سرپرست دانشگاه فرهنگیان:
ویژگی یادگیری معلم باید به ویژگی یاددهی او غلبه داشته باشد
دکتر مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در جلسه روز شنبه، نشست علمی و تخصصیِ نقد و بررسی کتاب "یاددهی و یادگیری دست یافتن به کیفیت برای همه در حوزه تربیت معلم" گفت: ویژگی یادگیری معلم باید به ویژگی یاددهی او غلبه داشته باشد و قطعا با پیگیری این روش شاهد ارتقای کیفیت خواهیم بود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان دکتر مهرمحمدی با اشاره به کتاب " یاددهی و یادگیری دست یافتن به کیفیت برای همه در حوزه تربیت معلم" که از مجموعه انتشارات سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) است، افزود: تربیت معلم با محوریت مربی ها انجام می شود در حالیکه آموزش دانشگاهی با محوریت استادان انجام می شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: عرصه تربیت معلم در ایران با دو مسأله مواجه هست از یک طرف باید کیفیت تربیت معلم را ارتقاء بدهیم و از طرف دیگر تأکید زیادی بر پذیرش بیش از بیست هزار نفر دانشجو معلم در هر سال وجود دارد؛ اگر بخواهیم صرفا به ارتقای کیفیت بپردازیم چه بسا نتوانیم به نیاز وزارت آموزش و پرورش برای تأمین معلم پاسخ کافی بدهیم و اگر بخواهیم کمیت را توسعه بدهیم با مشکل ارتقای کیفیت مواجه می شویم؛ از طرف دیگر در بحث کیفیت با بحث جذب استعدادهای برتر نیز مواجه هستیم. این بحث با موضوع قانون متعهدین خدمت نیز قابل بررسی است؛ یعنی اینکه قانون متعهدین خدمت تا چه اندازه می تواند در مسیر ارتقای کیفیت داشگاه فرهنگیان تأثیر گذار باشد؟ هرچند که رویه اجرایی کنونی دانشگاه فرهنگیان طبق اساسنامه این دانشگاه در حال انجام است.
در نشست علمی تخصصی روز شنبه که در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد دکتر اللهیار، دکتر عباباف، دکتر رضایی و دکتر مهرمحمدی در میز گرد تخصصی به پرسش های حاضران در جلسه پاسخ گفتند.
دکتر اللهیار در این جلسه بر تحت نظارت قرار دادن دانشجو معلمان زیر نظر معلمان با تجربه تأکید کرد و افزود: سوال امروز در خصوص تربیت این است که آیا شکل فعلی که همان شکل قدیمی است و دانشجو متعهد خدمت و بورسیه می شود را ادامه دهیم؟ و یا اینکه از استعدادهای دانش آموخته سایر دانشگاه های کشورمان که برای حرفه معلمی مناسب هستند استفاده کنیم؟
دکتر اللهیار افزود: نیازهای فوری و ضروری آموزش و پرورش تأثیر منفی بر برنامه ریزی دارد چون برنامه ریزی با شتابزدگی همخوانی ندارد.
دکتر عباباف نیز در نشست یاد شده بر موضوع ضرورت استفاده از دانش آموختگان ممتاز دانشگاه ها که به حرفه معلمی علاقمند هستند تأکید کرد.
دکتر رضایی نیز در این نشست چهار محور: جذب بهترین معلمان، تمهید نمودن تربیت معلم خوب، توزیع معلمان بر اساس روش متعادل، منطقی و کارشناسی در سطح کشور و تشویق معلمان برای ماندن در آموزش و پرورش و ادامه کار معلمی را مورد تأکید قرار داد.