نگاه آموزشگاهی به دانشگاه فرهنگیان، بر استقلال و نگاه علمی به این دانشگاه تأکید کرد و گفت: استقلال دانشگاه فرهنگیان، نه به معنای انقطاع یا انتزاع از وزارت آموزش و پرورش نیست. چرا کهارتباط آن با این وزارتخانه، ارتباطی سازمانی و ناگسستنی است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به شأن و شخصیت دانشگاه فرهنگیان، افزود: مدیران کل آموزش و پرورش استان ها، باید حمایت، هدایت و راهنمایی ویژه نسبت به پردیس های استانی داشته باشند، اما این حمایت و این هدایت و راهنمایی، باید در قالبی باشد که شخصیت دانشگاه فرهنگیان مخدوش نگردد.
دکتر مهر محمدی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را نماینده حاکمیت نظام جمهوری اسلامی در آموزش عالی خواند و بر پیوند ارگانیک دانشگاه فرهنگیان با آن به عنوان وجه دوم ارتباط ارگانیک دانشگاه تأکید ویژه نمود.
وی، در ادامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را از داشتن، نگاه درجه دوم و سوم به دانشگاه فرهنگیان بر حذر داشت و گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه فرهنگیان را نه به عنوان یک دانشگاه دست دوم، که باید به عنوان یک مولود دردانه مورد حمایت قرار دهد.
دکتر مهر محمدی، تأسیس دانشگاه فرهنگیان را دومین مولود انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در عرصه ی آموزش عالی بعد از دانشگاه تربیت مدرس دانست و افزود: باید در 20 سال آینده تاریخ دانشگاه فرهنگیان شاهد باشیم که نگاه، حمایت و پشتیبانی وزارت علوم به این دانشگاه همانند نگاه و پشتیبانی به تربیت مدرس بوده.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، این حمایت و پشتیبانی را حمایت و پشتیبانی در چارچوب ضوابط علمی، با رعایت اقتضائات و اختصاصات این دانشگاه دانست و گفت: باید دست این دانشگاه را گرفت تا این دانشگاه رشد پیدا کند؛ در جذب اعضای هیأت علمی، در اعطای بورس، در برخورداری از هیأت امنای مقتدر و فعال سازی گروه هماهنگی تربیت معلم، حمایت های گسترده تری از آن داشته باشد.
دکتر مهر محمدی، در تداوم حفظ شأن و شخصیت دانشگاه فرهنگیان، بر ضرورت توجه به ابعاد علمی، فرهنگی و سیاسی اعضای این خانواده بزرگ تأکید کرد و خطاب به سرپرستان، اعضای هیأت علمی و دانشجو معلمان این دانشگاه، خاطر نشان کرد: همه باید باور کنیم که کارگزار و دست اندرکار یک نهاد دانشگاهی هستیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با مخاطب قرار دادن مدیران کلان دانشگاه فرهنگیان در سازمان مرکزی، تأکید کرد: ما و مجموعه همکاران در سازمان مرکزی، باید طوری رفتار کنیم و سیاست ها و برنامه هایی را در پیش گیریم که خانواده ی آموزش عالی، در سایه ی این رفتارها و کنش ها، ما را به عنوان عضو تازه ای قلمداد کند که حضورش در خانواده آموزش عالی، یک خلاء جدی؛ یعنی نهاد متولی تربیت معلمان و مربیان نسل آینده را در این خانواده، برطرف کرده است.
وی، مسؤولیت دانشگاه فرهنگیان را مجزا و متفاوت با دیگر دانشگاه های کشور عنوان کرد و گفت: ما با ورود به عرصه تربیت معلم و قرار گرفتن در مسند تربیت معلم، اقدامی زیر بنایی در جهت توسعه پایدار کشور انجام می دهیم و این مسؤولیت بر عهده هیج دانشگاهی قرار داده نشده است.
دکتر مهر محمدی، با اشاره به واقف بودن به شأن دانشگاه فرهنگیان در برنامه ریزی ها، سیاست گذاری ها، نظریه پردازی ها در حوزه تربیت معلم و همچنین در مقوله ی تولید علم و بومی سازی آن در این حوزه، افزود: در سازمان مرکزی باید تلاش کنیم تا آموزش عالی احساس کند، یک عضو غائب اکنون در این جمع حضور پیدا کرده است و دانشگاه فرهنگیان را با چنین جایگاهی به رسمیت بشناسد.
وی، با تأکید بر تلاش برای توفیق دانشگاه فرهنگیان در جهت ایفای نقش و مأموریت تربیتی خود و رسیدن به یک برند در سطح منطقه و جهان، گفت: باید در سطح کلان و مدیریت راهبردی دانشگاه، از چنان استحکام و پشتوانه علمی برخوردار شویم تا در حوزه تربیت معلم، حرفی برای گفتن داشته باشیم و بر اساس نگاهی تازه، برگرفته از آخرین دستاوردهای جهانی در این حوزه و در عین حال بومی شده، رسالت و مأموریت دانشگاه را به بهترین نحو انجام دهیم.